• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99080100161

کارشناس مسئول هپاتیت خراسان رضوی:

حدود ۵۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در مشهد داریم

حدود ۵۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در مشهد داریم

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول هپاتیت خراسان رضوی با اشاره به اینکه طبق برآورد ما در شهر مشهد  حدود ۵۰ هزار نفر هپاتیت B خواهند داشت، گفت: آنچه در سیستم پرتال دانشگاه مشهد ثبت شده حدود ۱۰ هزار نفر است که آمار بیشتر از این خواهد بود

علی‌محمد حسین پور در نشستی  که به مناسبت  هفته ملی اطلاع‌رسانی هپاتیت در جهاد دانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، در خصوص سیاست‌گذاری جهت حذف بیماری هپاتیت در ایران بیان کرد: سیاست حذف هپاتیت تا سال ۱۴۱۰ در ایران درحال انجام خواهد بود. در این سیاست، ما بیماران را شناسایی و درمان می‌کنیم تا از مرگ بیماران جلوگیری کنیم. با این سه رویکرد، مبتلایان جدید را مشخص و افراد را به سمت درمان می‌بریم. با این کار مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند. از سال ۱۳۹۴ تاکنون، ابتلا به هپاتیتB رو به کاهش است. 

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۴ از هر ۱۰۰ هزارنفر، ۱۲ درصد آنان به هپاتیتB مبتلا بودند که این آماردر سال ۹۸ به ۷درصد رسید. همچنین در خصوص هپاتیت c نیز، از ۷ دهم  در سال ۹۴ به ۳ دهم در سال ۹۸ رسیده است. واکسیناسیون  و آموزش در کاهش مبتلایان تاثیر داشته است. در شهر مشهد ۱۰ کمپ درمان اقامتی اجباری ماده ۱۶ وجود دارد. از افراد این مرکز، ۱۰۰۰ نفر آنان سابقه تزریق و خالکوبی داشتند. از مجموع تست‌های هپاتیت گرفته شده ، تست اولیه ۱۷ درصد از آنها مثبت بود. این افراد درحال حاضر در مرحله تست‌های تکمیلی هستند که احتمال می‌دهیم حدود ۵۰ درصد این افراد مثبت قطعی خواهند بود.طرح دیگر واکسیناسیون افراد اهدا کننده مستمر خون است که تاکنون ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از این نفرات در استان  واکسن هپاتیت B دریافت کرده‌اند .

حسین‌پوردر خصوص هپاتیت A افزود:  نگران گسترس این نوع از هپاتیت نیستیم، زیرا افراد بهداشت اولیه را رعایت می‌کنند و فقط ممکن است در گروه‌های خاصی مانند زباله‌گردها یا از طریق مراکز درمانی مانند دندان‌پزشکی‌ها در صورتی که موارد بهداشتی را رعایت نکنند،اتفاق بیفتد.

کارشناس مسئول هپاتیت استان با اشاره به اینکه تمرکز ما بیشتر بر روی گروه‌هایی است که بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند، گفت: این افراد را  شناسایی می‌کنیم و موارد لازم برای پیشگیری را به آنها آموزش داده و در صورت ابتلا درمان‌های لازم را انجام می‌دهیم. در سال‌گذشته حدود ۱۰۰ نفر را که مبتلا به هپاتیت c بودند با کمک جهاددانشگاهی و پزشکان درمان کردیم و  درمان آنان قطعی است. مشکل ما بیشتر هپاتیت نوع B است  که از طریق واکسیناسیون این مسأله مرتفع شده است.

وی بیان کرد: اکنون در حال بررسی و تحقیق بر روی ۱۰۰ مادر بارداری هستیم که هپاتیت B داشتند و کودکان آنها واکسن دریافت کرده‌اند  و بررسی می‌کنیم آیا این کودکان ممکن است مبتلا به هپاتیت شوند یا خیر. چند سالی‌ است که سیستم سامانه سینا در بهداشت راه‌اندازی شده است. فرم‌های هپاتیت در آن مشخص و افراد مبتلا به هپاتیت آن‌ها را پر و سپس توسط کارشناسان شناسایی می‌شوند. کارشناسان موظف هستند هر چند وقت یکبار وضعیت بیماری فرد را مورد بررسی قرار ‌دهند و در فرم‌ها گزارش را کامل می‌کنند.

کارشناس مسئول هپاتیت خراسان رضوی ادامه داد: انتقال هپاتیتA از طریق آب‌ و غذای آلوده نیز ممکن بوده و موارد انگشت شماری از این نوع هپاتیت گزارش شده است. در سال گذشته  ۱۵۰ کودک کار را در خصوص بیماری HIV و هپاتیت مورد بررسی قرار داده‌اندکه خوشبختانه مبتلا به این بیماری و هپاتیت نبودند، اما همچنان پیگیر هستیم تا بتوانیم کودکان را نیز در این زمینه‌ها کنترل نماییم. 

وی افزود: تعداد مبتلایان به این بیماری در شهر مشهد به دلیل وجود حاشیه‌نشینی بیشتر است. این بیماری در افراد متفاوت است برخی به دلیل بالا بودن سیستم ایمنی این بیماری را دفع می‌کنند، در بدن افرادی این بیماری به‌صورت ناقل مزمن یا غیرفعال است و در بدن عده‌ای فعال خواهد بود، بر همین اساس آمارها متفاوت است. طبق برآورد ما در شهر مشهد  حدود ۵۰ هزار نفر هپاتیت Bخواهند داشت. آنچه در سیستم پرتال دانشگاه مشهد ثبت شده حدود ۱۰ هزار نفر است که آمار بیشتر از این خواهد بود. هپاتیت c حدود ۵۰۰۰ نفر است که البته این آمار از جانب ما شناسایی شده است. 

حسین پور تصریح کرد: به طور کلی با بیماری‌هایی که خاموش هستند مشکل داریم، زیرا این بیماری‌ها علامت‌دار نیستند و افراد زیادی هستند که پیگیر بیماری خود نبوده و این موضوع کار ما را سخت می‌کند.  در حال حاضر واکسن هپاتیت را برای زندان‌ها و سربازها توزیع می‌کنیم. همچنین مشکل ما در هپاتیت c هزینه‌های سنگین آن است که باعث می‌شود فرد توان درمان نداشته باشد و امید داریم با وجود چنین اقداماتی بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha