• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۳۹۵ / ۰۷:۱۱
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-29493

زیارتگاه امام زاده سید سلطان محمد قطب گردشگری شهرستان رودان

زیارتگاه امام زاده سید سلطان محمد قطب گردشگری شهرستان رودان

زیارتگاه سید سلطان محمد (ع) در شهرستان رودان هرساله در ایام عید نوروز شاهد حضور بیش از یک میلیون نفر از زائران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر کشور قرار می گیرد و یکی از مناطق گردشگری و قطب فرهنگی این شهرستان می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خلیج فارس، زیارتگاه امام زاده سید سلطان محمد (ع) در روستایی به همین نام قرار دارد و که به واسطه وجود این زیارتگاه و استقبال بی نظیر زائران، روستای سید سلطان محمد در سال 1391 به عنوان یکی از 10 نقطه برتر گردشگری در کشور انتخاب شد.

این روستا و زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد (ع) می تواند به عنوان منطقه مورد انتخاب هموطنانمان به منظور مسافرت و گردشگری در ایام عید نوروز باشد، منطقه ای که هم دارای آب و هوای مناسب بهاری، جاذبه های دیدنی و گردشگری، رودخانه های فراوان و درختان سرسبز و همچنین وجود بقعه متبرکه امامزاده سید سلطان محمد (ع) را شامل می شود.

نسب شریف امامزاده سیدسلطان محمد(ع) بر اساس شواهد تاریخی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد و بر اساس مستنداتی این امامزاده را فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) می دانند.

عملیات اجرایی و تجدید بنای آستانه شامل شبستان به متراژ 1350 مترمربع که دارای 2 گلدسته، 4 سالن و 4 اتاق اداری می باشد از اواخر سال1376 شمسی آغاز شده است.

زائران و گردشگران زیادی در ایام عید نوروز از اقصی نقاط ایران بخصوص استان های همجوار از جمله؛ کرمان، سیستان و بلوچستان و استان فارس و همچنین شهرستانهای همجوار مانند کرمان، جیرفت، کهنوج، سیرجان، بم، بافت، بردسیر و رفسنجان؛ همچنین ساکنین استان هرمزگان و ایرانیان خارج از کشور با حضور در جوار بارگاه ملکوتی این امامزاده ابراز محبت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت نشان می دهند.

این بقعه دارای مرکز فرهنگی، پایگاه مقاومت بسیج و صحن و سرای بسیار با عظمتی است که بازسازی و توسعه حرم موجب رشد و توسعه همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در منطقه شده است.

برپایی خیمه های معرفت از جمله برنامه های فرهنگی و مذهبی این زیارتگاه در ایام عید نوروز می باشد که هرساله مورد استقبال پرشور زائران قرار می گیرد.

در خیمه های معرفت بخش های مختلفی از جمله؛ بخش مشاوره خانواده، پاسخ به مسائل شرعی و اعتقادی، ایستگاه وقف و کارگاه کودک وجود دارد.

وجود کمپ هایی که به منظور رفاه و استراحت مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است و همچنین محل های اسکان نوروزی فرهنگیان که توسط مدیریت آموزش و پرورش شهرستان رودان ایجاد شده است در ایام عید نوروز در اختیار زائران و گردشگران قرار می گیرد تا این روستا بتواند میزبان خوبی برای زائران باشد.

همچنین مردم این روستا طبق رسمی سنتی و قدیمی در ایام عید نوروز منازل خود را در اختیار زائران قرار می دهند و از میهمانان امامزاده پذیرایی می کنند.  

 روستای زیارت سید سلطان محمد از توابع بخش مرکزی شهرستان رودان با مختصات جغرافیایی ۵۷ درجه و ۲ دقیقه طول شرقی و ۲۷ درجه و ۳۴ دقیقه عرض شمالی، در ۴۵ کیلومتری شمال رودان و در ۱۲۰ کیلومتری بندر عباس واقع شده است، روستای امامزاده سید سلطان محمد از سطح دریا 200 متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در تابستان ملایم و در زمستان معتدل است.

قدمت روستای امامزاده سید سلطان محمد

قدمت روستای امامزاده به دوره ی صفویه میرسد و دلیل نامگذاری این روستا استقرار زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد در این منطقه می باشد.

مردم این روستا به زبان فارسی و گویش زیبای محلی و رودانی سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.

اقتصاد این روستا بر پایه فعالیتهای خدماتی، دامداری و تولید صنایع دستی است و هسته اصلی و اولیه روستا، در پیرامون آرامگاه امامزاده سید سلطان محمد شکل گرفته است و معماری روستا بسیار ساده و سنتی می باشد.

جاذبه های گردشگری

روستای امامزاده سید سلطان محمد از زیباترین روستاهای ییلاقی منطقه رودان است که دارای جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی است.

 دره ییلاقی تنگ آب، منطقه ییلاقی چاهک، گردشگاه مقتدر، گردشگاه پودونو و دریاچه سد خاکی از مکان های تفریحی اطراف این روستا هستند.

زیارتگاه امامزاده سید سلطان محمد که در میان روستا قرار دارد، مورد احترام مردم و زائران است و مزار شهیدان و قدمگاه امامزاده نیز از دیگر اماکن مذهبی روستا به شمار می آیند که مردم با صفای روستا مراسمات گوناگون ملی و مذهبی را در جوار حرم و بارگاه سید سلطان محمد برگزار می کنند.

 بازی های سنتی

مجولا، تیله بازی، کلیکا، توپ دارا، کتلا، کویتا که نوعی بازی کودکانه است از جمله بازی های بومی و محلی این منطقه می باشد.

انواع غذاهای رایج در این روستا

حلوا خرما، رنگینک، نان های محلی، کله پاچه مخصوص و انواع کباب های سنتی نمونه ای از غذاهای سنتی و محلی این روستا می باشد.

 دسترسی به روستا

دسترسی به این روستا از طریق جاده رودان- فاریاب- رهدار- دهنو- زیارت سید سلطان محمد و همچنین مسیر دیگر از جاده کهنوج-زیارتعلی- رهدار- دهنو- زیارت امکانپذیر است.

تهیه و تنظیم گزارش: میرزا علیرضا ذاکری

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha