• دوشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99112015463

بودجه ۱۷ هزار و ۶۴۲ میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد

بودجه ۱۷ هزار و ۶۴۲ میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر تقدیم شد
عکس آرشیوی است.

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد گفت: تعریف نکردن پروژه‌های جدید و اهتمام به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با رعایت صرفه جویی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهری از ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری مشهد است.

محمدرضا کلائی، امروز در صدوبیستمین جلسه علنی پنجمین دوره شورای شهر مشهد در خصوص بودجه سال آینده شهرداری، اظهار کرد: در سال پایانی برنامه میان مدت ۹۷- ۱۴۰۰ بودجه‌ای را که به وسیله آن عمده اهداف برنامه میان مدت محقق خواهد شد، تقدیم می‌کنیم.

وی افزود: درحال حاضر مقدمات تهیه برنامه میان مدت بعدی برای سال‌های ۱۴۰۰تا ۱۴۰۴ فراهم شده است. امیدوارم بتوانیم با تحقق برنامه میان مدت جاری به این باورپذیری برسیم که می‌‍‌توان برنامه میان مدت را تا ۱۰۰درصد محقق کرد. همواره در تدوین بودجه نگاه ما به ماموریت‌های اساسی شهرداری منطبق با برنامه میان مدت بوده است. اکنون سال چهارم برنامه عملیاتی میان مدت را با مضامین راهبردی شامل حمل ونقل عمومی در دسترس و متصل، شهرپاک و حافظ منابع زیست محیطی، شهرامید با قابلیت زندگی مطلوب، شهر متعادل و ایمن، شهر هوشمند و شهروندمحور و شهر رقابت‌پذیر با درآمد پایدار برای شهروندان و مدیریت شهری است.

شهردار مشهد بیان کرد: در تحقق شاخص‌های برنامه میان مدت چهارساله وضعیت مطلوبی داریم. لذا بخش‌هایی که در بودجه سال ۱۴۰۰ پررنگ‌تر دیده شده بخش‌هایی است که درصد تحقق شاخص‌ها در آن‌ها کمرنگ‌تر از سایر بخش‌ها بوده است. زمانی که وارد بودجه شدیم با چند تهدید اصلی مواجه بودیم، بخشی از تهدیدهای حاکم بر بودجه ۱۴۰۰ شامل تبعات غیرقابل پیش‌بینی لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها است.

کلائی تصریح کرد: تا امروز که بودجه سال ۱۴۰۰ را به شورا تقدیم می‌کنیم سهم ما از محل مالیات بر ارزش افزوده معادل سال گذشته است و عددمان تغییری نکرده در حالی که می‌دانیم اثرات تورمی تا چه حد بر بودجه بار شده است. لذا نمی‌توانستیم بودجه سال آینده را بر مبنای خواسته‌های خودمان بچینیم و محافظه‌کاری را مد نظر قراردادیم.

وی گفت: رشد هزینه نگهداشت شهر در سال آتی در اثر توسعه زیرساخت‌های شهری، پیشی گرفتن نرخ رشد هزینه‌های جاری نسبت به نرخ رشد منابع شهرداری، بی‌ثباتی اقتصادی و در پیش بودن انتخابات در سال آینده، پیش‌بینی تورم فزاینده در سال آتی و کاهش منابع انسانی و افزایش هزینه‌ها ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا نیز بخش دیگری از تهدیدها در تدوین بودجه سال آینده بوده است.

شهردارد مشهد افزود: سال آینده انتخابات را در پیش رو داریم و این موضوع خواه ناخواه سایر فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. مدیریت شهری نیز یک دوره فطرت خواهد داشت و همین موضوعات ناخودآگاه اثربخشی جدی را بر کسب منابع خواهد داشت. در کنار تهدیدات فرصت‌های تدوین بودجه ۱۴۰۰ شامل تمرکز بر تحقق حداکثری بودجه سال آینده با توجه به تصویب طرح‌های تفصیلی مورد توجه قرار گرفته است.

کلائی خاطرنشان کرد: با هدف پر بودن دست مدیریت شهری در دوره ششم، باید تمهیداتی را در بودجه در نظر گرفت. از آنجایی که در ابتداء کار درسال ۹۶ امکان پرداخت حقوق وجود نداشت، بدهی‌ها سنگین و خزانه خالی بود لذا این نگاه وجود داشت که بودجه سال آینده را به گونه‌ای ببندیم تا مدیریت شهری آینده در ابتداء کار بتواند فکر کند و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام داده و برنامه عملیاتی ۱۴۰۱-۱۴۰۴ را با روحیه بالایی ببندد.

نگاه ویژه به برش‌های موضوعی و موضعی شهر مشهد

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در بودجه‌ریزی به آن توجه شده است، نگاه ویژه به برش‌های موضوعی و موضعی مانند بازآفرینی شهری، توس، شهر همگان و... بوده است. کاهش سهم بدهی بانکی در مصارف شهرداری نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد تا مدیریت شهری بعدی که مستقر می‌شود دچار مشکل نشود؛ برهمین اساس در اعداد و ارقام بودجه سال آینده نیز سهم بدهی‌های بانکی را در مصارف بسیار کاهش دادیم.

اولویت‌دهی به اتمام پروژه‌های نیمه تمام

کلائی خاطرنشان کرد: در بودجه سال آینده اتمام پروژه‌های زیرساختی و دارای اولویت از منظر شورای اسلامی و شهرداری و افزایش سهم دولت در بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت در بودجه مد نظر بوده است. تعریف نکردن پروژه‌های جدید و اهتمام به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با رعایت صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی مدیریت شهری از دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده شهرداری مشهد است. توزیع اعتبارات بر اساس مدل‌های آماری، رویکرد محله‌محوری، توزیع بهینه منابع، تعریف نشدن پروژه‌های جدید و اهتمام به پایان پروژه‌های درحال اجرا، صرفه جویی حداکثری در هزینه‌های عمومی و... بخشی از اهداف بودجه سال ۱۴۰۰ است.

تقدیم بودجه ۱۷ هزار و ۶۴۲ میلیاردی شهرداری مشهد به شورای شهر

شهردار مشهد گفت: براساس موارد مذکور بودجه سال آینده شهرداری مشهد از حیث منابع و مصارف به مبلغ ۱۷ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که تقریبا در قد و قامت بودجه اصلاحی شهرداری مشهد درسال ۹۹ خواهد بود که ۱۷ هزارو ۳۰۰ میلیارد تومان است. درآمدهای عمومی بودجه سال آینده ۷ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان، واگذاری درآمدهای سرمایه‌ای ۵هزار و ۸۹۳ میلیارد تومان، واگذاری دارایی‌های مالی ۳ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در حوزه مصارف اعتبارات هزینه‌ای ۴ هزار و ۸۷۴ میلیارد تومان خواهد بود که نسبت به بودجه سال جاری ۲۳ درصد افزایش دارد که عمده آن سهم ۳۰ درصدی افزایش حقوق و دستمزد است. ۸ هزار و ۹۹۷ میلیارد سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و تملک دارایی‌های مالی ۲ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. ما ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه عمرانی درحال اجرا و چه پروژه‌های عمرانی سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده‌ایم که نشان می‌دهد همچنان کار و فعالیت در شهر به چشم خواهد آمد.

شهردار مشهد ادامه داد: از مجموع ۱۷هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان بودجه سال آینده ، ۷ هزار و ۷۹۸ میلیارد تومان سهم درآمدهای عمومی است که ۴۴ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد. بخشی از آن کمک‌های دولت پیش بینی شده است که پیگیر تحقق آن خواهیم بود. در حوزه مصارف یک نسبت ۳۲ به ۶۸ برای جاری و عمرانی خواهیم داشت که نسبت به سایر شهرها وضعیت بسیار خوبی را داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، کلائی با اشاره به پروژه‌های مهم در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری مشهد، گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای توسعه خطوط ریلی، ۸۰۰میلیارد تومان تجهیز و توسعه فضای سبز، ۷۳۰ میلیارد برای احداث و اصلاح معابر سواره رو،۶۳۰ میلیارد تومان برای نوسازی و توسعه ناوگان اتوبوسرانی و توقفگاه‌ها، ۳۸۰ میلیارد تومان تملک‌های مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های شهری، ۳۵۰ میلیارد تومان برای احداث ۶ تقاطع غیر همسطح، ۳۳۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های هدف بازآفرینی شهری، ۲۸۶ میلیارد تومان توسعه پیاده روها و پیاده‌راه‌ها، برای هوشمندسازی و طرح‌های دانش بنیان نیز ۲۸۰ میلیارد تومان در بودجه سال آینده اعتبار پیش بینی شده است.

وی افزود: همچنین برای بهسازی و احداث مسیل‌ها و کانال‌های جمع آوری آب‌های سطحی ۲۵۰ میلیارد تومان، برای احداث و توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی و گردشگری ۱۴۰ میلیارد تومان، تکمیل و اجرای شبکه جداسازی آب شرب از آب خام ۱۰۰ میلیارد تومان، برای خرید تجهیزات واحداث ایستگاه‌های آتش نشانی ۹۰ میلیارد تومان و برای احداث و تکمیل پارکینگ‌ها نیز ۷۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha