• دوشنبه / ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۵:۵۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98100906765

آنچه درباره فیشورسیلنت دندان باید بدانیم

آنچه درباره فیشورسیلنت دندان باید بدانیم

ایسنا/فارس عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی شیراز گفت: فیشور سیلنت یا شیارپوش، یک روش مؤثر برای پیشگیری از پوسیدگی سطوح جونده دندان ‌ها است که با پوشاندن فرورفتگی های عمیق دندان انجام می شود.

 دکتر ارغوان بهبهانی‌نژاد دوشنبه 9 دی در یک کارگاه آموزشی گفت: انجام فیشورسیلنت علاوه بر حفظ ساختار دندان، از تخریب سریع دندان های تازه رویش یافته ممانعت می کند و کودک را از انجام درمان های پیچیده تر بعدی که نیازمند هزینه بیشتر نیز هستند رهایی می بخشد. قرار دادن ماده فیشورسیلنت هم بر روی دندان های دائمی و هم دندان های شیری قابل انجام است.

فیشورسیلنت چگونه انجام می شود؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انجام فیشورسیلنت بدون درد است و نیاز به تزریق ماده بی‌حسی ندارد و بدون تراش دندان انجام می‌شود. دندانپزشک بعد از تمیز کردن سطح دندان ماده همرنگ را روی شیارهای سطح جونده دندان قرار می‌دهد.

بهبهانی‌نژاد ادامه داد: این اقدام از عمق فرورفتگی های روی سطح جونده دندان کاسته و به همین دلیل تمیز کردن دندان به وسیله مسواک را تسهیل کرده و از پوسیدگی زودهنگام این سطوح در اثر گیر کردن مواد غذایی و فعالیت میکروب های پوسیدگی زا جلوگیری می‌کند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مدت زمان انجام فیشورسیلنت کوتاه است و بلافاصله پس از انجام، کودک می ‌تواند غذا بخورد و مسواک بزند. فیشورسیلنت ‌ها می‌ توانند سال‌ های زیادی بر روی دندان باقی بمانند.

او با بیان اینکه همکاری کودک برای انجام فیشورسیلنت لازم است، گفت: در صورتی که کودک توانایی همکاری ندارد باید درمان را تا زمان همکار شدن او به تعویق انداخت.

این دندانپزشک متخصص گفت: دندان های دایمی تازه رویش یافته بیشتر مستعد پوسیدگی است؛ از طرف دیگر دقت و مهارت کمتر کودک در مسواک زدن نیز او را در خطر پوسیدگی دندانی بیشتری قرار می دهد. بنابراین توصیه می شود به ویژه در کودکانی که با خطر پوسیدگی بیشتری مواجهند، دندان های آسیای دایمی به محض رویش فیشورسیلنت شوند.

بهبهانی‌نژاد خاطرنشان کرد: نخستین دندان آسیای دایمی در حدود سن ۶ سالگی رویش می یابد؛ امکان پوسیدگی این دندان بسیار بیشتر از سایر دندان های دائمی است، چون رویش دندان آسیای اول دائمی با افتادن هیچیک از دندان های شیری همراه نیست و به همین دلیل بسیاری از والدین حتی متوجه رویش این دندان مهم در دهان کودکانشان نمی ‌شوند و تصور می ‌کنند این دندان هم یکی از دندان های شیری است و پوسیدگی آن را جدی نمی گیرند. به همین خاطر اغلب این دندان خیلی زود و گاهی حتی قبل از رویش کامل آن دچار پوسیدگی می‌شود.

این استاد دانشکده دندانپزشکی شیراز گفت: توصیه می شود هر ۶ ماه یک بار برای بررسی دندانی که فیشورسیلنت بر روی آن انجام شده است به دندانپزشک مراجعه کنیم تا در صورت نیاز، اصلاح و یا دوباره فیشورسیلنت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha