• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۹ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99081005885
  • منبع : نمایندگی قزوین

هر کسی از ظن خود، یارِ «اقتصاد دانش‌بنیان» است!

هر کسی از ظن خود، یارِ «اقتصاد دانش‌بنیان» است!

ایسنا/قزوین سرپرست اداره فنی و تخصصی پارک علم و فناوری قزوین در خصوص تعریف اقتصاد دانش‌بنیان به ضرب‌المثل «هر کسی از ظن خود شد یار من» اشاره کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی، مدیریت و سیاست‌گذاران، هر کدام اقتصاد دانش‌بنیان را به سلیقه خود تعریف می‌کنند.

مهدی ملایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تعریف اقتصاد دانش‌بنیان به ضرب‌المثل «هر کس از ظن خود شد یار من» اشاره کرد و گفت: فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی اقتصاد دانش‌بنیان را یک طور تعریف می‌کنند و فردی که رشته‌اش مدیریت است اقتصاد دانش‌بنیان را به‌گونه‌ای دیگر تعریف می‌کند. سیاست‌گذاران هم جوری دیگر اقتصاد دانش‌بنیان را تعریف می‌کنند.

وی ادامه داد: اقتصادی را دانش‌بنیان می‌گویند که نیروی محرکه آن دانش باشد، همه اقتصادها یک نیروی محرکه دارند مثلاً در اقتصاد نفتی، نیروی محرکه نفت است، همین تعریف را می‌توانیم برای اقتصاد دانش‌بنیان نیز به کار ببریم فرض کنید کشوری دانشگاه و پژوهشگاه دارد که فنی را تولید و بر اساس ایده‌ای که روی آن محصول فناورانه دارد آن را به فروش می‌رساند و اقتصاد خود را رونق می‌دهد.

این دانش آموخته مخابرات میدان بیان کرد: تعاریف متعدد است برخی از افراد می‌گویند اقتصاد دانش‌بنیان صرفاً به این نیست که محصول دانش‌بنیان داشته باشیم اینکه راهکار نوآورانه برای فروش محصولات فعلی هم داشته باشیم در اقتصاد دانش‌بنیان تأثیر می‌گذارد، برای مثال فرض کنید به‌جای اینکه گلدانی را در خیابان بفروشیم در خانه خود رشد دهیم و با تماس تلفنی آن را به فروش برسانیم.

وی تصریح کرد: عده‌ای از متخصصان امر نوآوری، فروش و فرآیند را نیز در اقتصاد دانش‌بنیان می‌بینند، با درست و غلط بودن آن کاری نداریم اما اگر دانش را به منزله توسعه محصول در نظر بگیریم غلط و اگر مدیریت را جزو دانش قلمداد کنیم درست است دانش‌آموختگان فنی در توسعه محصولات و دانش آموختگان مدیریت نیز در بهبود کیفیت و مدیریت نوآوری می‌توانند روی اقتصاد ما تأثیر بگذارند و به نظرم هر ۲ این موارد دانش محسوب می‌شود.

محصولات فناورانه اقتصاد دانش‌بنیان را شکل می‌دهند

ملایی با تأکید بر اینکه محصولات فناورانه اقتصاد دانش‌بنیان را شکل می‌دهند، افزود: آنچه رایج بوده و در سیاست‌های کشور لحاظ شده است و معاونت علمی در بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون حمایت از این شرکت‌ها بر آن تأکید دارد محصول فناورانه است. بر اساس قانون سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی، این محصولات دانش‌بنیان هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان را ایجاد می‌کنند.

وی یادآور شد: در مصوبه سال ۸۹ مجلس شورای اسلامی آمده است: شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان شرکت یا مؤسسه خصوصی یا تعاونی است که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری) و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم‌افزارهای مربوط تشکیل می‌شود.

سرپرست اداره فنی و تخصصی پارک علم و فناوری قزوین تصریح کرد: در خصوص محور بودن محصول باید بگوییم در قانون به صراحت آمده است هر محصولی دانش‌بنیان نیست برای مثال ما چیپس و پفک هم تولید می‌کنیم که مبتنی بر یک دانش هستند ولی در قانون آمده است که محصول باید در حوزه فناوری‌های برتر و با ارزش‌افزوده فراوان باشد.

وی با اشاره به اینکه معاونت علمی محصولات را دسته‌بندی کرده است، خاطرنشان کرد: در معاونت علمی ریاست جمهوری محصولاتی را دانش‌بنیان می‌گوییم که فناوری‌های برتر یا به اصطلاح هایتک یا مدیوم هایتک باشند در حقیقت دانش‌بنیان باید به‌عنوان دانشِ روز بنیان قلمداد شود.

ملایی توضیح داد: بومی بودن دانش هم مهم است نمی‌توانیم به شرکتی که در شرایط فعلی کشور می‌خواهد بر اساس یک دانش محصولی را بسازد بگوییم بر اساس سطح‌بندی آمریکا و اروپا که چند سال از ما جلوتر هستند محصول بسازد، چون این جفا در حق شرکت‌هایی است که می‌خواهند بر اساس دانش خود کار کنند. البته تلفیقی وجود دارد و معاونت علمی ریاست جمهوری لیست محصولات دانش‌بنیان خود را بر اساس تحقیقات خارجی هم در نظر گرفته است اگر بخواهیم محصولاتی که الان دانشجویان و محققان ما تولید می‌کنند را بر اساس استانداردهای دیگران در نظر بگیریم کار درستی نیست.

این دانش‌آموخته مخابرات میدان در پایان گفت: باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اصل اقتصاد است و بعد از آن دانش‌بنیان بودن مطرح می‌شود اگر قرار باشد محصولی دانش‌بنیان باشد و به اقتصاد تبدیل نشود معنا نخواهد داشت و این نکته مهمی است که باید لحاظ کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha