• چهارشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: markazi-99667
  • خبرنگار : 50210

استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده کشور قرار گیرد

استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده کشور قرار گیرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی خواستار قرار گرفتن استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده کشور و اصلاح مصوبه دولت در صورت امکان شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مهدی زندیه‌وکیلی در جلسه کارگروه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با حضور مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با اشاره به مدیریت مناسب سیل و سیلاب در استان مرکزی در فروردین ماه 98، گفت: از ابتدای فروردین تا 13 فروردین ماه 17 جلسه مدیریت بحران در استان برگزار شد که با جمع‌بندی امکانات و مدیریت‌ها خسارات کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه سیل چهارم و پنجم فروردین ماه شیراز باعث هوشیاری تیم مدیریتی استان مرکزی شد، افزود: پیرو شرایط به وجود آمده در کشور، بالافاصله تمامی مسیل‌های استان کنترل و اماکن مستعد سیل بازدید شد و در این راستا سپاه پاسداران و گروه مهندسی 42 قدر کمک قابل توجهی داشتند به طوری که اطراف برخی از روستاهای در خطر خاکریز زده شد و این امر باعث شد پس از بارش‌ها هیچ خسارتی به روستاها وارد نشود و سیل و سیلاب به مسیل‌های فرعی هدایت شود.

معاون استاندار تصریح کرد: با توجه به حجم بارش‌ها در اراک به صورت مستمر رودخانه شهر تخت کنترل بود، به غیر از تعدادی روستا و برخی از خانه در منطقه کرهرود خسارت‌ها به حداقل رسید و تنها برای حدود 200 واحد که در بستر رودخانه قرار داشتند، چاره‌ای نداشتیم.

وی با اشاره به بارش‌های سیل‌آسا در خنداب، شازند و خمین به طوری که 400 میلیمتر بارش در حدود 3 روز دریافت شد، گفت: اقدامات خوب و کیفی نیز در حوزه آبخیزداری استان طی سال‌های گذشته انجام شده بود که به کنترل شرایط بسیار کمک کرد، استان مرکزی دارای 1500 بند و سد است که پس از بارش‌ها به صورت کامل به مرحله سرریز رسید و به غیر از یکی دو مورد هیچ آسیبی به بندها و سدها وارد نشد.

زندیه‌وکیلی خسارت اصلی استان مرکزی ناشی از سیلاب فروردین ماه را مربوط به روستاها دانست و افزود: در ابتدای امر به دلیل پراکندگی خسارات تصور نمی‌شد که چنین خسارتی به استان وارد شده است، اما بالافاصله میزان خسارت ارزیابی و آمار به‌موقع به وزارت کشور و دستگاه‌های امر ارائه شد، اما متاسفانه نام استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده قرار نگرفت و در زمره سایر استان‌ها جای گرفت که به سرعت این روند پیگیری شد تا از تسهیلات جبران خسارات سیل استان منتفع شود.

وی اضافه کرد: در گام نخست 1900 واحد سهمیه دریافت کرد که پرونده اکثریت این واحدها تشکیل و به بانک جهت دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند، اما سیل به 5400 واحد استان خسارت وارد کرد که از این تعداد 500 واحد تعمیری و باقی احداثی است و از واحدهای احداثی تنها 500 واحد شهری است و باقی مربوط به مناطق روستایی است و از تعداد واحدهای احداثی روستایی، حدود 3200 واحد مربوط به مددجویان کمیته امداد می‌شود که در تامین آورده نیز با مشکل مواجه هستند و خوشبختانه بسیج سازندگی جهت کمک وارد میدان شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی خواستار اصلاح مصوبه دولت و قرار گرفتن استان مرکزی در بین 18 استان سیل زده شد و گفت: هرچه بازسازی‌ها بیشتر انجام شود قطعا استان در حوادث احتمالی بعدی کمترین مشکل و خسارت را متحمل خواهد شد و باید از تسهیلات اختصاص یافته جهت تعمیر و احداث واحدهای خسارت دیده نهایت استفاده صورت گیرد.

به گزارش ایسنا، در این جلسه رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: تاکنون هیچ تخصیصی در زمینه زیرساخت‌های عمران شهری و روستایی صورت نگرفته است و استان مرکزی در قالب سایر استان‌ها دیده می‌شود.

رقیه یادگاری تصریح کرد: استان مرکزی در سیل فروردین ماه تخریب‌های سنگینی متحمل شد، اما از هزار میلیارد تومان اعتبارات(اعتبارات مربوط به سازمان شهرداري‌ها و دهياری هاي کشور )تنها 60 میلیارد تومان برای سایر استان‌ها لحاظ شده است و انتظار می‌رود که با توجه به خسارات استان مرکزی در این میزان تسهیلات 60 میلیارد تومانی ویژه دیده شود.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha