• یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۱
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 99061611219
  • منبع : نمایندگی چهارمحال و بختیاری

دسترنجی که یک شبه بر باد می‌رود

دسترنجی که یک شبه بر باد می‌رود

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان زمان برداشت محصولات کشاورزی فرا می‌رسد، یکی از دغدغه‌های کشاورزان در این ایام محافظت از محصولات باغی و زراعی خود است، گاهی مشاهده می‌شود که تمام دسترنج یک‌‎ساله یک کشاورز یک شبه توسط سارقان بر باد می‌رود.

به گزارش ایسنا، سرقت محصولات کشاورزی مبتلابه در بسیاری از استان‌های کشور است و کشاورزان نسبت به این مسئله گلایه دارند، در گذشته کشاورزان بومی هر منطقه فردی را به عنوان "دشتبان" به کار می‌گرفتند تا در طول شبانه‌روز در اراضی کشاورزی و باغات حضور داشته باشد و مانع دست‌اندازی سارقان شود، اما به نظر می‌رسد این مسئله در حال فراموشی است.

چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی مانند بادام و گردو است و به دلیل قیمت بالای این محصولات و ماندگاری بالای این محصول معمولا سرقت در باغات گردو و بادام بیش‌تر از سایر از محصولات رخ می‌دهد و معمولا سارقان علاوه بر سرقت محصول به باغات نیز آسیب می‌زنند، برخی از کشاورزان باغ خود را محصور می‌کنند اما این مسئله علاوه بر هزینه‌بر بودن برای کشاورزان، مانع از دست‌اندازی سارقان به محصول آن‌ها نمی‌شود و کشاورزان مجبور هستند در فصل برداشت به صورت شبانه‌روزی در باغ خود حضور داشته باشند تا مانع از سرقت محصول شوند.

یکی از راه‌های جبران خسارت سرقت کشاورزان، بیمه محصولات در برابر سرقت است، اما معمولا شرکت‌های بیمه‌گر تنها محصولات را برابر آفات، آتش‌سوزی و سیل بیمه می‌کنند و بیمه سرقت شامل محصولات کشاورزی نمی‌شود.

توکلی یکی از کشاورزان منطقه قلنگان شهرستان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در ماه گذشته مقداری از بادام‌های مامایی باغ توسط یک سارق به سرقت رفت، علاوه بر سرقت شاخه‌های درختان نیز توسط این فرد شکسته شده بود.

وی خاطرنشان کرد: این منطقه دارای یک "دشتبان" است، اما گاهی پیش می‌آید سارق از غفلت این فرد سوءاستفاده می‌کند و یا خود را یکی از نزدیکان صاحب باغ جا می‌زند.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه سامان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته محصول گردو و بادام من مورد سرقت قرار گرفت، اما با پیگیری‌های صورت گرفته نتوانستم سارق را پیدا کنم، مساحت باغ من بسیار زیاد است و محافظت از آن در طول شبانه‌روز کار ساده‌ای نیست.

وی بیان کرد: برای به ثمر رسیدن محصول یکسال زحمت می‌کشم، حتی سرقت بخش کمی از محصول گردو و بادام نیز خسارت سنگینی به کشاورز وارد می‌کند.

سرقت محصولات کشاورزی در شهرستان بن و سامان بیش‌تر از سایر مناطق استان است

یزدان حق‌پرست رئیس پلیس آگاهی چهارمحال و بختیاری در خصوص بحث سرقت محصولات کشاورزی در استان، اظهار کرد: بحث سرقت این محصولات در برخی از شهرستان‌ها مانند بن و سامان که اراضی کشاورزی و باغی گسترده‌ای دارند، بیشتر از سایر شهرستان‌ها است.

وی با بیان اینکه فصل برداشت محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری عموما یک‌ماه است، افزود: معمولا سرقت محصولات کشاورزی در استان نسبت به سایر سرقت‌ها کمتر است، اما باتوجه به اینکه محصول کشاورزی و باغی دسترنج زحمات یکساله یک کشاورز است باید حتی یک سرقت هم مورد پیگیری قرار بگیرد.

حق‌پرست از دستگری چندین سارق محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: نیاز است کشاورزان در زمان برگزاری جلسات تعاونی‌ها در هر شهرستان تمهیداتی برای جلوگیری از سرقت انجام دهند، به طور مثال با استفاده از ظرفیت گشت‌های محله محور، دشتبان، توان مردمی، نیروهای بسیج و پلیس در کنار هم استفاده شود.

 رئیس پلیس آگاهی چهارمحال و بختیاری افزود: حجم باغات و اراضی کشاورزی در استان بالا است و پلیس توان و نیروی لازم را برای محافظت مستمر در طول شبانه‌روز ندارد، اما زمانی که جرم رخ دهد پلیس برای شناسایی سارقان و پیگیری پرونده وارد عمل می‌شود.

وی با بیان اینکه معمولا سرقت محصولات کشاورزی توسط سارقان بومی و محلی مجاور شهرها و روستاها انجام می‌شود، عنوان کرد: معمولا این سارقان سابقه‌دار نیز هستند و تکرار جرم اتفاق می‌افتد، پلیس نسبت به شناسایی این افراد اقدام می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha