• شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 98121713241
  • منبع : نمایندگی گیلان

انجام شخم زمستانه در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

انجام شخم زمستانه در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

ایسنا/گیلان معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون شخم زمستانه در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای استان انجام شده است.

مسعود الماسی در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون در ۱۰۰هزار هکتار از شالیزارهای گیلان شخم زمستانه انجام شده است، گفت: این میزان معادل ۴۳ درصد شالیزارهای گیلان است.

وی افزود: این میزان نسبت به سال گذشته از رشد مطلوبی برخوردار است و دلیل آن همت کشاورزان و شرایط مناسب آب و هوایی است.

الماسی ادامه داد: شخم زمستانه علاوه بر اینکه موجب کاهش آفت برنج در سال آتی می‌شود، مقدار قابل توجهی نیز از مصرف آب برای تولید این محصول صرفه‌جویی خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: شخم زمستانه در تمام شالیزارهای شهرستان ها در حال انجام است و در شهرستان های شرق استان تقریبا سرعت بیشتری دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه افزایش تولید کمیت و کیفیت برنج و همچنین کاهش سختی تولید این محصول یکی از اولویت های کاری سازمان جهاد کشاورزی است، خاطرنشان کرد: استفاده از بذرگواهی شده یکی از راهکارهای افزایش تولید کمیت و کیفیت این محصول است و امسال ۱۶۵۰ تن بذر مادری و گواهی شده در گیلان تولید شده است.

الماسی خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۴۰۰ تن از انواع ارقام برنج بومی و پرمحصول شامل هاشمی، خزر، گیلانه و سایر ارقام تولیدی بین زارعین توزیع شده است.

وی تولید بذر برنج استان را با افزایش ۴٠ درصدی عنوان کرد و گفت: این میزان بذر، سطحی برابر ۳۳ هزار هکتار را پوشش خواهد داد که معادل ۱۴ درصد اراضی شالیزاری استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیشترین بذر توزیع شده را در صومعه سرا و کمترین را در شهرستان رشت اعلام کرد و افزود: قیمت بذور تحویلی به زارعین همچون رقم هاشمی ۱۲۳۰۰، خزر ۹۱۰۰و گیلانه ۸۵۰۰ است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha