• یکشنبه / ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99122417978
  • خبرنگار : 50187

معاون دامپزشکی استان کرمان:

وضعیت دام های استان کرمان در زمینه بیماری تب برفکی مطلوب است

وضعیت دام های استان کرمان در زمینه بیماری تب برفکی مطلوب است

ایسنا/کرمان معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است، گفت: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

دکتر"صدیقه کاظمی نیا" با اعلام اجرای طرح های واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان کرمان از ابتدای سال جاری اظهار کرد: بیماری تب برفکی به عنوان مسری‌ترین و مهم‌ترین و پر خسارت ترین بیماری اقتصادی است که در صورت بروز نقش مهمی در افت تولید شیر و انواع فرآورده‌های پروتئینی با منشأ دامی خواهد داشت.

وی افزود: در راستای پیشگیری از بیماری تب برفکی، حمایت از تولیدکنندگان و حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی، از ابتدای سال جاری واکسیناسیون بیش از 150 هزار راس دام سنگین استان صورت پذیرفته است.

کاظمی نیا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامات برای جلوگیری از شیوع ویروس تب برفکی به عنوان یکی از زیانبارترین بیماری‌های دام، واکسیناسیون به موقع و منظم با استفاده از واکسن موثر است، تصریح کرد: این ویروس سویه‌های مختلفی دارد که خوشبختانه تاکنون تلفات دام سنگین در استان گزارش نشده و وضعیت دام‌های استان مطلوب است.

کاظمی نیا گفت: تب برفکی برای انسان خطری ندارد و دامداران نیز با رعایت نکاتی می‌توانند از شیوع این بیماری در دامداری خود جلوگیری نمایند.

معاون دامپزشکی استان کرمان میزان تلفات تب ‌برفکی را دام های جوان بین 30 تا 40 درصد عنوان کرد و افزود: بیماری تب برفکی به عنوان یکی از بیماری‌های ویروسی واگیردار بوده که در صورت بروز، با علائم بالینی از قبیل تب، ریزش بزاق، کاهش اشتها، لنگش، کاهش وزن و کاهش تولید شیر مشاهده شده و می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به واحدهای دامی در گیر بیماری، وارد کند.

وی افزود: علاوه بر واکسیناسیون، رعایت شرایط بهداشتی قرنطینه‌ای توسط دامداران از جمله ضدعفونی جایگاه، استفاده از آهک و آب آهک، شعله دادن به محیط و استفاده از مواد ضدعفونی و جلوگیری از تردد بی مورد افراد به محل دامداری و کنترل حمل و نقل دام‌ها نقش موثری در جلوگیری از شیوع این بیماری دارد.

کاظمی نیا تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب برفکی، تماس با دام‌های آلوده و ترشحات دام‌های درگیر با بیماری است؛ بنابراین دامداران علاوه بر موارد گفته شده از تردد و جابه‌جایی غیرضروری دام‌های آلوده و بیمار خودداری نمایند و آنها را در مکان جداگانه‌ای نگهداری کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha