• سه‌شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۶:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99102317670
  • خبرنگار : 50082

صنعت سبزوار در مدار توسعه

صنعت سبزوار در مدار توسعه

ایسنا/خراسان رضوی شهرستان سبزوار در دهه‌های گذشته بیشتر به شهری تجاری و بازرگانی معروف بوده چنان که در تجارت برخی محصولات کشاورزی شامل زیره، پنپه، دانه خشکبار و محصولات دامی از موقعیت ممتاری برخوردار بوده است؛ اما در سال‌های اخیر صنعت سبزوار نیز در مدار توسعه قرار گرفته و طرح‌های صنعتی بزرگی در این منطقه به ثمر نشسته است.

استقرار گمرک، وجود فرودگاه، راه‌آهن و موقعیت ارتباطی سبزوار رغبت به سرمایه‌گذاری صنعتی در این منطقه را افزایش داده است.

بهره‌برداری از کارخانه پارس فولاد واقع در شهرستان جوین با میزان سرمایه‌گذاری ۵ هزار و ۲۰ میلیارد ریال یکی از طرح‌های بزرگ فولادی کشور است که سالانه ۸۰۰  هزار تن آهن اسفنجی در این واحد تولید می‌شود

نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران این منطقه که عملیات اجرایی آن آغاز شده از دیگر طرح‌های شاخصی است که در توسعه زیرساخت‌های صنعتی نقش مهمی دارد.

افزون بر ۶۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صنعتی در سبزوار

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار به ایسنا گفت: از ابتداء سال ۹۸ تاکنون ۳۵  فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در این منطقه با سرمایه‌گذاری بیش از ۶۵۰  میلیارد ریال صادر شده است.

علی امید بخش افزود: عمده واحدهای تولیدی که در این مدت به بهره‌برداری رسیده شامل لوازم خانگی، غذایی، واحدهای تولیدی پلاستیک، فوم، بتن‌های سبک و توسعه داروسازی طه بوده که ۳۷۰  فرصت شغلی از این طرح‌ها ایجاد شده است.

وی با اشاره به اقبال سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بخش صنعت سبزوار تصریح کرد: همچنین طی این مدت ۲۱۷ جواز تاسیس و توسعه صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری حدود ۱۷ هزار میلیارد ریال در شهرستان سبزوار با پیش‌بینی اشتغال ۴۲۶۰ نفر صادر شده است.

فعال شدن گمرک رشد اقتصادی سبزوار را ارتقا می‌دهد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: با استقرار گمرک در سبزوار که ماه گذشته فعال شده علاوه بر ایجاد شتاب اقتصادی در فعالیت واحدهای تولید و تجاری، شاخص‌های اقتصادی شهرستان در مراودات بین‌المللی ارتقا می‌یابد.

امید بخش افزود: نخستین محموله سیمان کارخانه سبزوار به مقصد کشور افغانستان از طریق گمرک شهرستان بارگیری و صادر شده است تا پیش از این محموله‌های صادراتی سیمان سبزوار از طریق گمرک مشهد خارج می‌شد.

وی در باره طرح‌های مهم صنعتی که عملیات اجرایی آن آغاز شده نیز اظهار کرد: عملیات اجرایی نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی سیکل ترکیبی سربداران بیش از یک سال قبل در این منطقه آغاز شده که احداث آن با سرمایه ۲۹۰ میلیون یورو راه اندازی خواهد شد.

امید بخش گفت: با احداث این نیروگاه بزرگ علاوه بر اینکه نگرانی تامین برق صنایع مناطق تحت پوشش رفع می‌شود، زمینه برای ایجاد صنایع پایین دستی نیز ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به نخستین سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه صنعت سبزوار نیز گفت: دو سال قبل مجوز تاسیس نخستین کارخانه سیلیکو منگنز با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی با همکاری سرمایه‌گذار چینی در این شهرستان صادر شده که ظرفیت تولید این کارخانه روزانه ۸۰  تن سیلیکو منگنز است و ۱۵۰ فرصت شغلی نیز ایجاد خواهد شد.

عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار آغاز می‌شود

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت سبزوار گفت: موقعیت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان به مساحت بیش از هزار هکتار در ۳۰ کیلومتری این شهرستان در منطقه زعفرانیه قرار دارد که احداث  آن در تبدیل منطقه به قطب اقتصادی موثر است.

امید بخش افزود: در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی در زمینه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار توافقی صورت گرفته و اداره حفاظت محیط زیست متعهد شد مشکلات آن را رفع کرده تا عملیات اجرایی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار آغاز شود.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت کابل خودرو سبزوار در تولید کابل خودرو، شیشه بالابر و دستگاه برف پاک کن گفت: ایجاد یک ناحیه صنعتی ویژه قطعات خودرو و زیربخش‌های آن در منطقه سبزوار در مرحله پیگیری قرار دارد.

امیدبخش مطرح کرد: به منظور حمایت از سرمایه گذاران و تسهیل در صدور مجوزها دفتر سرمایه‌ گذاری سبزوار از سال‌های گذشته فعال شده که ضمن معرفی ظرفیت‌های اقتصادی، صنعتی فرایندهای صدور مجوز را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: کارخانه داروسازی طه که تولیدکننده مواد اولیه داروهای استروئیدی به عنوان کاربردی‌ترین و پرمصرف‌ترین اقلام دارویی است در سال‌های اخیر به بهره‌برداری رسیده و همچنین طرح‌های صنعتی بتن سبک، طرح بوستان الیاف پارت از طرح‌های مهمی بوده که به ثمر نشسته است.

امید بخش با اشاره به ظرفیت‌های معدنی سبزوار نیز گفت: این شهرستان یکی از قطب‌های معدنی استان است که ۱۵۰ معدن با انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی شامل کرومیت، منگنز، سنگ آهک، آلومینیوم، انواع سنگ‌های ساختمانی و سنگ لاشه در این منطقه فعال است.

هم اینک دو ناحیه صنعتی در شهر سبزوار فعال است و بیش از ۷۰ واحد نیز در این نواحی فعالیت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha