• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99063022746
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک استاد علوم سیاسی:

موضع آمریکا برای جامعه جهانی و سازمان ملل قابل قبول نیست

موضع آمریکا برای جامعه جهانی و سازمان ملل قابل قبول نیست

ایسنا/اصفهان یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: ادعای آمریکا مبنی بر بازگشتن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بی‌اساس است و در عمل تحریم‌های خاصی علیه ایران اعمال نمی‌شود.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ادعای وزیر امور خارجه آمریکا که با فعال‌سازی مکانیسم ماشه، تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران از سر گرفته می‌شود، اظهار کرد: شاید در تاریخ ۷۰ ساله سازمان ملل این نخستین باری باشد که بین اعضای دائم شورای امنیت چنین پرونده‌ای با این خصوصیات دارای چنین اختلاف‌های حقوقی و مبنایی باشد. آن چیزی که منشور ملل متحد و مبانی پایه‌ای آن تصریح می‌کند این است که رأی اکثریت ملاک است و این مهم را دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گوشزد کرد.

وی افزود: بنابراین نظر اکثریت اعضای برجام که اعضای دائم شورای امنیت هم هستند ملاک است که اذعان کرده‌اند مواضع آمریکا قانونی نیست و ما خواسته‌های ایالات‌متحده را اجرا نمی‌کنیم که این موضوع را به شکل کتبی به دبیر کل سازمان ملل هم اعلام کرده‌اند. بنابراین از نظر حقوقی و عملی موضع آمریکا برای جامعه جهانی و سازمان ملل موضعی قابل قبول نیست هر چند که آمریکا با تبلیغات گسترده طرح فشار حداکثری بر ایران را پیش می‌برد و دیگر کشورها را تهدید می‌کند که اگر خواسته‌های آمریکا را تأمین نکنند با مجازات تحریم روبرو می‌شوند.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: این حرف تازه‌ای نیست کما اینکه بسیاری از کشورها با تحریم‌های یک جانبه ای که آمریکا اعمال کرد و از برجام خارج شد در عمل همکاری‌هایی داشته‌اند و مخفیانه تحریم‌ها را دور می‌زنند و به طور علنی با آمریکا مقابله نمی‌کنند، پس این وضعیت ادامه پیدا خواهد کرد و تحریم‌های عملی خاصی علیه ایران اعمال نمی‌شود.

بصیری تصریح کرد: معتقدم از این به بعد بحث تحریم تسلیحاتی علیه ایران هم به زودی لغو می‌شود و بسیاری از کشورها با ایران تجارت خواهند کرد، گرچه ممکن است در کوتاه مدت عملی نشود، اما در میان مدت و بلند مدت به این سمت خواهیم رفت. حداکثر خروجی این اقدام آمریکا شاید چند چیز جزئی باشد و ترامپ در انتخابات به اصطلاح برگ برنده‌ای داشته باشد و مدعی شود ایران را مهار حداکثری کرده است و دوم اینکه روی افکار عمومی ایران و منطقه فشار روانی بیاورند که کمی بی‌ثباتی اقتصادی و آشفتگی بازار را رقم بزند.

وی افزود: خروجی سوم این اقدام آمریکا شاید این باشد که روی اراده برخی کشورها که با ایران همکاری دارند تزلزل ایجاد کند که البته این امر تفاوتی با گذشته قبل از اجرای طرح مکانیسم ماشه ندارد. آمریکایی‌ها با خروج از برجام، حداکثر تحریمی را که می‌توانستند علیه ایران وضع کنند وضع کردند. آمریکا تلاش کرد تحریم تسلیحاتی را مجزا تمدید کند که با مخالف اعضای شورای امنیت روبرو شد به همین دلیل از این راه وارد شده است و از دیدگاه ایالات متحده تحریم تسلیحاتی همچنان ادامه دارد، اما از نظر دیگر اعضا این تحریم‌ها عملاً لغو شده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، گفت: بنابراین شاید بیشتر جنبه روانی این حرکت برای آمریکا سودی داشته باشد و در عمل کار زیادی از پیش نخواهند برد. در ماه اکتبر تحریم‌های تسلیحاتی لغو خواهد شد. از دیدگاه خودِ آمریکایی‌ها تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برگشته است، البته آمریکا ممکن است در پی این شکست کشتی‌های نفتی ایران به این بهانه را که تحریم‌ها بازگشته است و ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد توقیف کنند که ایران هم تهدید به مقابله به مثل کرده است.

بصیری با بیان اینکه برخورد مستقیم نظامی با ایران خواسته آمریکا نیست، یادآور شد: آمریکا در این خصوص اراده و توان لازم را ندارد چرا که اوضاع داخلی خوبی ندارد. هم اکنون درگیر بحران اقتصادی کرونا هستند و برای تأمین هزینه‌های جنگ بودجه کافی ندارند و از آن گذشته آتش‌سوزی‌های اخیر و شورش رنگین پوستان بر مشکلات دولت آمریکا افزوده است و این عوامل نشان می‌دهد ایالات‌متحده به دنبال جنگ جدیدی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha