• پنجشنبه / ۲۶ فروردین ۱۳۹۵ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-24842

در حال حاضر امکان تولید برق از سد سورک وجود ندارد

در حال حاضر امکان تولید برق از سد سورک وجود ندارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: با افزایش سطح آب زیر زمینی، آب سطح سد سورک نیز بالا آمده و قابلیت تولید برق را خواهد داشت که در حال حاضر منتفی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه چهارمحال و بختیاری – حسین صمدی 26 فروردین ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: استان چهارمحال و بختیاری پاک‌ترین استان به منظور برداشت غیر قانونی آب است.

صمدی مهم‌ترین عامل در زمینه کمبود آب را حفر غیر قانونی چاه‌ها دانست و تصریح کرد: در سال 63 به علت افت آب‌های زیرزمینی دشت‌های بروجن، فرادنبه، سفید دشت جزء دشت‌های ممنوعه اعلام شد.

وی افزود: در سال 84 دشت‌های شهرکرد و خانه میرزا ، در سال 93 دشت‌ کیار و در سال 94 دشت‌های گندمان، بلداجی، فلارد، لردگان به دشت‌های ممنوعه استان پیوستند.

صمدی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری پاک‌ترین استان به لحاظ برداشت غیر مجاز آب است، افزود: در سال‌های 92 و 93 سی و هشت چاه و در سال 94 یکصد و نه چاه غیر مجاز اعلام و مسدود شدند که 260 چاه باقی مانده یک در صد آب استان را فراهم می‌کند.

وی مهم‌ترین مشکل دشت‌های استان را وسعت و پهنای کم  آن دانست و تصریح کرد: دشت‌های کوچک و کم ارتفاع آسیب‌پذیرتر بوده و راه نجات این دشت‌ها کاهش فشار آب زیر زمینی  در این مناطق است.

صمدی اجرای طرح انتقال آب بن و بروجن را موفق عنوان کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح  20 کیلومتر لوله برای انتقال آب خریداری شده، 13 کیلومتر تا اردیبهشت ماه به بهره‌برداری خواهد رسید و 100 کیلومتر آن در مرحله انعقاد قرار داد است.

وی با اشاره به اینکه نشست دشت‌ها، مرگ قطعی آب خوان‌ها را در پی خواهد داشت، افزود: افت سطح آب در دشت‌های استان ، نشست دشت و بسته شدن خلل و خروج محل ذخیره آب را به دنبال داشته و در نهایت موجب مرگ قطعی آب خوان‌ها می‌شود.

 صمدی با اشاره به اینکه در تاریخ 18 فروردین‌ماه 93 طبق مصوبه 13 شورای عالی آب ، اجرای طرح  تونل بلند بهشت آباد لغو شد، اظهار کرد: عدم تغییر حجم مخزن نسبت به لوله و تعیین میزان انتقال (آب قابل انتقال) از جمله موارد قابل بررسی در این طرح است.

وی افزود: در این طرح تخصصیص اولیه 580 میلیون متر مکعب بوده در صورتی که طبق برآورد انتقال آب توسط این تونل نصف این میزان است.

صمدی در خصوص زباله‌های وارده به سد بابا حیدر و غدیر گفت:  آب گیری این صد ظرف دو سال آینده انجام و قبل از آن مشکلاتی چون دفع زباله‌های بالا دست سد، پاک‌سازی محیط، تصویه فاضلاب روستایی و پساب شهری و تعویض محل دفن زباله‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به تولید برق از سد سورک، افزود: با افزایش سطح آب زیر زمینی، آب سطح سد نیز بالا آمده و قابلیت تولید برق را خواهد داشت که در حال حاضر منتفی است.

 مدیر عامل آب منطقه ای در پایان بهینه کردن چاه‌های مجاز طبق قانون و بهینه سازی مصرف را از جمله راه‌های مقابله با کمبود آب و حفر غیر قانونی چا‌ها بیان کرد.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha