• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99081811235
  • منبع : نمایندگی گیلان

خروج حجم قابل توجه برنج گیلان از چرخه ضایعات

خروج حجم قابل توجه برنج گیلان از چرخه ضایعات

ایسنا/گیلان مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با تجهیز کارخانه‌های شالیکوبی استان طی یک دهه گذشته موفق شدیم ۴۰ هزار تن برنج استان را از چرخه ضایعات خارج کنیم.

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه با توسعه صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی می‌توان باعث رونق و توسعه بخش کشاورزی شد، گفت: تجهیز و نوسازی کارخانه‌های سنتی می‌تواند تا حد زیادی از دورریز ضایعات کشاورزی بکاهد و ارزش‌افزوده تولید این محصول را به کشاورزان برگرداند.

وی افزود: گیلان یکی از دو استان قطب تولیدکننده برنج کشور است و هم اکنون ۱۴۲۵ کارخانه شالیکوبی در استان فعالیت دارند که ۵۲۰ واحد از این کارخانه‌ها تجهیز، نوسازی و به روزرسانی شده‌اند.

جوادزاده ادامه داد: نوسازی این تعداد از کارخانه‌های شالیکوبی موجب شده است که ۴۰ هزار تن برنج استان از چرخه ضایعات خارج شود.

وی تصریح کرد: در مجموع کارخانه‌های شالیکوبی گیلان ظرفیت تبدیل ۶۰۰ تن برنج را دارند و به طور میانگین هرساله برنامه داریم ۳۰ واحد شالیکوبی در استان نوسازی شود و به این ترتیب به طور میانگین هر ساله از ضایعات برنج گیلان ۳ تا ۴ درصد کاسته خواهد شد.

۳۵ درصد کارخانه های چای گیلان نوسازی شده‌اند

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: در حوزه چای نیز ۱۵۰ کارخانه چایسازی وجودارد که تاکنون فقط ۳۵ درصد آنها نوسازی شده‌اند.

وی تصریح کرد: تشکیل زنجیره ها با محوریت به روزسانی واحدهای صنایع تبدیلی از راهکارهای حذف واسطه‌ها، کاهش هزینه‌تمام شده تولید محصولات کشاورزی و جلوگیری از اختلاط محصولات کشاورزی در بسته‌بندی است.

جوادزاده با تاکید بر تقویت برندسازی محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر در حوزه برنج بیش از ۱۰۰ برند و در چای ۵۵ برند وجود دارد.  

ورود صنایع تبدیلی برای کیوی‌هایی که قابلیت صادرات ندارند

وی با بیان اینکه برای کیوی در حوزه انبار و نگهداری مشکلی وجود ندارد و بیش از ۹۵ انبار با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در گیلان وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از کیوی گیلان که تازه‌خوری نمی‌شود و یا قابلیت صادرات را ندارد، با ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند به چرخه فراوری وارد شود، که مجوز ساخت برای آن صادر شده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: افزایش اشتغال از دیگر دستاوردهای توسعه صنایع تبدیلی است و در حال حاضر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر در کارخانه‌های صنایع تبدیلی استان فعالیت دارند.

وی یکی از بزرگترین مزیت نسبی گیلان درحوزه صنایع تبدیلی را رغبت سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت:بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی را بخش خصوصی انجام می‌دهد و این استقبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه صنایع تبدیلی در گیلان رو به افزایش است.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha