• پنجشنبه / ۱ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99030100144
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک مدرس و مروج نجوم مطرح کرد؛

کاربردهای طیف نگاری در نجوم

کاربردهای طیف نگاری در نجوم

ایسنا/اصفهان یک مدرس و عضو فعال مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: کاربردهای طیف نگاری از شناسایی عناصر شروع می شود و با طیف نگاری می توان به چرخش خورشید پی برد.

کیان کیانی شامگاه سی و یکم اردیبهشت ماه در اولین برنامه باشگاه نجوم پلاس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان که به صورت وبینار آنلاین برگزار شد، به بررسی طیف نگاری (کلید رازهای کیهانی) پرداخت و اظهار کرد: آنچه از آسمان می رسد، نور ستارگان یا امواج الکترومغناطیس است و این امواج همانطور که از نامشان پیداست، خاصیت الکتریکی و مغناطیسی دارند.

وی افزود: این امواج محدوده گسترده ای شامل پرتو گاما، پرتو ایکس، ناحیه مرئی، فرابنفش و فروسرخ، ریزموج ها و امواج رادیویی و امواج تلویزیونی هستند.

کارشناس شیمی نساجی با بیان اینکه ناحیه مرئی ناحیه کوچکی است که از ۳۸۰ تا ۷۶۰ نانو متر است و با چشم دیده می شود، تصریح کرد: نور سفید ترکیبی از همه رنگ هاست و چون رنگ ها یکدیگر را خنثی می کنند ما آن را سفید می بینیم. نور سفید قابل تفکیک است و با منشور یا توری پراش می توان اجزای رنگی آن را مشاهده کرد.

کیانی افزود: اگر امواج به یک اتم تابانده شود، هر اتم انرژی قسمتی از امواج را توسط الکترون هایش جذب می کند و الکترون به مدار بالاتر می رود، بنابراین طول موجی که از این اتم عبور می کند، فاقد طول موج های جذب شده است، در نتیجه رنگین کمانی داریم که به آن طیف جذبی می گوییم.

وی ادامه داد: از آنجایی که اتم های عناصر مختلف از نظر الکترون، نوترون و پروتن با هم تفاوت دارند، در نتیجه انرژی هایی که جذب می کنند با هم متفاوت است و هیچ دو عنصری خطوط طیفی یکسانی ندارند که از این خاصیت برای شناسایی عناصر استفاده می شود.

به گزارش ایسنا، مدرس و عضو فعال مرکز نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه این خاصیت یکی از کاربردهای طیف نگاری است، در مورد دیگر کاربردهای طیف نگاری گفت: کاربردهای طیف نگاری از شناسایی عناصر شروع می شود. می توان در طیف نگاری خورشید عناصر آن را شناسایی کرد. همچنین با طیف نگاری می توانیم بفهمیم جرم سماوی از ما دور می شود یا نزدیک. اگر جرم از ما دور شود خطوط قرمز می شود و درصورتی که نزدیک شود، طیف آبی خواهد بود.

کیانی اضافه کرد: با طیف نگاری می توان به چرخش خورشید پی برد. کاربرد دیگر طیف نگاری شناسایی میدان های مغناطیسی و اندازه گیری دمای ستارگان است.

در ادامه برنامه، حسن حاتمی درخصوص لذت ثبت فوران‌های خورشیدی توضیحاتی علمی ارائه کرد و مرتضی بارونی به معرفی چند سایت معتبر نجومی پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha