• شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98112618923

کارشناس مذهبی:

معصومین حجت بر خلق و فاطمه(س)، حجت بر معصومین است

معصومین حجت بر خلق و فاطمه(س)، حجت بر معصومین است

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: معصومین حجت بر خلق و فاطمه(س) حجت بر معصومین است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم لواسانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص جایگاه حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: هرگاه معصومین حاجت خاصی از خداوند داشته‌ و یا مشکلی برایشان پیش می‌آمد؛ به دامن حضرت زهرا(س) متوسل می‌شدند.

وی ادامه داد: در قرآن کریم آیات متعددی درباره فضایل حضرت زهرا(س) آمده‌ است؛ به طوری که مصداق و نمونه هر خیری که در قرآن از آن نام برده شده‌، حضرت زهرا (س) که تمام خوبی‌ها و کمالات در ایشان وجود دارد، هستند.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: از حضرت فاطمه(س)، به عنوان «خیر کثیر» نام برده شده‌ است؛ تفاوت بسیاری وجود دارد بین این‌که این عنوان توسط پروردگار بیان شود و یا بشر آن را به کسی نسبت دهد؛ لذا «کثیر» در نزد پروردگار به اندازه‌ای زیاد است که از آن به بی‌نهایت تعبیر می‌شود.‌

لواسانی تشریح کرد: حضرت زهرا(س) به‌قدری با نفس خود مجاهده کرده‌ و رشد یافته‌اند که در حقیقت به قرب پروردگار رسیده و وصال به ذات پروردگار را چشیده‌اند.

وی ادامه داد: پروردگار تمام صفات و خوبی‌هایی که نزد خود داشته‌است را به نحو ظلّی و تبعی در حضرت زهرا(س) قرار داده‌ است؛ به این معنی که اصالت آن‌ها مربوط به حق و فرع آن‌ها مربوط به حضرت زهرا(س) است.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: حدیث قدسی «فاطمة حجابی» که نه تنها محتوا و مفهوم آن، قابل درک و فهم عامه مردم نیست؛ بلکه خواص هم از درک آن عاجز هستند و مرحوم علامه مجلسی نیز در روایتی از بحارالأنوار آن را نقل کرده‌اند؛ به این معنی است که هیچ‌کس توان دیدن خداوند را ندارد و آن چیزی که ساتر خداوند است و او را پوشانده، نور حضرت زهرا(س) است.

لواسانی خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) با چادری وارد محشر می‌شوند که ریشه‌هایی از آن آویزان است؛ هر یک از شیعیان با گرفتن یکی از آن ریشه‌ها از پل صراط عبور کرده و وارد بهشت می‌شوند. این تمثیل در حقیقت بیان می‌کند که شیعیان با این اتصال ملکوتی به بهشت برین، به زندگی جاودانه و نور حقیقی، همیشگی و باطنی متصل می‌شوند.

پیامبر اکرم(ص) تنها کسی است که در کل بشریت مقام زن را به او اعطا کرده‌ است

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از طرف خداوند مأمور بوده‌اند که حق هر چیزی را به او اعطا کنند؛ حق زن را نیز حضرت محمد(ص)، معین و مشخص کرده‌اند. کلمه «اُم» در کتاب لغت به معنی اساس و ریشه است به این معنا که ریشه هر انسان و جامعه‌ای مادر اوست و هستی ما مدیون وجود مادرهاست.

بانوان، مظهر تام اصلی‌ترین اسم و صفت پروردگار (جمال) هستند

لواسانی عنوان کرد: مادران به هیچ‌عنوان مهر، محبت و لطف خود را از فرزندانشان دریغ نمی‌کنند. مادران باید تلاش ‌کنند فرزندانی فاطمی تربیت کنند؛ به طوری که این عشق و علاقه به حضرت زهرا(س) به خداوند پیوند بخورد. این عشق به حضرت زهرا(س) باعث می‌شود که جایگاه او مانند مادرش، بهشت باشد.

وی تأکید کرد: اهل معرفت، زن را مظهر جمال هستی می‌دانند؛ هر چیزی که ما در اصل خلقت مشاهده می‌کنیم و رزق و روزی ما، بیان‌گر صفت جمال خداوند است و خداوند الطاف خود را در وجود زن قرار داده‌ است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha