• یکشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99022819701
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

پژوهش و استفاده صحیح از مقام‌ها و ملودی‌ها، رکن قابل پیگیری در موسیقی چهارمحال و بختیاری

پژوهش و استفاده صحیح از مقام‌ها و ملودی‌ها، رکن قابل پیگیری در موسیقی چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری موسیقی عامل نزدیکی قلب‌ها و مردم به یکدیگر است، در ابتدا شاید این موسیقی بوده که از فرهنگ مردم نشات می‌گرفت و آینه‌ای از آداب و رسوم و اتفاقات زمان خود بود اما به مرور و با گذشت زمان کم کم موسیقی بخشی از فرهنگ هر مرز و بومی شد و به عنوان رکنی از ارکان جامعه بر فرهنگ، تاثیر انکار ناپذیری گذاشت.

موسیقی عامل نزدیکی قلب‌ها و مردم به یکدیگر است، در ابتدا شاید این موسیقی بوده که از فرهنگ مردم نشات می‌گرفت و آینه‌ای از آداب و رسوم و اتفاقات زمان خود بود اما به مرور و با گذشت زمان کم کم موسیقی بخشی از فرهنگ هر مرز و بومی شد و به عنوان رکنی از ارکان جامعه بر فرهنگ، تاثیر انکار ناپذیری گذاشت.

پیدایش پدیده موسیقی نزد انسان غریزی است، چنان‌که شعرگویی او نیز چنین است، رفته‌رفته صاحبان زر به رموز اعجاز موسیقی و قدرت آن در استثمار و انحراف جوامع پی بردند و آن را از مسیر طبیعی خود خارج کردند.

در چهارمحال و بختیاری در بخش چهارمحال‌نشین، عمده‌ترین موسیقی دهکرد و حومه، موسیقی عشایر گله‌دار شهرکرد است که موسیقی چهارمحالی شامل موسیقی دهکرد و حومه و موسیقی ترکی زبانان استان است، در بخش بختیاری‌نشین نیز موسیقی اقوام بختیاری اعم از یک‌جانشینان و عشایر بسیار متنوع است و توصیفات طبیعت، رنج و مرارت‌های زندگی کوچ‌نشینی، اندوه هجران و فراق یار و دیار و ستایش عشق و زیبایی را در بر می‌گیرد.

حسن مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به فرهنگ غنی استان و دارا بودن سه قوم بختیاری، ترک قشقایی و فارس اظهار کرد: موسیقی دهکردی یا چهارمحالی بیشتر با ساز کمانچه یا دایره نواخته می‌شود و نواهای آن بیشتر قدیمی است که کشاورزان و دامداران به لحاظ موقعیت شغلی و کاری اجرا می‌کردند.

وی افزود: موسیقی قشقاقی با توجه به کوچ این قوم به استان فارس و استان‌های دیگر، از چند منطقه عاریه شده و تلفیقی از چند موسیقی است که معمولا با سازهای آکاردئون، ویولون، کمانچه، ساز معروف کوبه‌ای و نقاره قشقایی نواخته می‌شود.

این کارشناس موسیقی، ساز کرنا و سرنا را مختص موسیقی بختیاری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به کوچ زیاد این قوم، این موسیقی حین حرکت نواخته می‌شد که البته کرنا در موسیقی دهکردی، قشقایی و بختیاری مشترکا وجود دارد.

مجیدی نبود خواننده و گروه‌های موسیقی چهارمحالی در این نوع موسیقی را مشکل اصلی دانست و تصریح کرد: تشویق به ساخت موسیقی محلی و حفظ فرهنگ بسیار مهم است چرا که موسیقی از تولد نوزاد با لالایی مادرانه، آواهای چوپانی و برزگری و آن‌گاه تا مرگ در قالب آواهای اندوه‌خوانی با انسان همراه است.

این کارشناس موسیقی شناخت نیاز مخاطب امروزی را مهم ارزیابی کرد و گفت: همت شاعران، ترانه‌سرایان و خوانندگان همه باید زنجیروار دست به دست هم دهند تا موسیقی خوبی را ارائه دهند.

مسئول موسیقی صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری عمده مشکل موسیقی را بحث پژوهش و  استفاده صحیح از مقام‌ها و ملودی‌ها که سینه به سینه به دست ما می‌رسند، عنوان کرد.

مجیدی با بیان اینکه طی 8 سال اخیر، مرکز موسیقی چهارمحال و بختیاری جز 3 استان برتر کشور بوده است، اضافه کرد: در موسیقی محلی، مخاطب خارج از استان بسیار زیاد است و نام افرادی مانند زنده یاد علاءالدین و ملک مسعودی در سراسر ایران شناخته شده است و در حال حاضر از استان‌های دیگر برای آموزش دادن و آموزش دیدن وارد چهارمحال و بختیاری می‌شوند.

این کارشناس موسیقی حمایت‌های مالی ارگان‌ها از میراث فرهنگی و گردشگری تا وزارت ارشاد به موسیقی و اختصاص بودجه به فرهنگ موسیقی، بروز بودن هنرمندان تنظیم‌کننده و آهنگ‌ساز برای حفظ کردن شکل کار و بدیع بودن آن را از احتیاجات موسیقی چهارمحال و بختیاری برشمرد.

وی تلاش کارشناسان موسیقی استان را ستودنی مطرح و بیان کرد: تلاش کارشناسان بر این بوده که آثار خوب شناسایی، به سلیقه مخاطب احترام گذاشته و حمایت مالی و معنوی از آثار شود و مجوز پخش آنان از شبکه‌های سراسری نیز گرفته شود، آثار فاخر قطعا جایگاه ویژه‌ای دارند.

مسئول موسیقی صداو سیمای چهارمحال و بختیاری گفت: اختصاص دادن برنامه‌ها و فراخوان‌های متعدد در قالب مسابقه و قالب‌های دیگر به منظور جلب افراد و استعدادهای جدید در مرکز صدا و سیمای استان از جمله اقدامات موثر این حوزه است که امیدواریم در آینده افراد مستعد به خواننده و موزیسین جدیدی تبدیل شوند.

این کارشناس موسیقی با اشاره به اینکه کمبودی از لحاظ مکان برای آموزش در استان وجود ندارد، تصریح کرد: اساتید در آموزشگاه‌های موسیقی افراد به‌نامی هستند که نیاز مهم در این موضوع اعتماد به افراد بومی استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha