• پنجشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: Khorasan-Razavi-147249

مدیرجهادکشاورزی خلیل‌آباد مطرح کرد؛

خسارت 52 میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی خلیل‌آباد

خسارت 52 میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی خلیل‌آباد
مدیر جهاد کشاورزی خلیل‎آباد گفت: بر اثر سیلاب اخیر 52 میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد شد.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، مجید طاهرپور امروز 23خردادماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: جهاد کشاورزی شهرستان خلیل‌آباد به عنوان متولی امنیت غذایی تمام تلاش خود را می‎کند تا بتواند رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهد.

وی افزود: به رغم اینکه خلیل‌آباد از نظر وسعت شهرستان بزرگی نیست، اما در بخش کشاورزی پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد، به طوریکه از مجموع 17 هزار هکتار اراضی باغی و دیم 16 هزار آن باغات هستند.

طاهرپور عنوان کرد: انگور، انار، پسته و زعفران از جمله محصولات عمده شهرستان است، همچنین 6 هزار هکتار از سطح باغات مختص انگور است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‎آباد بیان کرد: در حال حاضر مهمترین و اقتصادی‎ترین محصول منطقه مربوط به انگور است که سالیانه 180هزار تن انگور و 30 هزار تن کشمش تولید می‎شود.

وی گفت: با توجه به اینکه در مجموع گردش مالی شهرستان 660 میلیارد تومان است و طی سال گذشته در راستای گسترش و رونق بخش کشاورزی اقدامات خوبی در شهرستان صورت گرفت.

طاهرپور اظهار کرد: در راستای آگاهی بخشی سال گذشته برای بسیاری از کشاورزان دوره‎های آموزشی در خلیل‌آباد برگزار شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته میزان آموزش 3.5 برابر رشد داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‎آباد افزود: با توجه به اینکه یکی از فاکتورهای مهم بخش کشاورزی منابع آبی است، در همین راستا سال گذشته در تجمیع چاه‌های کشاورزی و لوله‌گذاری اقدامات موثری صورت گرفت.

طاهرپور عنوان کرد: به رغم اینکه تاکنون در 3500 هکتار اراضی زراعی و باغی لوله‌گذاری صورت گرفته است، اما هنوز وضعیت مطلوب وجود ندارد.

وی گفت: در مجموع 85درصد اعتبارات مورد نیاز از سوی دولت به صورت بلاعوض و 15درصد دیگر توسط خود بهره‌برداران تامین می‌شود که در این خصوص اعتباری بالغ بر 8میلیارد تومان اعتبار بلاعوض به شهرستان تخصیص یافت.

مدیرجهادکشاورزی خلیل‌آباد بیان کرد: برای نوسازی بخش مکانیزاسیون و ناوگان بخش کشاورزی سال گذشته بالغ بر دو میلیارد تومان به بانک معرفی شدند که امسال به صورت تخصصی‌تر نیز پیگیری می‌شود.

طاهرپور با بیان اینکه مجتمع گلخانه‌ای کندر امسال با تخصیص اعتبارات مورد نیاز به اتمام خواهد رسید و 50 فارغ التحصیل بخش کشاورزی خواهند توانست از آن استفاده کافی را ببرند، افزود: در حال حاضر 15 واحد در حال ساخت بوده و یا ساخته شده و آب، برق و تکمیل زیر ساخت‌های آن به اتمام رسیده است.

وی اضافه کرد: در مجموع سه هکتار گلخانه در شهرستان وجود دارد که تلاش می‌شود امسال به 7 هکتار افزایش یابد.

مدیر جهادکشاورزی خلیل‌آباد ادامه داد: برای افزایش سطح زیرکشت گیاهان دارویی اقدامات خوبی صورت گرفته به طوریکه امسال 7000 نشاء در شهرستان توزیع شده و در ده هکتار از اراضی زراعی و باغی گیاهان دارویی کشت شده است.

طاهرپور همچنین عنوان کرد: در راستای اجرای طرح فراز یا تاک‌های ایستاده، سال گذشته هفت هکتار انجام شد و به ازاء هر هکتار 40 میلیون تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در 300 هکتار طرح فراز انجام شده است، بیان کرد: با توجه به وجود 102 هزار دام سبک و 4000 دام سنگین در شهرستان طی سال گذشته در تولیدات دامی 2000 تن نهادهای دامی براساس تعداد دام و پراکنش دام‌ها بین کشاورزان توزیع گردید.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد در ادامه اظهار کرد: بر اثر سیلاب اخیر 52 میلیارد تومان به بخش کشاورزی شهرستان خسارت وارد شد که این میزان به استان اعلام و تلاش می‌شود در این حوزه جبران خسارت صورت گیرد.

وی افزود: در بخش اشتغال روستایی سال گذشته 11 میلیارد تومان به 171 طرح تسهیلات کم بهره اعطا شد که نقش بسیار موثری در جهت گسترش بخش کشاورزی و راه‌اندازی بسیاری از طرح‌های نیمه تمام داشت.

طاهرپور ادامه داد: سال گذشته از محل تسهیلات بهین یاب در شهرستان 14 مورد با اعتبار 11 هزار و 250 میلیون ریال، اشتغال خانگی در قالب طرح‌های خرد 12 مورد با اعتبار 6 هزار میلیون ریال و اشتغال روستایی 176 مورد با تسهیلات 11 میلیارد ریال پرداخت گردید.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد همچنین عنوان کرد: در حوزه تولیدات گیاهی سال گذشته طرح مبارزه با آفات در شهرستان اجرا شد که در حوزه پسیل پسته 2.5 میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت.  

وی در پایان گفت: با توجه به تنش‌های آبی و دمایی تاکنون ارقام جدیدی را معرفی کرده‌ایم، همچنین تلاش می‎شود امسال هم دو رقم جدید انگور نیز معرفی گردد.
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha