• سه‌شنبه / ۱۸ آذر ۱۳۹۹ / ۲۰:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99091814416
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

استاندار اصفهان:

برای آشنایی همگان با معارف نهج البلاغه تلاش شود

برای آشنایی همگان با معارف نهج البلاغه تلاش شود

ایسنا/اصفهان استاندار اصفهان گفت: باید با همه توان برای شناخت نهج‌البلاغه و آشنایی همگان با معارف آن تلاش کرد و در این مسیر نباید زمان را از دست داد و آثار پایتختی نهج‌البلاغه کاشان باید در بین مدیران و مسئولان مشاهده شود.

عباسعلی رضایی، امروز (سه‌شنبه-۱۸ آذر) در نشست شورای هماهنگی طرح ملی "کاشان پایتخت نهج‌البلاغه ایران" در دانشگاه کاشان، اظهار کرد: کاشان از قدمت و جایگاه مذهبی غنی برخوردار است و خلاقیت و نوآوری برای ترویج نهج‌البلاغه از این خطه انتظار می‌رود.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های باید برای اجرایی کردن برنامه‌های پایتختی کاشان برای نهج‌البلاغه هدایت شود زیرا از زمان امضای تفاهم‌نامه اجرایی، نزدیک به ۲ ماه گذشته است و باید بیش از پیش برای اجرایی شدن برنامه‌ها تلاش کرد.

به گزارش ایسنا، استاندار اصفهان تاکید کرد: برای ترویج معارف ارزشمند نهج البلاغه نه تنها منطقه‌ای و کشوری، بلکه باید جهانی فکر و تدبیر کرد، چرا که امام علی (ع) متعلق به تمامی شیعیان جهان است.

رضایی گفت: کارشناسان و صاحب‌نظران باید با نشست‌های هفتگی برای جریان‌سازی ترویج معارف نهج‌البلاغه، کمک به رشد و گسترش این فرهنگ، سبک زندگی بر اساس آموزه‌های نهج‌البلاغه و کمک به هم‌افزایی و هماهنگی شخصیت‌ها، موسسه‌ها و نهادهای فعال این حوزه تلاش داشته باشند.

وی گفت: برای ترویج فرهنگ و معارف نهج‌البلاغه باید تمام مدیران و مسئولان بخش های مختلف از جمله شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش مشارکت داشته باشند.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه فرهنگ نهج‌البلاغه باید در زندگی همه و به خصوص مدیران و مسئولان جاری شود، یادآور شد: فرمان مولای متقیان امام علی (ع) به مالک اشتر باید همواره در دستور کار مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

همچنین نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: خواندن و ترجمه صرف نهج‌البلاغه کافی نیست بلکه باید جوانان نسبت به حفظ و تفسیر بخش‌هایی از این کتاب ارزشمند به صورت موضوعی ترغیب شوند.

آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: نهج‌البلاغه معتبرترین کتاب اسلام پس از قرآن مجید است و هر چند معارف این کتاب سال‌ها ترویج می‌شد و امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب مشوق فعالیت در این راستا بودند، اما آن چنان که باید و شاید اقدام عملی جدی و چشمگیری در این حوزه صورت نگرفته است.

وی افزود: نهج‌البلاغه باید بر اساس موضوع‌های اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اعتقادی، ترجمه و اولویت‌بندی شود و در مدرسه‌، دانشگاه‌ و مساجد در اختیار گروه‌های هدف قرار گیرد تا کلام امام علی (ع) در زندگی و فعالیت‌های روزمره همواره جاری باشد.

امام جمعه اصفهان تصریح کرد: پس از تدوین نهج البلاغه توسط سیدرضی، سه نفر اقدام به ترجمه فارسی کتاب ارزشمند مولای متقیان امام علی (ع) کردند که دو نفر آنها اهل کاشان و استان اصفهان هستند. 

وی افزود: ملا فتح‌الله کاشانی نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه بود و سپس، سید فضل‌الله راوندی اهل کاشان در این راستا گام برداشت و تلاش کرد و زنده یاد فیض‌الاسلام، نخستین مترجم فارسی نهج‌البلاغه در دوره معاصر بود که این عالم وارسته اهل خمینی‌شهر و از افتخارهای استان اصفهان است.

طباطبایی نژاد گفت: قرآن کریم کتاب بسیار خاصی است که خواندن و حتی نگاه کردن به این کتاب الهی و آسمانی ثواب دارد، با این حال نهج‌البلاغه دنیایی از اخلاق و تربیت برای همه مردم جهان است.

شهرستان کاشان از ۲۱ مهر سال جاری به مدت دو سال به عنوان پایتخت نهج‌البلاغه کشور نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha