• چهارشنبه / ۱۰ دی ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99101007163
  • خبرنگار : 50210

پس از چندین جلسه و تذکر و ضرب الاجل؛

پرونده پسماندهای عفونی اراک همچنان روی پله اول!

پرونده پسماندهای عفونی اراک همچنان روی پله اول!

ایسنا/مرکزی با وجود گذشت ۱۰ ماه از انتخاب پیمانکار برای مدیریت پسماندهای عفونی اراک، هنوز عملیات بی خطرسازی این پسماندها به دلیل مجهز نبودن پیمانکار به دستگاه اتوکلاو، روی زمین مانده است.

آذرماه ۱۳۹۷ بود که خبرگزاری ایسنا برای اولین بار، گزارشی از وضعیت اسفبار پسماندهای عفونی شهر اراک منتشر کرد، این گزارش که واکنش های بسیاری را به همراه داشت و حتی باعث عکس العمل وزارت بهداشت به موضوع شد، مسئولان استانی و شهر اراک را بر آن داشت که تصمیمی عاجل برای رفع این معضل زیست محیطی که سلامت اجتماعی را به خطر انداخته بود، اتخاذ کنند.

امروز دهم دیماه سال ۱۳۹۹ است و بعد از گذشت دو سال، این مسئله هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است.

اواخر سال گذشته بود که با پیگیری های شورای شهر، سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی صنف تولیدکنندگان این پسماندها، اقدام به برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار برای جمع آوری، بی خطرسازی و دفن این نوع پسماندها در شهر اراک کرد.

این شرکت که خود را دانش بنیان معرفی کرد، پس از کش و قوس های فراوان و بهانه های مختلف همچون نداشتن فضایی برای نصب دستگاه اتوکلاو، عدم عقد قرارداد توسط پزشکان و شیوع بیماری کرونا در نهایت اقدام به جمع آوری پسماندها کرد، اما صرفا جمع آوری ان پسماندها خواسته شهروندان اراکی و مسئولان امر نبود.

رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک در خصوص آخرین وضعیت فعالیت این شرکت در اراک و جمع آوری، بی خطرسازی و دفن پسماندهای عفونی شهر اراک به ایسنا گفت: خواسته اصلی مدیریت شهری و شهروندان، جمع آوری و بی خطرسازی پسماندهای عفونی شهر اراک توسط پیمانکار پروژه مدیریت پسماندهای عفونی شهر بود که لازمه این امر وجود دستگاه اتوکلاو است که متاسفانه این شرکت فاقد تجهیزات لازم است.

دکتر کاوه فلک افلاکی تصریح کرد: سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی امر از جانب پزشکان که تولیدکنندگان این نوع پسماند هستند با نظارت چهار نهاد محیط زیست، مرکز بهداشت، سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک و کارگروه مدیریت پسماند استان مرکزی بر فرآیند کار، اقدام به برگزاری مناقصه و انتخاب یک شرکت به عنوان پیمانکار کرد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ ماه از عقد قرارداد سازمان نظام پزشکی با این شرکت می گذرد، اما شرکت فاقد دستگاه اتوکلاو به عنوان ضرورت کار مدیریت پسماندهای عفونی است، افزود: از زمان عقد قرارداد تاکنون چندین مرحله به شرکت برای تامین تجهیزات و انجام درست کار فرصت داده شد، اما کار هنوز پیش نرفته است.

این عضو کمیته پسماند سازمان نظام پزشکی استان مرکزی اظهار کرد: اساس این قرارداد بی خطرسازی پسماندهاست، اما در حال حاضر دقیقا کاری که قبل از این قرارداد، سازمان مدیریت پسماند شهرداری برای جمع آوری و دفن پسماندها انجام می‌داد را در پیش گرفته ولی تعرفه قرارداد منعقد شده با پزشکان نیز براساس بی خطرسازی است.

وی با اشاره به اعتراض پزشکان نسبت به عملکرد شرکت و حتی نوع برخورد با پزشکان، افزود: براساس این شرایط سازمان نظام پزشکی تصمیم به لغو همکاری با شرکت گرفت، اما متاسفانه بندی در قرارداد وجود دارد که آمده است "در صورتی که کارفرما از روند کاری شرکت رضایت نداشت در ابتدا اخطار و تذکر صادر کند، پس از آن در صورت بی توجه بودن شرکت، نهادهای نظارتی اقدام به تذکر کنند و در مرحله آخر شرکت به مراجع قضایی معرفی شود تا مراجع قضایی در خصوص لغو قرارداد تصمیم گیری کنند" در نتیجه سازمان نظام پزشکی امکانی برای لغو قرارداد ندارد.

فلک افلاکی تصریح کرد: با توجه به این شرایط سازمان نظام پزشکی تصمیم گرفت که پزشکان سه ماه دیگر قرارداد خود با شرکت را تمدید کنند تا پس از آن بتوان تصمیم گیری کرد، هرچند که ظاهرا نهادهای نظارتی همچون کارگروه پسماند استان و مرکز بهداشت نیز تذکرات و اخطارهای لازم را به شرکت داده اند.

وی با اشاره به صحبت های متناقض این شرکت بیان کرد: این شرکت در ابتدای امر اعلام کرد که سفارش خود را برای خرید دستگاه اتوکلاو به ماشین سازی اراک داده است، پس از مدتی عنوان کرد که باید دستگاه از خارج از کشور تامین شود و اخیرا نیز قراردادی مبنی بر خرید دستگاه از یک شرکت در ارومیه را ارسال کرده است. بر این اساس عملا شاهد تناقص در عملکرد این شرکت هستیم در حالی که در این مدت نهایت همکاری با او انجام شده است.

رییس کمیسیون نظارت شورای شهر اراک افزود: با وجود اینکه شهرداری هیچ وظیفه ای در ارائه خدمات به این شرکت ندارد، اما به دستور دادستان اراک و با توجه به تایید نشدن زمین پیشنهادی از سوی شرکت برای استقرار تجهیزات توسط محیط زیست و لزوم استقرار تجهیزات و دفن در سایت مدیریت پسماند و مرکز دفن، شهرداری اراک برای در اختیار قرار دادن سوله با این شرکت همکاری خواهد کرد، هرچند که مسلما شرکت باید بهای اجاره این سوله را که رقم بسیار اندکی است به شهرداری پرداخت کند.

وی با بیان اینکه متاسفانه این شرکت در عملکرد خود تاکنون صداقت نداشته و در واقع شرکتی حرفه ای و برخوردار از تجهیزات مورد نیاز برای اینکار انتخاب نشد، تصریح کرد: شرکت یاد شده با توجه به فشارهای شورای شهر و سازمان نظام پزشکی نگران وضعیت قرارداد خود شده و درصدد رفع مشکل است و باید دید که در فرصت سه ماهه پیش رو چه عملکردی را از خود نشان خواهد داد.

به گزارش ایسنا، دو سال است که معضل پسماندهای عفونی شهر اراک به قوت خود باقی است، تا قبل از انتخاب پیمانکار، تمام تلاش های مسئولین مبتنی بر این بود که توپ در زمین شهرداری باقی بماند و با وجود اینکه هیچ وظیفه ای در این راستا بر دوش سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک نبود، اما مسئولیت به این مجموعه سپرده شد. حالا که ۱۰ ماه است که شرکتی برای انجام پروسه مدیریت پسماندهای عفونی انتخاب شده است، باز هم شرایط همان است که پیش از انتخاب پیمانکار بود و به نظر می رسد که رفتارها با این شرکت مماشات گونه است.

کافی بود که در فرصت مشخصی پس از برنده شدن این شرکت در مناقصه، بررسی دقیقی از عملکرد او، تجهیزات و تخصص و تبحرش در این موضوع صورت می گرفت تا حداقل پس از گذشت ۱۰ ماه روی پله اول نباشیم و امروز که همچنان شاهد وقت کشی این شرکت هستیم، با تصمیم مرجع قضایی، قرارداد لغو و شرکتی که توان انجام کار را دارد، انتخاب شود و یک بار برای همیشه پرونده قطور پسماندهای عفونی اراک بسته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha