• یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99042921528

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز:

ناشناخته ماندن مدرسه منصوریه شیراز جای تاسف دارد

ناشناخته ماندن مدرسه منصوریه شیراز جای تاسف دارد

ایسنا/فارس مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز گفت: در حالی که بسیاری از بزرگان و علما مدرسه منصوریه‌ی شیراز را سند افتخار فارس و کشور می‌دانند اما متاسفانه بسیاری از افراد حتی از موقعیت مکانی این حوزه علمیه اطلاعی ندارند.

حجت الاسلام علیرضا حدائق یکشنبه ٢٩ تیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به گفته بزرگان این حوزه علمیه سند افتخار استان فارس و تشیع است، افزود: حوزه علمیه منصوریه شیراز، جزو قدیمی‌ترین حوزه‌های علمیه کشور و استان فارس است که سال ١٨١٥ هجری قمری توسط سید صدرالدین محمد دشتکی معروف به سید، بنیانگذاری شد.

او با بیان اینکه بیش از ٦٠٠ سال قبل منطقه فعلی مدرسه منصوریه و اطراف آن به منطقه دشتک معروف بود، افزود: بنیانگذار این مدرسه هم در علوم عقلی و هم نقلی صاحب نظر بودند و موقوفات فراوانی برای گذران امور این مدرسه وقف کردند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز ادامه داد: ساختمان این مدرسه در سه طبقه بنا شده بود که ١٩٠ سال پیش در یک زلزله دو طبقه آن تخریب می‌شود و امروز تنها همان یک طبقه آن پابرجاست.

حدائق با بیان اینکه این مدرسه قدمگاه بسیاری از بزرگان و علما بوده و امروز هم از فعال ترین حوزه‌های علمیه در استان و کشور است، عنوان کرد: هر ساله نفرات برتر در رتبه‌های مختلف توسط این مدرسه معرفی می‌شوند.

او اضافه کرد: اکنون ٢٠٠ طلبه در این حوزه مشغول به تحصیل و اساتیدی مشغول به تدریس هستند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با اشاره به اینکه این مدرسه ۴ شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم نظام اسلامی کرده است، گفت: بزرگان و علمای بنامی چون آیت‌الله ملک حسینی، آیت‌الله محی‌الدین حائری، آیت‌الله صدرالدین حائری، سید عبدالله شیرازی، آیت‌الله یوسف حدائق، آیت‌الله شیخ محمدرضا حدائق، آیت‌الله غلامحسین ادیب لاری، آیت‌الله سید محمدمهدی دستغیب، حجت الاسلام آیت اللهی و دیگر بزرگان در این مدرسه تحصیل و تدریس کرده‌اند.

حدائق همچنین با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ طلبه خوابگاهی در این مدرسه، بیان کرد: به دلیل تعداد بالای طلاب امکان تبدیل این مدرسه به یک مکان گردشگری مذهبی وجود ندارد و در این باره معذوریت‌هایی داریم.

او با بیان اینکه این مدرسه به ثبت ملی رسیده، چرا که اصل ملیت اینجاست، گفت: متاسفانه هنوز شیراز به جایگاه اصلی خود نرسیده است.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز همچنین با بیان اینکه اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی، خانوادگی، اجتماعی و دیگر مسائل مبتلابه جامعه حل شود ابتدا باید مشکلات اعتقادی را حل کرد، یادآور شد که بسیاری از آسیب‌های امروز ناشی از ضعف اعتقادی و بی معرفتی است، چرا که کسی که احساس تکلیف در برابر خدا می‌کند، تعدی و جنایت در برابر خدا نمی‌کند.

حدائق ادامه داد: اگر کسی توانست خانواده‌ای را نام ببرد که زن و مرد هر دو ایمان قوی دارند و زندگی مشترک آنها به مشکل برخورده، جایزه می‌دهم.

او با تاکید بر اینکه روحانیون موفق، روحانیونی هستند که مردمی بوده و نسبت به مسائل جامعه بی تفاوت نباشند، گفت: همراهی با مردم، موجب فهم مسائل آنها می‌شود.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اضافه کرد: امام جماعتی که تنها نماز را اقامه می‌کند، نمی‌تواند امام جماعت موفقی باشد.

حجت الاسلام حمیدرضا حدائق، مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز نیز در این نشست به اقدامات قرارگاه عمار اشاره و بیان کرد: قرارگاه عمار یک قرارگاه جهادی، فرهنگی و تبلیغی است که توسط حوزه علمیه منصوریه شیراز آغاز به کار کرده است.

او ادامه داد: ابتدای آغاز فعالیت این قرارگاه طلاب با نوجوانان در ارتباط بودند و به مرور زمان پایان هر هفته تبلیغ در نقاط محروم و شهرستان‌های اطراف شیراز در دستور ٨٠ مبلغ این قرارگاه قرار گرفت.

حدائق با اشاره به تعریف یک شاخه جهادی در قرارگاه عمار با حضور خیرین، گفت: با تقدیم وجوه خیرین به این قرارگاه و همچنین با اعلام گزارش نیاز مناطق محروم از سوی مبلغان، برای رفع محرومیت و محرومیت زدایی در این مناطق تلاش شده است.

او خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا، کانون‌های فرهنگی مساجد و تبلیغ مبلغان ما رو به تعطیلی رفت و به سمت فضای مجازی در قرارگاه عمار هدایت شد.

توزیع ۹ هزار بسته معیشتی توسط مدرسه منصوریه 

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز با تاکید بر اینکه تبلیغ مبلغان ما در ایام کرونا تعطیل نشده و بلکه زمینه دیگری خدمات ارائه می‌شود، از تشکیل ١٥ گروه برای ضدعفونی  عابر و مساجد و حسینه‌ها در سطح شهر توسط این قرارگاه خبر داد و گفت: همچنین با توجه به اینکه کرونا موجب خدشه به کسب و کارها و آسیب به معیشت مردم شده است، تصمیم گرفتیم با کمک خیرین اقدام به توزیع بسته‌های معیشتی کنیم و در این راستا ۹ هزار بسته با همکاری بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) بین نیازمندان توزیع شد.

حدائق توزیع ۲ هزار بسته‌ بهداشتی همچون ماسک و اطلاع رسانی در زمینه روند پیشرفت بیماری کرونا بین جامعه مورد هدف را از دیگر اقدامات این قرارگاه طی دو ماه اخیر عنوان کرد.

او همچنین به کمک ۴۰۰ میلیون تومانی خیرین شیعه کشور کویت به خانواده‌های محروم و نیازمند با همکاری این قرارگاه اشاره کرد و گفت: اگرچه که کشور آنها از نظر اقتصادی خود دستخوش تغییر شده اما برای کمک به کشور دوست خود دریغ نکردند.

مدیر حوزه علمیه منصوریه شیراز خاطرنشان کرد: پس از شروع بکار مساجد و حسینه‌ها، طلاب مجددا فعالیت خود را برای سرکشی از مناطق قرمز و همچنین دلجویی از خانواده‌های داغدار کرونایی آغاز کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha