• چهارشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99110806232
  • منبع : نمایندگی قزوین

رئیس سازمان صمت قزوین اعلام کرد

رفع تعهد ارزی ۸۲.۵ درصدی واحدهای تولیدی و تجاری قزوین

رفع تعهد ارزی ۸۲.۵ درصدی واحدهای تولیدی و تجاری قزوین

ایسنا/قزوین رئیس سازمان صمت استان قزوین با اعلام اینکه رفع تعهد ارزی صورت گرفته استان ۸۲.۵ درصد بوده است، گفت: تعداد ۱۸۶ واحد دارای تعهد ارزی بودند که از این تعداد ۱۵۸ مورد واحد تولیدی و ۲۸ واحد غیرتولیدی و تجاری بوده است.

عزیزالله افضلی در کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که با حضور مسئولان دستگاه‌های اقتصادی استان امروز چهارشنبه هشتم بهمن‌ماه در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تا امروز ۹۴ درصد شغل محقق شده داریم و اطلاعات عمده بحث اشتغال‌زایی در ماه‌های پایانی سال بارگذاری می‌شود و تلاش می‌کنیم در بهمن ۱۰۰ درصد تعهد خود را انجام دهیم.

وی ادامه داد: محدودیت‌های ایجادشده براثر کرونا بر تجارت دنیا و کشور اثر گذاشته و استان قزوین نیز از این امر مستثنی نیست. بر اساس آمار موجود در حوزه صادرات به لحاظ وزنی و ارزشی به‌مانند کل کشور شاخص‌های استان منفی است به‌گونه‌ای که در سال جاری به لحاظ وزن ۳۰ درصد و به لحاظ ارزشی نیز ۳۴ درصد کاهش صادرات داشتیم.

رئیس سازمان صمت عنوان کرد: ۲۵۴ قلم کالا صادر شده است که عمده کالاهای صادراتی آهن‌آلات فولاد، شیرخشک، مشتقات نفتی، تخم‌مرغ، نایلون، پلاستیک، سیب‌زمینی سرخ‌شده نیمه آماده، ظروف یک‌بارمصرف، مواد یک‌بارمصرف، چیپس، مواد شوینده و ظروف شیشه‌ای بوده است و عمده بازارهای هدف کشورهای همسایه هستند که ازجمله آن‌ها می‌توانیم به عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، امارات، آذربایجان و عمان است.

وی افزود: در بخش واردات در ۱۰ ماهه سال ۹۹ بالغ‌بر ۱۰۳ هزار تُن کالا وارد استان شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی ۲۰ و به لحاظ ارزشی سه درصد کاهش داشته است.

افضلی تشریح کرد: ۷۵۲ قلم کالا وارد استان شده که عمده کالاهای وارداتی استان شامل کمپرسورهای برودتی برای کولر خودرو، شیرخشک صنعتی، پلی اتان، کنترل پلن دستگاه‌های تهویه، کاغذ و مقوا برای بسته‌بندی بوده است، مبادی کالاهای وارداتی از ۱۴۱ کشور بود که عمده کشورها از امارات، ترکیه و چین و آلمان، هند، اسپانیا، پاکستان، کره جنوبی و سوئیس بودند.

وی گفت: هدف‌گذاری سازمان توسعه تجارت برای سال ۹۹ بالغ‌بر ۳۴۰ میلیون دلار پیش‌بینی‌شده بود که در ۱۰ ماهه ۹۹ به لحاظ وزنی ۴۹۲ هزار تُن و به لحاظ ارزشی ۲۳۸ میلیون دلار از مبدأ گمرکات قزوین صادر شد.

رئیس سازمان صمت گفت: برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات باهدف رفع موانع، پذیرش هیئت تجاری از کنیا، تمدید موافقت اولیه پایانه صادراتی و پیگیری اخذ تسهیلات ازجمله اقدامات انجام‌شده در راستای توسعه صادرات بوده است.

وی عنوان کرد: در ۱۰ ماه گذشته با توجه به محدودیت‌ها عمده پیگیری انجام‌شده پرداختن به رفع موانع صادرات بوده که بخشی از آنان مباحث ملی بوده که تخصیص کد ارزی یکی از این مشکلات است؛ محدودیت تأمین ارز و اولویت‌بندی دولت بسیاری از موارد واحدهای صنعتی را که در بخش تأمین مواد اولیه دچار مشکل هستند را تجدید کرده است.

افضلی با اعلام اینکه رفع تعهد ارزی صورت گرفته استان ۸۲.۵ درصد بوده است، اعلام کرد: تعداد ۱۸۶ واحد دارای تعهد ارزی بودند که از این تعداد ۱۵۸ مورد واحد تولیدی و ۲۸ واحد غیر تولیدی و تجاری بوده است. ۵۰ شرکت رفع تعهد ۱۰۰ درصدی، ۴۸ شرکت رفع تولیدی صفر درصد و ۱۰۸ شرکت نیز رفع تعهد بیش از ۷۰ درصدی داشتند.

وی خاطرنشان کرد: علی‌رغم تمام موضوعاتی که در دولت و بانک مرکزی مطرح‌شده است صادرکنندگان برای استفاده از ارز منشأ صادرات مشکل ‌دارند؛ این مانع خیلی از افراد را با مشکل مواجه کرده است که امیدواریم صادرکنندگان بتوانند مواد اولیه خود را تأمین کنند.

رئیس سازمان صمت تأکید کرد: استان قزوین با توجه به نزدیکی به پایتخت، راه‌های مواصلاتی، استقرار راه‌آهن و گمرک‌ها می‌تواند به‌عنوان منطقه لجستیک در حوزه توسعه صادرات مطرح شود که این یکی از موضوعات مهمی است که هدف‌گذاری شده است و با نشست‌های سازمان توسعه تجارت کارهای مقدماتی آن انجام‌ شده است که با کمک سایر دستگاه‌ها بتوانیم از پتانسیل بخش دانشگاهی استان در این زمان باقی‌مانده استفاده و اقدامات مؤثری را پایه‌گذاری کنیم.

ارائه آمار نرخ بیکاری استان

سیدمنوچهر حیاتی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین در این جلسه عنوان کرد: نرخ بیکاری یکی از شاخص‌های ارزیابی در هر کشوری مورد ارزیابی مدیران بوده و هست و تغییرات آن حساسیت‌برانگیز است.

وی اعلام کرد: در فصل پاییز ۹۸ نرخ بیکاری استان قزوین ۱۰.۲ و پاییز ۹۹ حدود ۱۱.۴ بوده است و ۱.۲ تغییرات و افزایش نرخ بیکاری داشتیم و با توجه به اینکه فاصله اطمینانی برای ارائه نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ارائه می‌شود این رقم قابل‌ قبول بوده و این آمار با ۹۵ درصد اطمینان است. در تابستان ۹۸ میزان نرخ بیکاری ۸.۲ و در تابستان ۹۹ این میزان ۸.۵ درصد بوده است.

حیاتی گفت: پنج استان آذربایجان غربی، خوزستان، کردستان، هرمزگان و همدان نسبت به سال گذشته افزایش نرخ بیکاری و بقیه کاهش داشتند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قزوین یادآور شد: در استان قزوین ۱۸۳۶ خانوار در قالب ۱۵۳ خوشه آمارگیری شدند و روش نمونه‌گیری چرخش خوشه‌ای بوده که طی ۲ مرحله انجام‌شده است؛ پراکندگی نمونه‌ها در استان قزوین ۶۱ درصد در منطقه شهری و ۳۹ درصد در منطقه روستایی بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha