• پنجشنبه / ۱۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98101208950
  • خبرنگار : 50071

استاد پیشکسوت دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مطرح کرد

قرآن پژوهی مرحوم رامیار بدون تحصیل علوم قرآنی دانشگاهی

قرآن پژوهی مرحوم رامیار بدون تحصیل علوم قرآنی دانشگاهی

ایسنا/خراسان رضوی استاد پیشکسوت دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: مرحوم دکتر محمود رامیار در میان اهل علم به قرآن پژوه معروف است در حالی که تحصیلات دانشگاهی وی علوم قرآنی نبوده و اساساً در آن زمان تحصیل رشته علوم قرآنی در دانشگاه مرسوم نبوده است.

سید کاظم طباطبایی، شب گذشته 11 دی‌ماه در نشست شب محمود رامیار از مجموعه شب‌های بخارا که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: محمود رشتی‌زاده معروف به رامیار در سال ۱۳۰۱ در مشهد به دنیا آمد، استاد واعظ زاده که با مرحوم رامیار همکاری داشته و همواره از خدمات علمی او تجلیل به عمل می‌آورد، می‌گوید کامیار چند سال در حوزه علمیه تحصیل داشته اما در اسناد و مدارک و حتی در گفت‌وگوهای خود رامیار در این مورد هیچ گفته نشده است.

وی افزود: مرحوم رامیار در سال ۱۳۲۰ سه سال اول متوسطه را می‌گذراند، در سال ۱۳۲۳ متقاضی شغل تندنویسی در مجلس شورای ملی می‌شود و به علت خط خوب، در شغل پاک نویس صورت‌جلسات مجلس استخدام می‌شود، او پس از دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه تهران در سال ۱۳۲۹ به خدمت سربازی احضار می‌شود.

طباطبایی ادامه داد: مرحوم رامیار در سال ۱۳۳۵ موفق به دریافت مدرک لیسانس علوم سیاسی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران می‌شود و تحصیلات خود را در مقطع دکترا ادامه می‌دهد، ایشان بعدها با کناره گیری از مشاغل خود و جهت تحقیق و پژوهش عازم خارج از کشور می‌شود. رامیار بنا به آنچه اعلام کرده برای تحقیق و پژوهش بیشتر در حوزه مطالعات مستشرقان و به علت فراهم بودن شرایط به اسکاتلند سفر می‌کند.

وی اضافه کرد: مرحوم رامیار پس از بازگشت به ایران به مقام استادی نائل آمد. ایشان پس از بازنشستگی و زمان اوج گرفتن بیماری سرطان به ویرایش چاپ دوم کتاب تاریخ قرآن خود پرداخت و توانست چاپ دوم را با حجم ۲ برابر چاپ اول به ناشر بدهد. او برای انجام معالجات خود به بریتانیا سفر کرد اما معالجات اثر گذار نشد. پس از مرگ، پیکر او را در  اسکاتلند به خاک سپردند.

طباطبایی با اشاره به فعالیت‌ها و مشاغل علمی مرحوم رامیار از جمله ریاست دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، ادامه داد: پس از مرگ مرحوم رامیار کتابخانه شخصی او را به دانشکده‌های الهیات و ادبیات دانشگاه فردوسی و همچنین دانشکده الهیات دانشگاه تهران اهدا کردند. مرحوم رامیار در میان اهل علم به قرآن‌پژوه معروف است در حالی که تحصیلات دانشگاهی وی علوم قرانی نبوده و اساساً در آن زمان تحصیل رشته علوم قرآنی در دانشگاه مرسوم نبوده است.

استاد پیشکسوت دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به جنبه‌های شخصیت مرحوم رامیار، اظهار کرد: او در دهه ۳۰ از پیروان دکتر محمد مصدق بود و در سال‌های پس از کودتا، با نهضت ملی همکاری می‌کرد. مرحوم رامیار با لحنی ملایم صحبت می‌کرد و همچنین بنابر گفته همکارانش او مردی سخاوتمند، بلندنظر، آینده‌نگر، کاردان و منضبط بود و از صداقت و قدرشناسی بهره داشت. او با نفوذ معنوی و اقتدار علمی بیش از ۳۰ سال به دانشگاه خدمت کرد.

وی با بیان خدماتی از مرحوم رامیار، گفت: ساختن ساختمان مجلل و راه اندازی دانشکده الهیات در اراضی دانشگاه فردوسی از جمله فعالیت‌های مرحوم رامیار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha