• دوشنبه / ۶ آذر ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-50492

گزارشی از مراسم عزاداری مردم روستای «موت‌آباد» شهرستان اراک در تاسوعای حسینی

گزارشی از مراسم عزاداری مردم روستای «موت‌آباد» شهرستان اراک در تاسوعای حسینی

آیین های ماه محرم و به ویژه مراسم روز های تاسوعا و عاشورا در روستای موت آباد شهرستان اراک و روستاهای تابعه آن همانند سایر مناطق کشور با شور و حال خاصی برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه مرکزی، از روزی که واقعة جانگداز، جانسوز و جهانسوز عاشورا در محرم سال 61 هجری اتفاق افتاد، احوال گروهی از خلایق را دگرگونی دیگری حاصل آمد، تأثیری که واقعة عظیم کربلا بر فرهنگ مسلمانان گذاشت بر کسی پوشیده نیست. امروزه مسلمانان و به ویژه شیعیان، فرهنگ عاشورا را با فرهنگ بومی خویش امتزاج نموده‌اند با بررسی فرهنگ و رفتار عامه مردم بیانگر این مطلب است که گاه فرهنگ عاشورا چنان با فرهنگ بومی هر منطقه ممزوج شده که به هیچ وجه انفکاک آن میسر نیست.

 

اهالی روستای موت آباد در روز تاسوعا میزبان عزاداران روستاهای شهرجرد، ملک آباد، حاجی آباد، احمد آباد و چقا هستند، علاوه بر مردم این روستاها، جمعیت فراوانی از شهرستان اراک در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در روستای موت آباد فروان شرکت می‌کنند، این آیین  یک سنت قدیمی است که هرساله در این روستا برگزار می شود.

 

زیارتگاه شاهزاده احمد از فرزندان امام موسي كاظم و حوا بانو خاتون در 12كيلومتري شمال اراك (روستاي موت آباد) در عرض جغرافيايي 34درجه و طول جغرافيايي 49درجه و 50دقيقه واقع شده و از سطح دريا يك هزار و 665 متر ارتفاع دارد.

 

همچنین موت آباد يكي از مراكز قديمي در بافت قديم فراهان محسوب مي‌شود كه بنای امام زاده از سه قسمت مجزا ساخته شده و در آن چند سنگ نوشته موجود است که بر روی یکی از آن ها تاریخ487 هجری قمری  ثبت شده است.

 

مساحت محوطه و ساختمان‌هاي اطراف بقعه حدود 180 متر مربع و بناي بقعه فقط 72 متر مربع است و داراي نمازخانه است و همچنین این بنا دارای طاقی به ارتفاع تقریبی 5 ‏متر است. گنبد بنا از نوع هرمی است که باکاشی تزئین شده است. طبق روایات سا لمندان آبادی، این بنا توسط شاه طهماسب ‏صفوی تعمیر شده است.

 

همچنین عزاداری روز تاسوعا در روستای موت آباد و روستاهای همجوار از اوایل صبح شروع می شود؛ مردم با صدای سنج و طبل و نداي یا حسین کم کم از روستاهای خود در قالب  دسته جات  عزاداری شامل سینه زنی و زنجیر زنی به سمت روستا ی موت آباد  حرکت می کنند، در پیشاپیش هیأت های عزاداری، نخل و علم هایی به نشانه علم حضرت عباس(ع) که با پارچه هایی به رنگ های مختلف تزیین شده اند، حرکت داده  می شوند و دسته های عزاداری پشت سر علم قرار می گیرند ابتدا گروه سینه زنی و بعد از آن دسته زنجیرزنی و در انتهای هیأت، زنان حرکت می کنند. در طول مسیر، عزاداران با آب، چای، شیر، نان محلی، کیک و ... پذیرایی   می‌شوند و در کنار زیارتگاه جمع می شوند هریک از هیات عزداران روستاهای همجوار پس از آنکه دور امامزاده گشتند به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند و از امامزاده خارج می شوند تا عزاداران دیگر نیز به این امر بپردازند.

 

در سال های اخیر، مراسم عزاداری بعد از ظهر روز تاسوعا (شب عاشورا)  در روستای همجوار در قالب هیأت عزاداری از محل حسینیه روستا تا گلزار شهدای روستا انجام می گیرد و عزاداران حسینی پس از این مراسم به زیارت قبور شهدا و درگذشتگان  می روند.

 

مراسم شب عاشورا نيز در مساجد و حسينيه های روستاها برگزار مي شود و مردم تا پاسي از شب به عزاداري و نوحه سرايي مي پردازند، يكي از مهمترين نوحه هاي اين شب "نوحه شب قتل" نام دارد كه شرح وقايع شب و روز عاشورا است.

 

کدخبرنگار:10093

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha