• چهارشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 99090503624
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

حکایت مردمان شهرم از ورود متجاوزگری کوچک

حکایت مردمان شهرم از ورود متجاوزگری کوچک

ایسنا/آذربایجان غربی ساعت از ۷ شب گذشته از پنجره اتاقم محله رو دید میزنم.. تقریبا اکثرا مغازه ها بسته اند. هراز گاهی ماشینی رد می شود که انگار سرعتی فزاینده برای رسیدن دارند تا به ساعت ۹ شب نرسیده به مقصد برسند. 

انگار نه انگار وسط هفته است بیشتر شبیه روزهای تعطیله، حتی پرنده ها هم پر نمی زنند. از طرفی غبار غم روی چهره محله و شهر پاشیده از طرفی هم جای خوشحالی است که همه برای دیدن روزهای سبز و شاد دست در دست هم دادند تا یک متجاوز کوچکی که از سال گذشته به حریم کشور، شهر و حتی خانه ها نفوذ کرده را کنترل کنند. 

در این بین پای درد و دل برخی اصناف که بنشینی گله دارند از اوضاع موجود، البته پر بیراه هم نمی گویند ولی چاره ای نیست.

عباس اقا آرایشگاه محله در صف نانوایی می گوید: چاره ای نیست باید همه دست به دست بدهیم تا سرعت انتشار این ویروس لعنتی کم بشود. هرروز خبرهایی از فوت یا حتی بیماری دوستان و اقوام را می شنوم.. پیر و جوان، زن و مرد و با گذشت ۷۰ سال از عمرم تا به حال اینقدر متاثر نشده بودم.حتی با در دوران جنگ تحمیلی هم قابل قیاس نیست البته وجه تشابهش یکی است عامل هر دو ورود یک متجاوزگر است.

این آرایشگر گفت: پسرم بوتیک دارد و درست از اسفند که اوج فروشش هست این ویروس زندگیش را سقط کرده و با محدودیتهای دو هفته ای هم که اجازه فعالیت ندارد.

اوضاع کسب و کار خوب نیست

رضا مرد ۴۵ ساله ای که به صحبت های عباس اقا نظرش جلب شد نیز وارد بحث شده و گفت: دو سالی هست که مغازه زدم باهزار جور قرض و وام به امید اینکه خانواده ۴ نفره ام بهتر زندگی کنند اما تازه داشت کاسبی ام جان می گرفت که این کرونای لعنتی آمد.  

وی گفت: چند چکم برگشت خورده و مجبور شدم طلاهای زن و بچه ام را بفروشم تا آبرو داری کنم. چرخ زندگی ام نمی چرخد نه فقط من، بلکه دیگر هم صنف های من هم اوضاعشان بهتر از من نیست. 

به محدودیتهای اعلامی احترام بگذاریم تا رخت عزا نپوشیم

خانم جوانی هم وارد بحث شد و گفت: شغل همسر من هم آزاد است و از سال گذشته دخل و خرجمان باهم جور نیست اما چاره ای نیست بخاطر اهل محل، فامیل، دوستان و حتی خانواده کوچک خودمان هم شده باید تحمل کنیم تا شاهد مرگ و میر اطرافیانمان بخاطر خودخواهی و چند هزارتومن پول بیشتر نباشیم. 

وی ادامه داد:  زندگی سخت هست اما عزادار عزیزان شدن بخاطر مال دنیا به خدا نمی ارزد مگر نه اینکه پول برای آسایش است اگر همه فقط به فکر جیب خودمان باشیم شنیدن ناله های هر شب همسایه و شنیدن خبر فوت یکی از دوستان آزار دهنده نیست؟! به محدودیتها احترام بگذاریم و رعایت کنیم تا این ویروس عزادارمان نکند.

بیش از ۹۵ درصد اصناف شهر محدودتها را رعایت کردند

علیرضا ملامحمدی زاده فرماندار ارومیه در گفت و گو با ایسنا بابیان اینکه محدودیت های کرونایی از اول آذر در تمامی سطح شهرستان و مبادی ورودی و خروجی آغاز شده است،افزود: ۵۰ تیم نظارتی و ۹ تیم سرناظر بر عملکرد اصناف در این مدت نظارت می کنند.

وی بااشاره به اینکه همکاری اصناف از آغاز احرای محدودیتها فوق العاده مطلوب بوده است،اظهار کرد: بیش از ۹۵ درصد اصناف در این مدت محدودیت ها را رعایت کرده اند.

فرماندار ارومیه تصریح کرد: خوشبختانه تمامی ارگانها و نهادها، علی الخصوص اصناف و مردم همکاری فوق العاده مطلوبی داشته اند.

ملامحمدی زاده درخواست کرد: شهروندان با رعایت پروتکل های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی در سطح شهر را رعایت کرده و از هرگونه شرکت در تجمعات و محافل خانوادگی خودداری کنند.

کاهش ۲۳ درصدی تردد بین جاده در آذربایجان غربی

رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت:  از روز شنبه همزمان با آغاز محدویدت های شدید کرونایی در استان ترددهای جاده ای در مبادی ورودی و خروجی استان در مقایسه با روزهای گذشته بیش از ۲۳ درصد کاهش داشته بطوریکه در این سه روز ۳۴۸ هزار تردد در این مبادی ثبت شده است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش تردد در مبادی ورودی و خروجی آذربایجان غربی با توجه به اعمال محدودیت های ترافیکی، به وسایل نقلیه سواری اختصاص دارد و وسایل نقلیه عمومی باری و مسافری در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: بیشترین تردد در این ایام در محورهای ارومیه – مهاباد، ارومیه – سلماس و ارومیه – سرو ثبت شده است که ساعات اوج تردد مربوط به بازه زمانی ۱۷ الی ۱۸ را شامل می شود.

روزانه ۳۰ اکیپ بر عملکرد اصناف در ایام محدودیتها نظارت دارند

اصغر طاهری پور رییس اتاق اصناف ارومیه در گفت وگو با ایسنا افزود: در روز اول اجرای محدودیت های جدید مقابله با کرونا بیش از ۹۰درصد اصناف ارومیه این محدودیت ها را رعایت و مغازه های خود را بسته اند که قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از۳۳هزار اصناف در سطح شهرارومیه فعالیت، خاطر نشان کرد: روزانه ۳۰ اکیپ در شیفت صبح و ۳۰ اکیپ در شیفت عصر بر اجرای محدودیت ها نظارت می کنند.

طاهری پور بااشاره به اینکه این محدودیت ها همانند سایر نقاط کشور در مدت دو هفته اجرایی می شود، تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم برای کاهش شیوع کرونا و کمک که اصناف که بیش ازاین متضرر نشوند در خانه بمانند.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان اظهار کرد: اصناف با وجود مشکلات مالی و دغدغه های که دارند برای بار دوم به دستور ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت تمکین کرده ولی درمقابل انتظاراتی هم از دولت جهت حمایت دارند.

وی با اشاره به اینکه تعطیلات عید ، فشار زیادی به اصناف و قشر کارگر وارد کرد، یاد آور شد: پرداخت حقوق کارگران، حق بیمه، مالیات، وصول چک و اجاره بها از جمله دغدغه های اصناف است که انتظار می رود دولت با پرداخت تسهیلات بانکی ویا رفع برخی موانع مشکلات اصناف را تا حدامکان رفع کند.

تاکنون بیش از ۲۷۰۰ نفر در اثر کرونا در آذربایجان غربی فوت شدند

دکتر جواد اقازاده رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص وضعیت بیماری کرونا گفت: وارد موج سوم کرونا شده ایم که یکی از علت های اصلی آن شرکت کردن در تجمعات و مراسم های مختلفی بوده که اتفاق افتاده است. ما همیشه گفته ایم که هموطنان در تجمعات بهر شکل، به هر اسم و در هر مکانی شرکت نکنند چون یکی از علل انتقال ویروس و شیوع کروناست.

 وی افزود: خوشبختانه توانسته ایم موج سوم را مدیریت کنیم بطوری که در استان ما بیماری نبود که تخت نداشته باشد یا دارو نداشته باشد ، بر اساس آن پروتکل های وزارت بهداشت و درمان تخت بود ، کمبود آی سی یو پیدا نکردیم و حالا به مرحله ای رسیده ایم که با توجه به این محدودیت ها که اعمال شده و از مردم تشکر ویژه دارم چون خوب همکاری کردند و مسئولین نیز همت کردند و میزان شیوع در استان ما کم کم پایین می آید البته در بعضی شهرها آمارها درحال افزایش است.

دکتر آقازاده گفت: تنها راه مقابله با ویروس ، رعایت پروتکل های بهداشتی خیلی ساده یعنی شستن دست ها ، ماسک زدن ، فاصله گذاری تهویه اتاقها و عدم تجمع بیشتر از پنج نفر در اتاق های بسته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با اشاره به آخرین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در استان گفت: براساس آخرین آمار، ۱۳۸۲ نفر در استان بستری هستند که از این تعداد ۲۹۸ نفر در بخش مراقبتهای ویژه نگهداری می شوند. 

وی ادامه داد:  تعداد کل فوتی ها در استان تاکنون ۲۷۴۵ نفر است.

به گزارش ایسنا؛ کشور از اسفند ۹۸ درگیر بیماری مهلکی شده است که نه تنها جان انسانها را رنجانده و گاه ستانده بلکه چوبی کلفت نیز لای چرخه اقتصاد کشور گذاشته است، اما قرنطینه، اجرای محدودیتهای تردد و فعالیت گروههای شغلی ۲، ۳ و ۴ نیز لازم است. 

کاش همه باهم بتوانیم شعر سعدی را که گفت "بنی آدم اعضای یکدیگرند" را با وجود مشکلات موجود به عالی ترین شکل به منصه ظهور برسانیم. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha