• دوشنبه / ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۲:۵۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99121107893
  • خبرنگار : 50210

دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی پایلوت انجام آموزش‌های دوگانه بین صنعت و دانشگاه

دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی پایلوت انجام آموزش‌های دوگانه بین صنعت و دانشگاه

ایسنا/مرکزی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی گفت: این دانشگاه به همراه دانشگاه های سه استان دیگر پایلوت انجام آموزش‌های دوگانه بین صنعت و دانشگاه شد.

دکتر مهرداد احمدی یازدهم اسفندماه در جلسه توسعه ارتباط صنعت و دانشگاه و امضای تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای و وزارت صمت که به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: این تفاهم نامه جهت انجام آموزش‌های دوگانه منعقد شد و استارت آن توسط دانشگاه فنی و حرفه ای زده شد چراکه جای خالی آن در کشور حس می شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان مرکزی در حوزه صنعت و برخورداری این استان از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، افزود: نمونه آزمایشی و پایلوت اجرای این آموزش‌های دوگانه در چهار استان مرکزی، خوزستان، آذربایجان شرقی و مازندران اجرایی خواهد شد.

احمدی به اهداف این آموزش‌های دوگانه و روال اجرایی آن اشاره کرد و گفت: یکی از روش‌های اجرایی این آموزش ها این چنین است که یک سری از دانشجویان به محیط‌های کارگاهی هدایت می‌شوند و خوشبختانه این ظرفیت و تجربه در گذشته با شرکت ماشین‌سازی اراک کسب شده است.

وی بیان کرد: در گذشته دوره تست‌های مخرب و غیرمخرب به عنوان سرفصل‌های رشته‌های ساخت و تولید را با همکاری شرکت ماشین‌سازی اراک برگزار کرده‌ایم، همچنین در ریخته‌گری نیز امکان ورود وجود دارد به طوری که به جای راه‌اندازی یک کارگاه ریخته‌گری می‌توان شرایطی را فراهم کرد که این مبحث را دانشجویان در محیط کارگاهی واقعی بیاموزند به همین دلیل این آموزش‌های دوگانه در رشته‌های برند استان را به عنوان یکی از استان های پایلوت در قالب همکاری با صنایع آغاز خواهیم کرد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با بیان اینکه دانشگاه به دنبال این است که دوره‌های کاردانی و کارشناسی خاص خود را راه‌اندازی کند، گفت: در این راستا مدنظر است که دانشجو یک ترم را به صورت کامل در محیط صنعت حاضر باشد به طوری که اگر دوره کاردانی ۴ ترم است، به شکلی برنامه‌ریزی شود که دوره ۵ ترمه شود و یک ترم را دانشجو کاملا در صنعت مشغول به آموختن باشد، همچنین در پی آن هستیم که دوره‌های مشترک را برای نیروهای صنعت برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از مباحث مطرح این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از نظر مهارتی قوی نیستند بر همین اساس در نظر است که در قالب دوره‌های کوتاه مدت تا سقف ۲۰۰ تا ۳۰۰ ساعت، به صورت فشرده خواسته های صنعت از نیروی تحصیل کرده را آورده کنیم.

احمدی با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان قبل از این طرح، تجربه همکاری با شرکت ماشین‌سازی و لجور را به منظور برگزاری دوره‌های آموزشی داشته است، اما این راه باید پررنگ تر و با مسیر مشخص طی شود، افزود: شرکت های ماشین‌سازی و هپکو صاحب مرکز آموزش هستند و با آموزش دوگانه، بیگانه نیستند، مسلما با تعیین مسیر راه، فعالیت‌ها و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دیگر صنایع استان نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، در این جلسه که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور قبادیان معاون وزیر صمت و صالحی رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، رییس سازمان صمت استان مرکزی با اشاره به سابقه دیرینه استان در حوزه صنعت که مرهون فعالیت‌هایی در زمینه تحقیق و توسعه است، افزود: صنایع بزرگ استان مرکزی دارای مراکز آموزشی جنب کارگاهی هستند به طوری که حتی شرکت ماشین‌سازی اراک نیز دارای مرکز علمی و کاربردی است و در واقع ارتباط صنعت و دانشگاه در این چنین مجموعه‌ای شکل گرفته است.

سعید جعفری کرهرودی، بیان کرد: صنایع با اعلام نیاز خود از خدمات دانشگاه‌ها استفاده می‌کنند، حتی شرکت‌هایی در ساوه، زرندیه و دلیجان نیز آماده همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی هستند چراکه قطعا رسیدن به پویایی در تولید همگام با آموزش محقق می شود.

در این جلسه معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان مرکزی با اشاره به اینکه آموزش یکی از مهمترین مباحث در حوزه صنعت است و این شرکت بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را به این امر معطوف کرده است، افزود: شرکت شهرک‌ها در کنار همکاری با مراکز علمی و دانشگاه‌ها مباحث کاربردی علمی را در حوزه مراکز تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌ها نیز رصد می کند.

اصغر ذوالفقاری اظهار کرد: کلینیک صنعت در استان مرکزی راه‌اندازی شده است و خلاء آموزش‌های کاربردی که در صنایع کوچک و متوسط احساس می‌شد را دنبال می‌کند، حتی این آموزش‌ها توسط شرکت برای صنایع خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری ۱۴۵۷ دوره آموزشی از سال ۱۳۷۰ تاکنون و آموزش ۴۶ هزار و ۹۶۰ نفر، افزود: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا ۱۴ دوره آموزشی حضوری و غیرحضوری برای ۳۵۴ نفر برگزار شده است، همچنین ۱۰۵۵ نفر نیز آموزش‌های دوره مدیریت را دریافت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha