• پنجشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98112417891
  • خبرنگار : 50152

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است

بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است

ایسنا/قم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیانیه گام دوم انقلاب، حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است.

سید عباس صالحی امروز در آئین افتتاحیه همایش ملی بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی که در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد عنوان کرد: بیانیه گام دوم انقلاب، دارای جایگاه مهم و نقطه عطف انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رهبر انقلاب دوره‌بندی خاصی را در بیانیه ارائه می‌دهند که در آن مبنای نگاه به گذشته و آینده است و در این بیانیه سه دوره تاریخی را برمی‌شمردند و برای 40 سال از انقلاب اسلامی سه مقطع شامل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی و حرکت به سوی تمدن اسلامی را ترسیم کرده است.

صالحی بیان کرد: در سده‌های مختلف، انقلاب‌های متعددی درفضای جهانی با اهداف ضد استبدادی و اقتصادی اتفاق افتاده است که تنها در یک بعد شکل می‌گرفت، اما انقلاب اسلامی آغاز عصر جدیدی در دنیاست و تنها یک انقلاب جغرافیایی و منطقه‌ای نبود.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی با سه مشخصه شامل اعلام آغاز عصر جدید، ترکیب دین و دنیا و شعارهای ابدی مانند آزادی و عدالت شکل گرفت که رهبری در بیانیه به آن اشاره دارد و با این مشخصه‌ها باید انقلاب از مسیر گذشته تا آینده‌اش تغییر کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی اسلامی ایران به بعد مادی و معنوی توجه دارد و معنویت، آزادی، اخلاق، عدالت، استقلال، عقلانیت، عزت و برادری از جمله شعارهای ابدی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی گفت: در این بیانیه، چگونگی طی کردن مرحله انقلاب اسلامی به جمهوری اسلامی مورد ارزیابی قرار گرفته است و مسیر را نشان می‌دهد و انتظارات را به تصویر می‌کشد.

صالحی افزود: ترکیب جمهوریت و اسلامیت راهبرد اول انقلاب اسلامی است که این ترکیب فقط با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه امام خمینی(ره) به دست آمده‌است و ادبیات تازه‌ای را شکل می‌دهد، همچنین ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی را دومین راهبرد موجود در این بیانیه است.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی را با هم و در کنار هم دارد و علاوه برحفظ جوشش انقلابی، موفق به ایجاد نظم سیاسی شده است، از طرفی ترکیب قدرت و اقتدار با مهربانی و رافت از جمله راهبردهای مهم در انقلاب اسلامی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: بسیاری از انقلاب‌ها موفق نشد به اقتدار دست یابد و به نوعی هرج و مرج گرفتار شد، در برخی دیگر نیز اقتدار شکل گرفت اما در آن رافت وجود نداشت و انقلاب‌ها منجر به دیکتاتوری شد.

وی اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران در مسیر حرکت خود بی‌رحم و خون‌ریز و منفعل و مردد نبود و توانست با ترکیب جمهوریت و اسلامی، ترکیب جوشش انقلابی و نظم سیاسی و همچنین ترکیب اقتدار و مهربانی از مرحله انقلاب عبور کند و به مرحله جمهوریت برسد.

صالحی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، رهبری علاوه بر توصیف وضعیت موجود، نقدهایی نیز بر روند حرکت کشور مطرح می‌کنند که شامل غفلت از ظرفیت‌های داخلی و ارزشهای انقلابی و دینی و شعارههای انقلاب است.

وی گفت: بباید به نگاه ایجابی به گذشته توجه شود و آن را ارزیابی کرد و باور کرد که دستاوردهای انقلاب بیش ازضعف‌ها، رویش‌های انقلاب بیش از ریزش‌ها و دستاوردهای مبارزه با بی عدالتی، غیرقابل مقایسه با گذشته است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: رهبری در بیانات خود، تعریف مشخصی از پیشرفت دارند و پیشرفت همه جانبه را شامل ساحت‌هایی چون اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و اجتماعی می‌دانند و در حوزه اقتصادی، دست‌یابی به اقتصادی قوی و مستقل، عدالت محوری و مبارزه با فساد را امری مهم برمی‌شمرند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه سیاسی، دستیابی به استقلال و آزادی و عزت ملی و درحوزه فرهنگی و اجتماعی نیز حوزه اخلاق و معنویت، و سبک زندگی ایرانی و اسلامی را از ابعاد تمدن اسلامی می‌دانند.

صالحی تاکید کرد: طبق منویات رهبری، تمدن اسلامی زمانی شکل می‌گیرد که در تمامی این ساحت‌ها به صورت همزمان و متوازن به پیشرفت دست یابیم.

وی گفت: عده‌ای تمدن‌سازی را ادعایی بزرگ می‌دانند که نمی‌توان به این ظرفیت‌ها دل بست ولی رهبری تاکید دارند که جمهوری اسلامی ظرفیت تحقق تمدن سازی و ورود به مرحله سوم را دارد که ظرفیت انسانی از جمله 26 میلیون نفر جوان و 14 میلیون نفر تحصیل کرده و تعداد کثیری از جوانان انقلابی از آن جمله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: همچنین ظرفیت‌های مادی شامل وجود معادن و منابع طبیعی و ذخایر و ظرفیت جهانی همچون بیداری فطرت انسان با شعارهای انقلاب و ایجاد تحولات منطقه ای از دیگر شاخصه‌های دست یافتن به تمدن اسلامی است.

وی تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب به تهدیدهای فشار و تحریم، امپراتوری رسانه‌ای تمدن‌های رقیب، تلاش برای رسوخ سبک زندگی غربی نیز اشاره داشتند و یکی از مطالبات ایشان توان پاسخگویی به این تهدیدهاست.

صالحی بیان کرد: هر تمدنی نیاز به موتورهای پیشران دارد که چهار ساحت‌ روانشناختی، معرفت شناختی، فناوری و مهارت و منابع انسانی از جمله موتورهای پیشران تمدن ایرانی اسلامی است که باید همگام با هم حرکت کنند.

وی اظهار کرد: در ساحت روانشناختی، امید کلیدی برای حل مشکلات است و حرکت در مسیر تمدن سازی جز با دمیدن روح امید در جامعه امکان ندارد، امید و نگاه خوشبینانه به آینده در بیانیه مورد تاکید بیانیه گام دوم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: افرادی که سعی می‌کنند ناامیدی را در جامعه تزریق کنند در واقع در تلاش‌اند حرکت جامعه را در مسیر پیشرفت و تمدن متوقف سازند.

وی بیان کرد: فناوری و علم جایگاه مهمی در تمدن سازی و عزت و اقتدار کشور دارد، از طرفی، جوانان به عنوان موتور محرک منابع انسانی در بیانیه گام دوم مورد تاکید قرار دارند و باید جوانگرایی در ساخت‌های مختلف کشور مورد توجه باشد و از انباشت تجربه در این مسیر بهره بگیریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha