• دوشنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۹ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: kermanshah-5852

رصدخانه کرمانشاه راه اندازی شد

قائم مقام انجمن نجوم کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا: رصدخانه کرمانشاه از لحاظ تلسکوپی بزرگترین رصدخانه غرب کشور است

قائم مقام انجمن نجوم کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا:
رصدخانه کرمانشاه از لحاظ تلسکوپی بزرگترین رصدخانه غرب کشور است

رصدخانه کرمانشاه در محل پژوهش سرای دانش آموزی شهر کرمانشاه راه اندازی شد.

قائم مقام انجمن نجوم کرمانشاه، گفت: در استانهای لرستان، همدان، کردستان و ایلام رصد خانه هایی وجود دارد که به لحاظ حجم، فضا و مسائل متفرقه از رصدخانه کرمانشاه بزرگترند اما از لحاظ تلسکوپی رصد خانه کرمانشاه بزرگترین رصدخانه در بین استانهای هم جوار است.

محمد اشرفی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: رصد خانه همانطور که از اسمش پیداست محلی است برای رصد آسمان و انجام پرژوه های نجومی (چه پروژه های حرفه ای و چه پروژه های آماتوری) مثلا در بخش سیارات، ستارگان، کهکشان ها و سایر کارهایی که در نجوم انجام می شود و نیز سامان دهی برنامه هایی مثل رویت هلال، مراسم دانش آموزی، سال و روز نجوم از بحث هایی است که در حیطه کار رصدخانه ها قرار می گیرند.

وی تصریح کرد: انجمن نجوم درکرمانشاه از سال 75 تاسیس شد ولی متاسفانه تا به حال رصدخانه ای نداشته ایم و این باعث شد که با همت و کوشش اعضای انجمن نجوم (که دانش آموز هم بودند) و نیز با کمک مسئولین پژوهش سرای دانش آموزی در این پژوهش سرا یک رصدخانه تاسیس شود.

اشرفی خاطر نشان کرد: این رصدخانه به دست همین اعضا ساخته شده یعنی گنبد و تمام تجهیزات الکترونیکی آن به جز تلسکوپ ساخته شده، توسط بچه های آن مرکز و اعضای انجمن نجوم کرمانشاه ساخته شده است.

قائم مقام انجمن نجوم کرمانشاه در ادامه یادآور شد: در این رصدخانه سه تلسکوپ و چندین دوربین وجود دارد و اعتباری که برای ساخت این رصدخانه هزینه شده حدود 20 میلیون تومان بود که از طرف پژوهش سرای دانش آموزی تامین گردید.

اشرفی در خصوص نحوه استفاده از این رصدخانه ابراز داشت: در مرحله اول استفاده از این رصدخانه مخصوص دانش آموزان است ولی عموم مردم نیز می توانند با هماهنگی پژوهش سرای داشن آموزی و مسئولین رصدخانه از امکانات آن استفاده کنند.

وی عنوان کرد: رصد به لحاظ علمی در جایگاه خوبی قرار گرفته و توان و پتانسیل علمی کرمانشاه از بقیه مناطق بیشتر است و ما توانسته ایم عکس ها و مقالات زیادی را حتی در سمینارهای بین المللی منتشر کنیم و به چاپ برسانیم.

اشرفی در پایان اذعان داشت: اگر استاندار، شهردار و بقیه مسئولین استانی و یا خیرین استان به ما کمک کنند که بتوانیم یک رصدخانه بزرگتر و یک مرکز دیگر تاسیس کنیم، می توانیم این برنامه ها را در سطح کل استان گسترش دهیم و نیز به لحاظ کمی و کیفی این گسترش را در تمام ابعاد داشته باشیم.

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha