• سه‌شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99020201214
  • خبرنگار : 50187

یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی عنوان کرد

شیوه‌های خود مراقبتی در ایام قرنطینه خانگی

شیوه‌های خود مراقبتی در ایام قرنطینه خانگی

ایسنا/کرمان یک کارشناس ارشد روانشناسی بالینی گفت: حس امید و نگرش مثبت را حفظ کنید. به زمان های سخت و دشوار گذشته که توانستید به خوبی از پس آن برآیید فکر کنید و به خود اطمینان دهید با این موقعیت هم مقابله خواهید کرد به خاطر داشته باشید قرار نیست قرنطینه تا ابد ادامه پیدا کند.

"سیده مریم یکتامقدم" در گفت و گو با ایسنا درباره شیوه‌های خود مراقبتی در ایام قرنطینه خانگی اظهار کرد: قرنطینه خانگی به خاطر همه گیر شدن بیماری هایی مانند کرونا موجب تغییرات زیادی در روال معمول زندگی شامل کار و تحصیل، ارتباطات، فعالیت های اوقات فراغت و ... شده که می تواند موجب بروز یکسری احساسات منفی و ناخوشایند شود.

وی افزود: اگرچه افراد به موقعیت های استرس آور واکنش های مختلفی نشان می دهند ولی در شرایط قرنطینه خانگی، تجربه احساساتی مانند اضطراب، احساس تنهایی ناشی از حس جدا شدن از دوستان و آشنایان، کسالت، غمگینی و افسردگی ناشی از بیکار بودن در منزل و نا معلوم بودن آینده را تجربه می کنند.

یکتامقدم تصریح کرد: اگرچه تجربه این احساسات در چنین شرایطی تقریبا طبیعی است ولی اگر شدت آن زیاد شود به صورتی که از توان و تحمل شما خارج شده و یا در انجام کارهای روزانه تداخل ایجاد کند حتما باید با یک متخصص صحبت کنید.

این مشاور مرکز بهداشت با اشاره به اینکه مشاوران خط ۴۰۳۰ در این زمینه شما را راهنمایی خواهند کرد، گفت: برای اینکه بتوانید خود را با شرایط قرنطینه در خانه وفق دهید و سطح استرس و احساسات منفی خود را کاهش دهید پیشنهاد می شود چند کار انجام دهید که به روز نگه داشتن اطلاعات یکی از آنهاست.

وی بیان کرد: اطلاعات خود را در مورد بیماری کرونا به روز نگه دارید یادتان باشد داشتن اطلاعات دقیق و درست موجب می شود درک درستی از میزان خطر داشته باشیم. اطلاعات کم و یا اشتباه ممکن است باعث شود میزان خطر را دست کم بگیریم و یا در میزان خطری که ما را تهدید می کند، اغراق کنیم. 

یکتامقدم تصریح کرد: اطلاعات را از منابع موثق و قابل اعتماد به دست آورید و علاوه براین، خود را زیاد هم در معرض اخبار مربوط به بیماری قرار ندهید. به ویژه در این خصوص، مراقب کودکان باشید زیرا آنها خیلی زیاد تحت تاثیر چیزهایی که می بینند و یا می شنوند قرار می گیرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان اینکه کار دیگر، برنامه ریزی برای شرایط جدید است، افزود: برای اینکه سطح استرس ناشی از زندگی در قرنطینه خانگی را کاهش دهید سعی کنید برای این شرایط جدید برنامه ریزی کنید. این کار موجب می شود تا در این شرایط احساس امنیت، راحتی و اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید.

وی اظهار کرد: در شرایط قرنطینه خانگی، تماس خود را با دیگران حفظ کنید. ارتباط با دوستان و آشنایان یکی از بهترین راه ها برای کاهش اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی در چنین شرایطی است.

یکتامقدم با بیان اینکه از روش های مقابله موثر استفاده کنید، گفت: علاوه بر اقدامات فوق می توانید با استفاده از یک سری روش های مقابله با شرایط دشوار زندگی، سطح استرس خود را کاهش دهید و سعی کنید خودتان را سرگرم کنید و کارهایی را که از آن لذت می برید انجام دهید برای مثال کتاب بخوانید، به موسیقی گوش دهید، فیلم ببینید، خیاطی کنید ، غذاهای جدید بپزید و ...

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی تصریح کرد: حس امید و نگرش مثبت را حفظ کنید. به زمان های سخت و دشوار گذشته که توانستید به خوبی از پس آن برآیید فکر کنید و به خود اطمینان دهید با این موقعیت هم مقابله خواهید کرد به خاطر داشته باشید قرار نیست قرنطینه تا ابد ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.