• سه‌شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99070805961
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

شباهت‌ها و تفاوت‌های یادگیری خودکار در زنبور و انسان

شباهت‌ها و تفاوت‌های یادگیری خودکار در زنبور و انسان

ایسنا/اصفهان مغز زنبورها به خودی خود پدیده‌هایی جذاب به شمار می‌روند، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد، زنبورهای عسل توانایی یادگیری خودکار خصوصیات آماری پیچیده ای را دارند که معمولاً در محیط های طبیعی تجربه می‌شود.

نتایج یک تحقیق که در PNAS چاپ شد، نشان می دهد که زنبورها از توانایی که پیش از این تصور می شد تنها در انسان و گونه های سطح بالاتر وجود دارد، برخوردارند.

این مطالعه همچنین گزارش می دهد که زنبورها و انسانها از روشهای محاسباتی کاملاً متفاوتی برای این نوع یادگیری استفاده می کنند که ممکن است یکی از دلایل اصلی ظهور توانایی های برتر یادگیری انسان همین علت باشد.

تیم بین المللی به سرپرستی دانشگاه تولوز، فرانسه و محققانی از دانشگاه اروپای مرکزی مجارستان و دانشگاه RMIT استرالیا برای اولین بار از یک آزمون یکسان برای مقایسه یادگیری خودکار در انسان و زنبور عسل استفاده کردند. آنها انسان ها و زنبورهای عسل را در یک کار طبقه بندی آسان در معرض صحنه های چند عنصری یکسانی قرار داده اند که از مجموعه ای از اشکال انتزاعی تشکیل شده بود.

در مراحل آزمون، هر دو گونه تعدادی آزمایش بین دو صحنه چند عنصری جدید در هر آزمایش انجام دادند. مواردی که در این آزمون ها سنجیده می شود به این صورت است که آیا شرکت کنندگان به طور خود به خود به خصوصیات مختلف آماری صحنه های تصویری که در طول مرحله نوردهی مشاهده کرده اند، حساس شده اند یا خیر؟

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، این محققان می گویند: «مردم اغلب از قابلیت های شگفت آور جهت یابی و شناسایی زنبورهای عسل شگفت زده می شوند و اکنون می دانیم که آنها با استفاده از یک روش ساده یادگیری آماری که بر اساس حل مسئله بینایی انسان است و اساساً اساس یادگیری عمیق برای هوش مصنوعی است، استفاده می کنند.»

پزشکان این تحقیق دریافتند که زنبورهای عسل نمایش داخلی پیچیده ای از آمار تجربه بصری جدید خود ایجاد می کنند و می توانند از این اطلاعات در آزمایش های بعدی استفاده کنند. پزشکان حتی زمانی که دریافتند زنبورها و انسانها با استراتژیهای محاسباتی مختلف به این موفقیت دست می یابند، بیشتر شگفت زده شدند.

زنبورها هرگز به طور خودکار نسبت به قابل پیش بینی بودن عناصر بصری حساس نمی شوند. در مقابل، انسان دوران نوزادی با این موارد آشنا است.

از آنجایی که دسترسی به پیش بینی اطلاعات به عنوان یک نیاز محاسباتی کلیدی برای هر دانش بسیار پیچیده ای در نظر گرفته می شود، بنابراین مطالعه نشان می دهد که فرد می تواند با روش های ساده و مغزهای کوچک برای حل مسائل دشوار راهکار بیابد و در عین حال رسیدن به سطح بعدی توانایی های یادگیری بسیار مهم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha