• چهارشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1400020100453
  • خبرنگار : 50046

پیشگیری نسخه درمان این روزهای کرونایی

پیشگیری نسخه درمان این روزهای کرونایی

ایسنا/خراسان شمالی جسمشان آنجاست پشت درها، اما فکرشان کنار عزیزانشان است، اینجا اصرار و شرمندگی در هم آمیخته است.

بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد این روزها شاهد تعداد زیادی از خانواده های نگران در پشت در است، خانواده هایی که با نگرانی فراوان منتظر آن هستند تا عزیزانشان از بیمارستان مرخص شوند و استرس از آن دارند که مبادا اتفاق بدی برای عزیزانشان بیفتد و خبری که هیچ وقت دوست ندارند را بشنوند.

تو رو خدا یک لحظه اجازه دهید داخل بیایم تا مادرم را ببینم، این را یکی از همراهان بیمار منتظر در پشت در بیمارستان امام حسن(ع) می گوید اما پاسخی که از سوی نگهبان بیمارستان می شوند این است که قرنطینه است باید برگردید خانه عذرخواهتان هستیم.

یکی از نگهیان های بیمارستان امام حسن(ع) که دستور دارد تا از ورود همراهان به داخل بیمارستان جلوگیری کند در گفت و گو با ایسنا، گفت: در وضعیت خطر قرار داریم شرمنده مردم می شویم و نمی توانیم همراهی های بیماران مبتلا به کرونا را به داخل بیمارستان راه دهیم.

آمبولانس هایی که وقت استراحت ندارند و به سرعت در حال تردد در مسیر این بیمارستان هستند؛ به جزء این ماشین هشت ماشین دیگه هم داریم و من تنها روزی ۱۰ اعزام از آشخانه تا اینجا می آیم و این را هم یکی از رانندگان آمبولانس بیمارستان امام حسن(ع) که بیماران مبتلا به کرونا را پذیرش می کند، می گوید.

ن

 و اما همراهان از سهل انگاری گفتند، چهارم عید یک عروسی داشتیم، ششم عید یک عروسی داشتیم و نهم عید هم یک عروسی و همین باعث شد تا مادر، بردار و همسر بردارم کرونا بگیرند و در بیمارستان بستری شوند

یکی دیگر از همراهان نیز بیان کرد: یک مراسم رفتیم، ۱۳ به در هم رفتیم و الان پدرم در آی سی یی بیمارستان است و برادر و خانم من هم در بخش بیمارستان بستری شده اند.

چهره شهرهای خراسان شمالی خیلی سریع به نارنجی و قرمز تبدیل شد و دیروز تعداد بیماران بستری مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان به ۴۸۰ نفر رسید.

اما همین شرایط سخت بیماران موجب شده تا خیلی از این بیماران و همراهان کرونا را باور کنند.

ما فکر می کردیم چیزی به عنوان کرونا وجود ندارد و تصور می کردیم شاید فقط افراد سن بالا را مبتلا کند اما شوخی بردارد نیست، مادر خانم من ۴۰ سال سن دارد و یا همسر بردارم ۳۳ سال سن دارد و به کرونا مبتلا شدند و اکنون در این بیمارستان بستری هستند، این را یکی از همراهان چشم انتظار در پشت در این بیمارستان می گوید.

یکی دیگر از همراهان می گوید: اگر پدر و مادرم از این جا مرخص شوند دیگر مجلس نمی گیریم و به مجلس هم نرویم.

افرادی که پشت این درها منتظرند متوجه شده اند که پیش گیری را باید نسخه درمان این روزها می کردند تا در صف انتظار نجات عزیزانشان نمانند.

ه

دکتر سید احمد هاشمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، می گوید: به علت افزایش آمار مبتلایان به کرونا، بیمارستان های استان در حالت بحرانی قرار گرفتند و به منظور پذیرش بیماران کرونایی و ارائه خدمات درمانی بهتر، ظرفیت تخت ها افزایش داده شد.

وی تاکید می کند: اگر با این روند افزایشی پیش رویم مجبور هستیم بسیاری از بیمارانی که ماندن آن ها در بیمارستان ضرورت ندارد را مرخص کرده و جایگزین آن ها بیماران کرونایی را بستری کنیم.

هاشمی از راه اندازی یک مرکز سرپایی برای بیماران خبر داد و گفت: در این مرکز بیمارانی که ضرورتی به بستری ندارند به صورت سرپایی درمان می شوند.

وی تصریح کرد: شیب تند ابتلا به کرونا در استان به گونه ای شده تا بخش ها و بیمارستان هایی که برای کرونا در نظر گرفته نشده بود نیز به میدان آورده شوند و اکنون آن ها نیز به این بیماران خدمت رسانی می کنند.

این مقام مسئول توضیح می دهد: در حال حاضر علاوه بر بیمارستان امام حسن(ع)، یک بخش در بیمارستان تامین اجتماعی نیز آماده شده و در حال خدمت رسانی است و یک بخش دیگر نیز در صورت نیاز درنظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان می کند: در حال حاضر ابتلاها به صورت خانوادگی است که ناشی از عادی انگاری نسبت به این ویروس است و متاسفانه طی دو سه هفته اخیر ما شاهد بستری شدن چندین عضو از یک خانواده بودیم که همزمان با هم بستری شدند همچنین مراجعین به درمانگاه ها و مراکز سرپایی نیز اکثرا خانوادگی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ادامه می دهد: در حال حاضر بیشتر از ۵۰ درصد تست های گرفته شده مثبت هستند و متاسفانه وضعیت رعایت دستورالعمل های بهداشتی نیز کمتر از ۵۰ درصد.

م

دکتر اسحاق ایلدرآبادی رئیس دانشکداه علوم پزشکی اسفراین نیز در گفت و گو با ایسنا، از مهمترین دغدغه خود یعنی کمبود تجهیزات پزشکی می گوید و اظهار می دارد: اگر تعداد افزایش بیماران مبتلا به کرونا به همین شکل ادامه یابد با کمبود تجهیزات مواجه خواهیم شد.

با اشاره به اینکه تعداد بیماران بستری در بیمارستان اسفراین در حال افزایش است، تصریح می کند: متاسفانه ۵۰ درصد تست های گرفته شده مثبت هستند.

وی تاکید می کند: کمبود دستگاه ونتیلاتور(تنفس مصنوعی) یکی از دغدغه های این دانشکده است، چراکه با زیادتر شدن تعداد بیماران بستری نیاز به این دستگاه نیز زیاد می شود و به طور حتم با مشکل مواجه خواهیم شد.

ایلدرآبادی می افزاید: در حال حاضر هفت دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان این شهرستان وجود دارد و تقاضای اختصاص دو دستگاه دیگر ارائه شده است که به احتمال زیاد یک دستگاه اختصاص یابد.

وی در ارتباط با تخت های بیمارستانی اختصاص یافته برای بیماران مبتلا به کرونا نیز بیان می کند: در حال حاضر ۷۰ تخت بیمارستانی برای این بیماران آماده شده است که برای شرایط بد این تعداد تخت ها به ۱۲۰ و در شرایط بدتر به ۲۰۰ تخت خواهد رسید.

این مقام مسئول ادامه می دهد: در حال حاضر سطح استفاده از ماسک از سوی مردم در این شهرستان به ۸۰ درصد و سطح رعایت دستورالعمل های بهداشتی از سوی اصناف به ۹۰درصد رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha