• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 98100201071
  • منبع : نمایندگی زنجان

کشاورزان غیربومی، معضل جدید کشاورزی زنجان

کشاورزان غیربومی، معضل جدید کشاورزی زنجان

ایسنا/زنجان رئیس سازمان جهادکشاورزی زنجان گفت: الگوی کشت طرح‌ها باید به‌صورت استانی انجام شود، این در حالی است که در این زمینه هیچ ساز و کاری در استان تعریف نشده است.

جواد تاراسی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ساز و کارهای پیشگیری از کشت و زرع کشاوزان غیربومی در منطقه، اظهار کرد: متاسفانه راهکارها و ساز و ‌کارهای جلوگیری، مختص به این موضوع در استان زنجان وجود ندارد، تنها امکانی که مهیا است اینکه در تامین نهاده‌ها محدودیت ایجاد شود که این امر کمک‌کننده نخواهد بود و در کنار آن می‌توان کشاورزان بومی و اصلی منطقه را نسبت به عواقب این اثر سوء یا افراط در غیربومی‌پذیری آگاه کرد تا کشاورزان خود، اقدام به انجام این امر ناپسند نکنند.

این مسئول در ارتباط با برخی از مزایای کشت و زرع توسط کشاورزان غیربومی، بیان‌ کرد: کشاورزی توسط کشاورزان غیربومی به جهت انتقال‌یافته‌ها و تجارب کشاورزی حائز اهمیت است و این امر موجب افزایش تولید بهینه و بهره‌ورانه در واحد سطح می‌شود؛ اما همه عادات بشری چنان‌چه از حد بگذرد، تبدیل به یک آفت می‌شود که این موضوع مشمول این مسئله مذکور نیز هست.

وی پیرامون معایب کشاورزی توسط کشاورزان غیربومی، افزود: در حال حاضر کشاورزان از همدان به خدابنده وارد شده و اقدام به اجاره زمین می‌کنند و پس از آن به کشت سیب‌زمینی مشغول می‌شوند که این امر منجر به ایجاد مشکلاتی می‌شود؛ چراکه این افراد برای کسب سود مضاعف اقدام به توسعه اراضی پای آب چاه‌ها می‌کنند و با مصرف آب بیشتر، به ذخایر زیرزمینی فشار وارد شده و این موضوع موجب ناپایداری تولید در کشاورزی منطقه می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در زمینه نوع کشت کشاورزان مهاجر نیز عنوان‌ کرد: عمده فعالیت کشاورزان غیربومی در حوزه کشت سیب‌زمینی است. همچنین کشاورزان غیربومی در استان مبادرت به کشت گوجه‌فرنگی و هندوانه می‌کنند و این امر موجب هدررفت منابع آبی و خاکی می‌شود؛ این در حالی است که وضعیت خاک استان نیز چندان مطلوب نیست و تخریب و از بین رفتن مواد آلی خاک نیز خطری است که کشاورزی پایدار را به خطر می‌اندازد.

تاراسی افزود: برای پیشگیری از بیش تولید، برنامه‌های متنوعی در دست اجرا است. یکی از این موارد بحث تغییر الگوی کشت و دیگری سهمیه الگوی کشت است. البته سهم الگوی کشت به کشاورزان ابلاغ شده و سعی بر این است که نهاده‌ها بیش از سهیمه کشت هر منطقه اعطا نشود. همچنین مراکز خدمات استان نیز این سهمیه و الگو را در اختیار خود دارند و باید در همان حد نهاده یا تسهیلاتی که لازم است، ارائه دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha