• چهارشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ / ۰۸:۴۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-4849

/بررسی مشکلات توریسم روستایی در کرمانشاه/4

روستای هدف گردشگری هرسم

روستای هدف گردشگری هرسم

توریسم روستایی یکی از مهمترین زیر گروه های توسعه صنعت گردشگري در هر منطقه ای است، لذا سرویس گردشگری ایسنا قصد دارد با انجام گفت و گوهایی با یک پژوهشگر کرمانشاهی در خصوص مشکلات و محدودیت های 14 روستای هدف گردشگری استان گامی را در جهت توسعه صنعت توریسم روستایی و در نهایت توسعه روستاهای استان بردارد.

 

مهندس پرستو قبادی کارشناس ارشد توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه، که مشکلات 14 روستای هدف گردشگری استان را در قالب یک پایان نامه با راھنمایی دکتر عبدالحمید پاپ زن دانشیار دانشگاه رازی و دکتر زرافشانی به عنوان استاد مشاور، تدوین کرده است در گفت و گو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در خصوص مشکلات و محدودیت های روستای هدف گردشگری هرسم، اظهار داشت: روستاي سراب هرسم از توابع بخش حمیل شهرستان اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه، فاصله 15 کیلومتري شهر حمیل، 35 کیلومتري شهر اسلام آباد غرب و 90 کیلومتري کرمانشاه واقع شده است.

 

وی ادامه داد: این روستا از شمال شرقی به کوه سراب و از شرق به کوه پنجه بانه محدود می شود، روستاي سراب هرسم در محدوده ي کوهستانی استقرار یافته، آب و هواي آن معتدل و خشک است.

 

قبادی تصریح کرد: این روستا یکی از روستاهاي قدیمی استان کرمانشاه است که تاریخ بناي این آن به دوره ي صفوي مربوط می شود. مردم روستاي سراب هرسم به زبان کردي سخن می گویند و جزو ایل زنگنه می باشند. محصولات زراعی روستا شامل گندم، جو، چغندر قند، نخود و ذرت است. شیر، ماست، کره و روغن حیوانی نیز از فرآورده هاي لبنی آن به شمار می رود.

 

این کارشناس ارشد توسعه روستایی، اظهار داشت: هرسم روستایی کوهپایه اي با بافت مسکونی متمرکز است. با توجه به مشاهده ي محقق، این روستا کوچه هاي نامنظمی دارد که فاقد نهر آب و هر گونه درختانی است که اکثر خانه ها به شکل امروزي ساخته شده اند و بیشتر مصالح آن به علت استقرار در دامنه ي کوهستان از سنگ می باشد.

 

وی افزود: سراب هرسم، در داخل روستا قرار گرفته و نهرهاي منشعب از آن، مزارع روستا و نواحی جلالوند و تالاندشت را مشروب می سازد و از حواشی آن به عنوان تفرجگاه روستایی استفاده می شود.

 

قبادی در خصوص مشکلات و محدودیت های این روستای هدف گردشگری، گفت: درختان اطراف سراب را بریده اند و به گفته ي اهالی روستا قبلاً فضاي دلپذیر و زیبایی داشت، و از طرفی به علت ریختن زباله در کنار سراب مشکل زیست محیطی براي آبزیان ایجاد شده است.

 

این پژوهشگر کرمانشاهی ادامه داد:  اساساً پدیده ي توریسم به عنوان حرکت گسترده و پیچیده اي قلمداد می شود و با توجه به ارتباط ناگسستنی این صنعت با بسیاري از سازمان ها و وزارتخانه ها، تشکیلات دولتی نقش بر جسته اي را در تدوین و تعیین راهکارها و اجراي سیاست هاي مرتبط با موضوع صنعت توریسم ایفا می نماید، آنچه در این باره مهم است آن است که چگونه می توان با توجه به عامل بنیادین فرهنگی و اجتماعی و اکولوژیکی هر منطقه، به طور بهینه از آن استفاده کنیم و از عوامل منفی و تخریبی آن کاست.

 

وی تصریح کرد: از مهمترین مشکلات این روستا می توان به مشکلات دست و پاگیر اداري اشاره کرد چرا که اهالی روستاي هرسم درك نسبتاً خوبی نسبت به توریسم روستایی داشتند به گونه ای که آنها بخشی از زمین هاي خود را به پارکینگ براي آرامش و تفریح مردم و احداث پارك تفریحی اختصاص داده بودند.

 

قبادی در ادامه با اشاره به مقوله بسیار حائز اهمیت تبلیغات و عدم اجرای آن در روستاهاي هدف گردشگري استانف گفت: کسی که بخواهد براي گذران چند روز تعطیل به نقطه اي مسافرت کند تصمیم گیري او باید از چندین مرحله بگذرد تا مقصد مسافرت را تعیین کند که این مراحل شامل آگاهی، دانش، ارتباط، اولویت و متقاعد شدن می باشد که در مرحله ي اول آن تبلیغات نقش بسیار مهمی دارد.

 

وی افزود: هدف از تبلیغات نه تنها شناساندن جاذبه هاي یک کشور، بلکه ایجاد یک مسابقه خو ب و بوجود آوردن حسن نیت می باشد که از طریق دعوت براي بازدید و دیدار از مناطق تاریخی و یا جاذبه هاي جالب موجود در یک منطقه به وجود می آید.

 

این پژوهشگر کرمانشاهی ادامه داد: مهم ترین هدف از تبلیغات و بازاریابی در صنعت توریسم، جلب هرچه بیشتر گردشگران براي دیدن کشور، منطقه یا محلی خاص است. به همین دلیل براي انتشار اطلاعات مربوط به انواع جاذبه ها و امکانات استفاده از آنها سعی فراوان به عمل می آید. هر سازمانی می کوشد تصویر مشخص و روشنی از انواع امکانات تفریحی و سرگرم کننده، وسایل حمل و نقل و ... ارایه دهد و تنوع جاذبه ها و امکانات موجود در یک کشور را به صورت تصویري مرتبط و واحد درآورد.

 

وی خاطرنشان کرد: همچنین نشریات و بروشورهاي تبلیغاتی به اشکال مختلف، در معرفی جاذبه هاي کشورها، شهرها، روستاها و سایر مناظر گردشگري نقش مهمی ایفا می کنند، اما در روستای هرسم تابلوي دهیاري هم که مشخصات روستا را نشان می دهد هنوز نصب نشده بود.

 

قبادی یادآور شد: به نظر می رسد که تبلیغات در خصوص این روستا حرف اول را می زند زیرا راه اصلی مسیر غرب کشور و همچنین راه حرم امامزاده محمد (ع) از این روستا می گذرد.

 

این کارشناس ارشد توسعه روستایی، اظهار داشت: بنابراین تنوع تبلیغات در این روستا در جذب توریست بسیار تأثیرگذار است. این روستا (به دلیل بناي زیارتگاهی امامزاده حسن(ع) ) پتانسیل لازم را براي توسعه ي توریسم مذهبی و زیارتی دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید گفت که توریسم زیارتی تنها شکل از اشکال جهانگردي می باشد که بر موانع آب و هوایی غلبه می کند، چرا که با تغییرات آب و هوایی مشاهده می شود که در تعداد بازدید گنندگان از اماکن و شهرهاي مذهبی خیلی دچار تغییر نمی گردد.

 

قبادی افزود: روستای هرسم همچنین ( به دلیل کوچ عشایر در شش ماه از سال در نزدیک سراب) پتانسیل لازم را براي توسعه توریسم عشایري را دارد.

 

وی در خصوص اهمیت آمار در گردشگری، گفت: عده اي معتقدند در زمینه گردشگري آمار و ارقام، زیاد حائز اهمیت نیستند صرفاً نشان می دهند که دست یافتن به معیار قابل قبول بین المللی درباره روستا، دشوار است، اما باید گفت که جهت برنامه ریزي دقیق و توسعه روستایی دانستن آمار ضرورت دارد.

 

قبادی اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی همه روستاهاي هدف گردشگري استان نداشتن آمار و تعداد گردشگران است.

 

وی در پایان این گفت و گو تاکید کرد: گردشگري روستایی منبع با ارزش اشتغال زایی و ایجاد درآمد است و می تواند وسیله ي مهمی براي توسعه ي اجتماعی  اقتصادي جوامع روستایی باشد و در بسیاري از کشورها، با سیاست هاي کشاورزي در ارتباط است و غالباً وسیله اي در جهت حمایت محیط زیست و فرهنگ روستایی می باشد، بنابراین می تواند نقش اساسی در توسعه و حفظ روستا داشته باشد.

 

گفتنی است؛ سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در نظر دارد که در گزارشهای بعدی خود با انجام گفت و گو با این پژوهشگر کرمانشاهی به بیان مشکلات و محدودیت های دیگر روستاهای هدف گردشگری استان بپردازد.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha