• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۲۰:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98092418180
  • خبرنگار : 50108

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی:

حمل‌ونقل انسان‌محور صرفا احداث مسیر دوچرخه نیست

مسیر دوچرخه

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی  گفت: حمل و نقل انسان‌محور صرفا اضافه کردن به عرض پیاده‌روها و احداث مسیر دوچرخه نیست. وقتی ما سلسله مراتب شبکه‌های شهری را رعایت کنیم، به حمل‌ونقل انسان‌محور کمک می‌کنیم. 

داریوش معظمی امروز 24 آذرماه در نشست خبری سیزدهمین همایش تخصصی حمل‌ونقل و ترافیک که در محل ساختمان نظام مهندسی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نظام مهندسی همه ساله در آذرماه به مناسبت بزرگداشت روز حمل‌ونقل، همایش حمل‌ونقل و ترافیک را برگزار می‌کند. امسال نیز سیزدهمین همایش حمل‌ونقل و ترافیک را برگزار خواهیم کرد.

وی ادامه داد: این همایش با محوریت سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی و شهرداری مشهد برگزار می‌شود. باتوجه به مقتضیات زمان، مسائل و مشکلات روز شهر و کشور موضوعی انتخاب می‌شود و این موضوع به عنوان موضوع همایش معرفی ‌شده  و بعد از آن از جامعه مهندسین حمل و نقل برای سخنرانی تخصصی در این خصوص دعوت می‌شود. در این همایش از استادان دانشگاه، مدیربازنشسته، مشاوران، پیمان‌کار، پلیس فعالان و شاخصان حوزه حمل‌ونقل تقدیر خواهد شد. از کارشناسان شهرداری نیز در حوزه‌های مختلف معاونت حمل و نقل تقدیر خواهند شد.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی  افزود: در این همایش نگاه ما کشوری است اما استانی برگزار می‌شود و تقدیرشوندگان تنها از خراسان رضوی نیستند بلکه از سطح کشور انتخاب شده‌اند.

معظمی عنوان کرد:  همایش ترافیک، محلی برای گپ و گفت تخصصی، علمی و حرفه‌ای است. این همایش، ارتباط بین شهرداری، سازمان نظام مهندسی  و مدیران شهری را قوی‌تر می‌کند. ویژگی که همایش امسال نسبت به سال گذشته دارد، موضوع آن است. همایش امسال با شعار حمل‌ونقل انسان محور است. ما از انجیوهای فعال در این زمینه دعوت کرده‌ایم تا دستاوردها و برنامه‌های خود را به جامعه مهندسی معرفی کنند. 

وی با اشاره به اینکه «سازمان نظام مهندسی بازوی مشورتی است»، بیان کرد: ما در شورای ترافیک استان با شورای شهر از طریق کارگروه ترافیک و حمل و نقل همکاری داریم و نظرات خود را به آن‌ها منعکس می‌کنیم.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حمل و نقل انسان‌محور صرفا اضافه کردند به عرض پیاده‌روها و احداث مسیر دوچرخه نیست. وقتی ما سلسله مراتب شبکه‌های شهری را رعایت کنیم، به حمل‌ونقل انسان‌محور کمک می‌کنیم. 

معظمی تاکید کرد: رعایت ضوابط جانبی در کاربری‌ها، مدیریت پارکینگ، طراحی صحیح مقطع عرضی، افزایش ایمنی در سیستم به ویژه برای عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران، طراحی سیستم یک پارچه حمل و نقلی، توجه نیاز توان‌یابان و... جزء حمل‌ونقل انسان محور است. 

وی ادامه داد: تمام این‌ها نیاز به حضور پررنگ مهندس ترافیک دارد. ما به عنوان متولی نظام مهندسی در ساخت و ساز در شهر، باید حضور حداکثری مهندس ترافیک را داشته باشیم. مهندسی ترافیک در بطن مسئله است. ما بارها نامه نوشته‌ایم، اگر کاربری خاصی در شهر احداث می‌شود باید مهندس ترافیک حضور داشته باشد. در دسترسی به کاربری‌های مهم اگر می‌خواهیم، حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید مهندس ترافیک حضور داشته باشد. 

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی عنوان کرد: رشته‌های نظام مهندسی هم باهم  و در مشارکت با یک‌دیگر هستند. رشته‌های ترافیک، شهرسازی، نقشه‌برداری در نظام مهندسی رشته‌های نوپایی هستند که نیاز است بیشتر از وجود آن‌ها استفاده شود تا به هدف اصلی یعنی ارتقا کیفیت زندگی شهری برسیم.

معظمی با بیان اینکه «رشته ترافیک نوپاست و بسیاری از موضوعات آن زمان می‌برد تا به آن برسیم»، اظهار کرد: دسترسی کاربری‌های مهم باید توسط مهندسین ترافیک تایید شود. مهندس ترافیک باید در کنار شهرداری برای طرح‌های تفضیلی و جامع باشد. شناخت عارضه سنجی در شهر باید اثرسنجی ترافیکی شود اما متاسفانه دیده نمی‌شود. مدیریت شهری کوتاهی نکرده است چرا که مهندسی ترافیک رشته نوپایی است. در حمل‌ونقل شهری نیاز است، کمی باهم مهربان باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.