• یکشنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: shahrekord-40819

عدم جامع‌نگری و مدیریت در رویشگاه کلوس یک از عوامل تهدید این گونه گیاهی است.

عدم جامع‌نگری و مدیریت در رویشگاه کلوس یک از عوامل تهدید این گونه گیاهی است.

مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت : عدم جامع‌نگری و مدیریت در رویشگاه کلوس یک از عوامل تهدید این گونه گیاهی است.
به گزارش ایسنا - منطقه چهارمحال و بختیاری – علی محمدی‌مقدم دوم اردیبهشت‌ماه در نخستین همایش ملی حفظ، احیاء و اصلاح گونه کلوس، از عوامل تهدید گونه کلوس به عدم جامع‌نگری و مدیریت در نگاه‌داشت کلوس اشاره کرد و گفت: این گونه متعلق به منابع طبیعی و یا دولت نبوده اما حفاظت از این منبع طبیعی کمیاب و باارزش برعهده منابع طبیعی است .
وی افزود: هجوم آفت ملخ به محل‌های رشد کلوس از جمله عوامل انقراض این گونه نایاب در استان بوده که مبارزه بیلوژیکی با این آفت آغاز شده است .
محمدی‌مقدم خاطرنشان کرد: بهره‌برداران و جوامع محلی اقدام به غنچه‌کنی و ریشه‌کنی این گونه گیاهی کرده که این اقدامات را از عوامل تخریب این گونه عنوان کرد .
وی بیان کرد: اقدام به خرید ارزان‌قیمت توسط سودجویان و فروش با قیمت بالا از جمله عواملی است که باعث تغییر نگرش مردم نسبت به دولت شده است .
محمدی‌مقدم با اشاره به سایر عوامل تهدید این گونه، بیان کرد: عدم جامع‌نگری و مدیریت در رویشگاه کلوس یک از عوامل تهدید این گونه بوده و این گونه متعلق به دولت و منابع طبیعی نیست اما حفاظت از آن برعهده منابع طبیعی است .
وی تصریح کرد: صعب‌العبور بودن مسیر به علت بارندگی و عدم دسترسی به رویشگاه کلوس حفاظت از این مناطق را بسیار دشوار کرده و حافظان این منابع با به خطر انداختن جان خود وظیفه حفظ و حراست از این منابع را انجام می‌دهند .

سرپرست دانشگاه شهرکرد سعید کریمی نیز گفت: این گیاه بخشی از هویت فرهنگی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری است و همگان موظف هستند در حراست از این منبع با ارزش تلاش کنند.

 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha