• دوشنبه / ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99031911582
  • منبع : نمایندگی قزوین

غرق‌شدگان کانال‌های آب قزوین یک‌چهارم شهرهای ساحلی

غرق‌شدگان کانال‌های آب قزوین یک‌چهارم شهرهای ساحلی

ایسنا/قزوین مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تا شانزدهم خرداد ۹ نفر در کانال‌ها و استخرهای ذخیره آب قزوین غرق شدند، گفت: استان قزوین در مقایسه با شهرهای ساحلی یک‌چهارم تلفات غرق‌شدگی دارد این در حالی است که در استان تنها ۹۴ کیلومتر کانال کشاورزی داریم.

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: استان قزوین یک استان حادثه‌خیز است و آتش‌سوزی و غرق‌شدگی ازجمله حوادث فصل تابستان است.

وی با اعلام اینکه از ابتدای سال‌جاری تا شانزدهم خرداد ۹ نفر در کانال‌ها و استخرهای ذخیره آب قزوین غرق شدند؛ افزود: استان قزوین در مقایسه با شهرهای ساحلی یک‌چهارم  تلفات غرق‌شدگی دارد این در حالی است که در استان تنها ۹۴ کیلومتر کانال کشاورزی داریم.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین عنوان کرد: سال گذشته ۱۸ نفر و سال ۹۷ تعداد ۲۵ نفر در کانال‌های آب قزوین جان خود را از دست دادند که این آمار نگران‌کننده است و از خانواده‌ها تقاضا داریم فرزندان خود را مدیریت کنند تا شاهد چنین حوادث ناگواری در استان نباشیم.

وی بیان کرد: پس از غرق‌شدگی پیدا کردن اجساد زمان زیادی نیاز دارد که گاهی مجبور می‌شویم برای پیدا کردن اجساد خسارت‌های زیادی را به کشاورزان تحمیل کنیم و آب کانال را به‌جایی که به آن نیاز نیست هدایت کنیم تا یک جسد را از آب خارج کنیم.

سال گذشته ۹۰۰ هکتار از اراضی قزوین در آتش سوخت

مهدیخانی در اشاره به حوادث آتش‌سوزی در مراتع عنوان کرد: با توجه به بارش‌های خوب و رشد علف‌های هرز در مراتع و باغات وقوع حوادث آتش‌سوزی در پی گرم شدن هوا قابل پیش‌بینی است ولی گاهی به دلیل عدم رعایت برخی مسائل ایمنی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شویم به‌گونه‌ای که در سال گذشته بالغ‌بر ۹۰۰ هکتار از اراضی منابع طبیعی و مستثنیات استان در آتش سوخت.

وی افزود: خاموش کردن آتش در برخی مناطق به‌ویژه ارتفاعات طارم و الموت دشوار است و گاهی برای خاموش کردن آتش نیروهای امدادی بایستی ساعت‌ها پیاده‌روی داشته باشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین تشریح کرد: در شرایط جوی نامناسب نمی‌توان از بالگرد و هواپیمای سم‌پاش استفاده کرد؛ امسال طی رایزنی انجام‌شده با شرکت هواپیمایی ویژه مقررشده این هواپیماها به تجهیزات اطفاء حریق مجهز شوند. البته ۲ فروند بالگرد نیز در دستگاه‌های امدادی استان وجود دارد که در مواقع نیاز می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم و علاوه بر آن بر اساس مصوبه شورای تأمین استان در صورت بروز حادثه از بالگردهای هوانیروز آبیک نیز استفاده خواهیم کرد.

وی با اعلام اینکه هفته آینده برای سنجش آمادگی دستگاه‌های امدادی استان مانور اطفا حریق در منابع طبیعی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: بر اساس قانون مدیریت بحران تجهیزات دستگاه‌های اجرایی و حتی نظامی و انتظامی بایستی در اختیار مدیریت بحران قرار گیرد و هیچ مدیری نمی‌تواند از آن سرپیچی کند؛ تا به امروز مدیران استان همراهی لازم را با مدیریت بحران داشته‌اند ولی اگر مدیران بدان عمل نکنند با تمامی احترامی که برای آنان قائل هستیم حتماً به دستگاه قضائی معرفی خواهیم کرد.

مهدیخانی اشاره کرد: نمی‌گوییم در حوادث امکانات ما به‌طور کامل پاسخگوی اطفا است ولی امکانات خوبی در استان وجود دارد و در حوادث نیز اغلب استان‌های هم‌جوار به‌عنوان معین یکدیگر انتخاب می‌شوند تا در امدادرسانی کمک‌رسان هم باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha