• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99090805542
  • خبرنگار : 50038

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان خبر داد

آغاز عملیات کپه کاری در ۵۰ هکتار از مراتع ‏"مانیزان" ملایر

آغاز عملیات کپه کاری در ۵۰ هکتار از مراتع ‏"مانیزان" ملایر

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر از آغاز پروژه کپه کاری در ‏سطح ۵۰ هکتار از مراتع حوزه آبخیز مانیزان با مشارکت بهره ‏برداران محلی و اداره منابع طبیعی شهرستان خبر داد.

علی ده پهلوان در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این خبر افزود: این پروژه در عرصه های مرتعی محدوده روستاهای مانیزان و خیرآباد بخش مرکزی ملایر با اعتباری افزون بر ۴۰ میلیون تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی پس از انعقاد قرارداد توسط پیمانکار بخش خصوصی در حال اجراست.

وی به اهمیت انجام عملیات اصلاح و احیاء در سطح مراتع اشاره کرد و یادآور شد: کپه کاری یکی از روش های بذرکاری است که در آن، بذر گونه های مرتعی در چاله های حفر شده قرار گرفته سپس با خاک پوشانده می شود.

وی با اشاره به اینکه این روش به صورت اجرایی از سال ۶۴ با تهیه دستورالعمل فنی روش های اجرایی احیاء و اصلاح مراتع کوهستانی به جمع برنامه های احیاء و اصلاح مراتع پیوسته است، گفت: از بین روش های تجدید حیات پوشش گیاهی مراتع، کپه کاری از روش هایی است که با استفاده از نیروی کار انسانی انجام می شود بنابراین اشتغالزایی و بومی گرایی دو مزیت مهم این روش به حساب می آیند.

ده پهلوان با بیان اینکه پروژه کپه کاری در مراتعی که پوشش کم دارد اجرا می شود، خاطرنشان کرد: کپه کاری با گونه های بومی و انتخاب گونه های گیاهی سازگار با شرایط اقلیمی و محیطی منطقه، موفقیت کامل پروژه کپه کاری را به دنبال دارد.

رئیس اداره  منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه از بذر "گلرنگ" استفاده می‌شود، بیان کرد: اولویت اجرای این پروژه را انتخاب گونه " گلرنگ " است که گیاهی دارویی بوده و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه این گونه دارای خوش خوراکی زیادی بوده و قدرت ترمیم، رشد مجدد و محافظ خاک در مقابل فرسایش و افزایش نفوذ پذیری آب را فراهم می کند، مهمترین هدف از اجرای پروژه کپه کاری را بهبود وضع مراتع و ایجاد چراگاه های دائمی دانست.

ده پهلوان افزود: آموزش های لازم در زمینه نحوه صحیح چاله کنی، میزان بذور مورد استفاده در هر چاله و نکات کاربردی و فنی پیش از اجرای پروژه توسط کارشناسان مرتع منابع طبیعی برای مجریان و بهره برداران ارائه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر توضیح داد: کپه کاری یکی از روش های تقویت پوشش گیاهی و مدیریت در مراتع است، مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در درازمدت از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش خوراک آن با گونه های نامرغوب جایگزین می شود.

ده پهلوان ادامه داد: این پروژه با کندن چاله های کوچک با تراکم سطحی مناسب و کاشت بذور گیاهان مرتعی در آن و پوشاندن آنها با خاک با مشارکت مردمی انجام می شود.

وی تثبیت خاک، کاهش فرسایش، افزایش ذخیره آبی خاک و تقویت ظرفیت مراتع، افزایش تولید علوفه و بهبود وضعیت معیشت بهره برداران محلی را از جمله و نتایج مثبت کپه کاری عنوان کرد و گفت: پوشش گیاهی مراتع به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، تولید گیاهان دارویی، صنعی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زیست محیطی دیگر دارای اهمیت زیادی است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر با اشاره به اینکه برای موفقیت اجرای این طرح، مناطق کپه کاری شده تا زمان استقرار کامل گیاهان، قرق و محافظت می شود، اظهارامیدواری کرد: مابقی پروژه های احیایی مراتع شهرستان با تامین اعتبار لازم تا قبل از زمان سرما اجرایی شده و به اتمام برسد.

احیاء و اصلاح ۳۴۰ هکتار از مراتع روستاها

وی در بخش دیگری به احیاء و اصلاح ۳۴۰ هکتار از مراتع روستاهای مانیزان، خیرآباد، قجرآب، قشلاق قباد و حسن آباد علوی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: این احیاء و اصلاح به وسیله کاشت گیاهان دارویی و مرتعی انجام شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر افزود: همچنین عملیات کپه کاری و بذرکاری در مراتع روستاهای مانیزان، خیرآباد و قجرآب در راستای تحقق اهداف بلند مدت سازمانی مبنی بر اصلاح و احیای مراتع و افزایش پوشش گیاهی ضعیف این منطقه و به منظور ارتقای سطح کیفی مراتع در وسعتی نزدیک به ۳۴۰ هکتار اجرا شد.

ده پهلوان با اشاره به مطالعات انجام شده در راستای کاشت گونه های مناسب دارویی، علفی و پوشش گیاهان مرتعی در سطح عرصه های منابع طبیعی، اظهارکرد: به منظور احیاء و اصلاح مراتع فوق از بذور مرتعی از جمله الگانتوم، فستوکا و گلرنگ استفاده شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha