• یکشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99110503079
  • خبرنگار : 50180

مدیرکل شیلات استان:

سال آینده تولید "ماهیان خاویاری" در کرمانشاه به 100 تن می‌رسد

سال آینده تولید "ماهیان خاویاری" در کرمانشاه به 100 تن می‌رسد

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل شیلات استان کرمانشاه پیش بینی کرد، میزان تولیدات ماهیان خاویاری استان تا پایان سال1400 به 100 تن برسد.

سیدفرزاد افضلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به در دست توسعه بودن پرورش ماهیان خاویاری در استان، اظهار کرد: پیش بینی می شود میزان تولید ماهیان خاویاری استان تا پایان امسال به 70 تن و تا پایان برنامه ششم توسعه در پایان سال 1400 به 100 تن در سال برسد.

به گفته افضلی سال گذشته در مجموع 55 تن انواع ماهیان خاویاری در استان کرمانشاه تولید شد.

مدیر کل شیلات استان کرمانشاه با بیان اینکه در سه شهرستان سرپلذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری فعال است، گفت: در گذشته یک واحد پرورشی در شهرستان کرمانشاه در محدوده سراب یاوری هم در زمینه پرورش ماهیان خاویاری فعال بود که هم اکنون نیمه فعال است.

وی با اشاره به بازدهی بالای پرورش ماهیان خاویاری، گفت: سرمایه گذاری در حوزه پرورش ماهیان خاویاری در صورت تسلط به امور آبزی پروری از ارزش افزده بالایی برخوردار است.

وی در ادامه با بیان اینکه ماهیان خاویاری در اوزان 100 کیلوگرم به بالا به مرحله تولید خاویار می‌رسند، گفت: در اوزان پایین گوشت این ماهی‌ها که خیلی هم لذیذ است، مصرف می شود.

افضلی اضافه کرد: عمده تولیدات ماهیان خاویاری استان به تولید گوشت این ماهی‌ها اختصاص دارد، هرچند سال گذشته دو قطعه از ماهیان خاویاری یکی از مزارع پرورشی شهرستان گیلانغرب به مرحله خاویاردهی رسید که برای استحصال خاویار به استان مازندران منتقل شدند.

افضلی تصریح کرد: استحصال خاویار از ماهیان خاویاری به تکنولوژی خاصی احتیاج دارد که با توجه به میزان کم تولیدات استان در این زمینه، خرید این نوع تجهیزات تاکنون برای استان صرفه اقتصادی نداشته، اما در صورت افزایش تولیدات مشکلی برای وارد کردن تجهیزات مرتبط با استحصال خاویار از ماهیان خاویاری در استان نداریم. 

وی گفت: خاویار و گوشت ماهیان خاویاری گرچه در مقایسه با دیگر آبزیان قیمت بالایی دارد، اما ارزش تغذیه‌ای بالای آنها خرید و مصرف آنها را توجیه پذیر می‌کند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha