• دوشنبه / ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 99011105303
  • خبرنگار : 50165

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم‌ عنوان کرد

جهش تولید؛ فرصتی برای جبران خسارت اقتصاد کرونا

جهش تولید؛ فرصتی برای جبران خسارت اقتصاد کرونا

ایسنا/زنجان منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم گفت: جهش تولید، فرصتی برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اثر شیوع کروناویروس در کشور است.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۹ توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «جهش تولید»، اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی، هر ساله دولت لایحه بودجه سالانه را بر اساس اسناد بالادستی مثل سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و قانون پنج ساله تنظیم و تقدیم مجلس می‌کند و مجلس و شورای نگهبان، قانون بودجه را قبل از اتمام سال تصویب می‌کنند.

وی افزود: این شعارها خارج از اسناد بالادستی نبوده و تغییر جهتی در آن برنامه‌ها نیست، بلکه تذکری است تا مانع از غفلت قانون‌گذاران و مجریان شود. همچنین یادآوری برای خلق فرصت‌های جدید و هدایت آن‌ها در سمت و سوی مشخص و تجمیع افکار و پتانسیل‌های کشور برای حل شاخص‌ترین مشکل کشور است. این شعارها، آینده‌نگری است تا آسیب‌ها ریشه‌دار نشود.

طاهری با بیان اینکه نام‌گذاری سال‌ها با عناوین مختلف، تعیین اولویت برای منابع محدود کشور است، ادامه داد: امروز انقلاب اسلامی در یک جنگ اقتصادی همه‌جانبه قرار دارد و دشمنان قصد دارند با حربه اقتصادی و تحریم، ستون نظام اسلامی را بشکنند. انتخاب راهبرد جهش تولید برای سال ۱۳۹۹ از میان سایر اولویت‌های موجود کشور از سوی رهبر معظم انقلاب در شرایط فعلی بسیار هوشمندانه است.

وی با اشاره به ضرورت نام‌گذاری سال ۹۹ به عنوان سال جهش تولید، تصریح کرد: اساسا اقتصاد ایران ظرفیت تحریم‌پذیری بسیار بالایی دارد و به راحتی قابل تحریم شدن است و دلیل این اتفاق را می‌توان در خام‌فروش بودن و نبود تنوع تولید کشور جستجو کرد، به همین دلیل برای حل مشکل راحت تحریم شدن، قاعدتا باید کاری کرد تا هزینه‌های اعمال تحریم علیه کشور افزایش یابد و این اتفاق نخواهد افتاد، مگر با جهش و تنوع دادن به تولید کشور که در واقع، جهش تولید تنها راه فلج کردن تحریم‌های اقتصادی است.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه جهش تولید می‌تواند فرصت‌های از دست‌ رفته اقتصاد ایران در دهه ۹۰ را به واسطه ثبت نرخ رشدهای اقتصادی منفی، میانگین منفی و نوسانی را، تا حدودی جبران کند، تصریح کرد: جهش تولید، بزرگ‌ترین دغدغه خانواده‌ها و جوانان فارغ‌التحصیل یعنی اشتغال را پاسخ خواهد داد و این در حالی است که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله افزایش سن ازدواج، طلاق، اعتیاد و کاهش فرزندآوری به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی است.

وی، جهش تولید را فرصتی برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اختلال جزئی در برخی کسب و کارها در اثر شیوع کرونا ویروس در کشور دانست و یادآور شد: علاوه‌ بر اینکه جهش تولید به ارتباط بین صنعت و دانشگاه، پژوهش‌های کاربردی و فعالیت‌های دانش‌بنیان رونق می‌دهد، شانس تحقق درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در بودجه عمومی دولت در سال ۱۳۹۹ (۱۹۸ هزار میلیارد تومان) در شرایط تحریم و کاهش شدید قیمت نفت را افزایش می‌دهد.

طاهری با بیان اینکه جهش تولید می‌تواند از عمیق‌تر شدن رکود تورمی در اقتصاد ایران جلوگیری کند، گفت: زیر سایه کاهش شدید درآمدهای نفتی، تلاش برای جهش تولید، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های واقعی کشور برای اقتصاد بدون نفت و مشخصا وابستگی نبودن بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به نفت را نشان خواهد داد. همچنین جهش تولید امکان تقویت صادرات غیرنفتی و ترمیم اختلال صادرات از مسیر کشورهای همسایه با هدف کمک به پوشش نیازهای ارزی کشور در شرایط تحریم را فراهم خواهد کرد.

منتخب مردم زنجان و طارم در مجلس یازدهم، خاطرنشان کرد: جهش تولید، انعطاف‌پذیری سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تبعات ناشی از مشکلات ساختار اقتصادی ایران نظیر رشد بالای حجم نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی در شرایط تحریم های کنونی را نیز تقویت خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha