• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99070503080
  • خبرنگار : 50081

/انتخاب آگاهانه/

امنیت و ثبات غذایی بدون دامپزشکان غیر ممکن است

امنیت و ثبات غذایی بدون دامپزشکان غیر ممکن است

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با اختیارات و توانمندی‌هایی که دامپزشکی دارد، اگر بیماری‌هایی مانند سل، آنفلونزای مرغی و... به وجود آید، صدمه بسیار سنگینی را رقم خواهد زد، بنابراین امنیت و ثبات غذایی بدون دامپزشکان غیر ممکن است.

دکتر کامران شریفی در برنامه زنده اینستاگرامی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد با محوریت «انتخاب آگاهانه» در خصوص معرفی رشته دامپزشکی، اظهار کرد: برای اینکه در کنار تخصص‌های دیگر، جامعه مدرنی داشته باشیم، وظایفی را برای جامعه پزشکی تدوین کرده‌اند که باید در برنامه آموزشی و تلاش‌های دانشجویان منعکس شود و یکی از آن موارد مهم، بهداشت موادغذایی مردم است.

وی با بیان اینکه علاوه بر امنیت و بهداشت غذایی، بخش قابل توجهی از بهداشت مردم در اختیار و در دست با کفایت دامپزشکان است، اضافه کرد: با اختیارات و توانمندی‌هایی که دامپزشکی دارد، اگر بیماری‌هایی مانند سل، آنفلونزای مرغی و ... که فشرده شدند را رها کنید، این فنر فشرده شده لگد بدی می‌زند. بنابراین امنیت، ثبات اجتماعی، ثبات غذایی و امنیت غذایی بدون دامپزشکان با کفایت و دانش‌آموزانی که تمام توان خود را در عرصه علم می‌آورند، غیر ممکن است.

این عضو هیأت علمی گروه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد بازار کار رشته دامپزشکی، تصریح کرد: بنده مطالب بسیاری را با سندهای تاریخی در خصوص انتخاب رشته نوشته‌ام و یکی از نکات مهم این است که آینده غیرقابل پیش‌بینی است. بنابراین ما باید منتظر باشیم که تحرکات و تغییرات عظیم اجتماعی، نیاز دامپزشکان را افزایش دهد. همچنین این رشته برای بانوان در بسیاری از کشورها باعث شده است تا از آقایان پیشی بگیرند. 

وی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه فرهنگ ضد خشونت شکل گرفته تا افراد به حیوانات آسیب نرسانند، عنوان کرد: کافی است که به منطقه هاشمیه، سجاد و وکیل‌آباد بروید و شاهد این موضوع باشید که مطب‌های دامپزشکی در حال رشد و افزایش هستند. افراد در جوامع مدرن بدون حیوان خانگی نمی‌توانند از موضوع افسردگی جلوگیری کنند.

شریفی بیان کرد: رشته دامپزشکی بسیار عالی است و آینده‌ درخشانی دارد البته به این شرط که تمام توان خود را به میدان بیاورید زیرا بسیاری از مناطق کشور نیازمند افرادی چون شما دانش‌آموزان و افراد توانا در زمینه دامپزشکی هستند. ما با شرایط حال حاضر، باید در عرصه دامپروری، دامداری و مرغداری تکنولوژی بالایی داشته باشیم. مرغداری‌ها و گاوداری‌های امروز پیچیدگی‌های زیادی دارد و افراد بسیار با تجربه از لحاظ علمی را نیاز دارد. همچنین باید متذکر شد که بسیاری از واکسن‌های انسانی و دامی را دامپزشکان تولید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد در رشته‌های علوم پایه که به تحقیق علاقه‌مند هستند، اگر از طریق دامپزشکی وارد شوند شانس بیشتری برای موفقیت‌های علمی دارند و این امر به دامپزشکان دید وسیعی را می‌دهد.

این عضو هیات علمی گروه دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در مورد واحدهای دامپزشکی گفت: در واحدهای دامپزشکی یک سنت تاریخی چند هزار ساله وجود دارد که در این زمینه با پزشکی مشترک هستیم. بعضی از واحدها به این صورت است که باید به بهداشت مواد غذایی جامعه توجه داشته باشند. دامپزشکان باید مواد غذایی که وارد کشور می‌شود را تایید کنند و اگر کوچکترین غفلتی صورت گیرد، بیشتر از کرونا صدمه می‌بینیم. 

شریفی با بیان اینکه ما باید بتوانیم افراد توانمندی در معاینه، تشخیص و درمان بیماری‌ها باشیم، اظهار کرد: اگر جامعه‌شناسی، روانشناسی و سایر علومی که در دامپزشکی به خدمت می‌گیرید را ترکیب کنید، یک حرفه موفق را خواهید داشت. همچنین نسبت به رشته‌ای که احساس خوبی دارید، بدون تردید انتخاب کنید؛ چراکه برای افراد فرصتی است تا جهان را بهتر بشناسند و توانمندی‌های خود را در این زمینه نشان دهند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha