• دوشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1400040705020
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

خبرهای تازه‌ از جایزه جمالزاده

خبرهای تازه‌ از جایزه جمالزاده

ایسنا/اصفهان با برگزاری نشست خبری سومین دوره جایزه ملی جمالزاده، مشخص شد که هزار و ۴۶۸ اثر به دبیرخانه این جایزه ارسال‌شده و اختتامیه آن نیز ۱۴ تیرماه، هم‌زمان با روز قلم برگزار می‌شود.

سعید محسنی، دبیر علمی_ادبی سومین جایزه ملی جمالزاده در نشست خبری‌ای  که امروز (دوشنبه_هفتم تیرماه) در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد، ضمن تسلیت داغ وارده بر جامعه خبری، اظهار کرد: مساعدت، همراهی و همگامی اصحاب رسانه در اعتباربخشی و جلب‌توجه عمومی به جایزه جمالزاده در جامعه چشمگیر بوده و با توجه به تأثیر آن در حیات و امتداد برگزاری این جایزه، نیازمند همت و مساعدت بیشتری از سوی جامعه خبری هستیم.

وی با بیان اینکه تعداد هزار و ۴۶۸ اثر در دبیرخانه سومین دوره جایزه جمالزاده ثبت‌شده، افزود: نشست اول شورای سیاست‌گذاری سومین دوره جایزه جمالزاده در اسفند ۹۹ برگزار شد و مهلت فراخوان آثار تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بود که از مجموع آثار ثبت‌شده در دبیرخانه سومین دوره جایزه جمالزاده یک هزار و ۲۸۸ اثر شرایط مندرج در فراخوان را داشتند.

دبیر علمی_ادبی سومین دوره جایزه ملی جمالزاده، بخش‌های جایزه جمالزاده را آزاد، زندگی نگاره اصفهان، زندگی نگاره کرونا و زندگی نگاره مدارس برشمرد و گفت: در سومین دوره جایزه جمالزاده ۸۵۲ اثر در بخش داستان آزاد، ۱۶۸ اثر در بخش زندگی نگاره اصفهان، ۱۹۵ اثر در بخش زندگی نگاره کرونا و۷۳ اثر در بخش مدارس مرحله اولیه بررسی و انتخاب را پشت سر گذاشتند.

محسنی ادامه داد: مهدی باتقوا، سیاوش قربانی پور و مرضیه گلابگیر ۲۸ اثر در بخش آزاد را برای ورود به مرحله داوری نهایی برگزیدند و سارا خسروی، نسترن مکارمی و هادی منوچهری ۲۷ اثر در بخش زندگی نگاره اصفهان را تائید کردند. به این دلیل که دو اثر در جایزه ادبی دیگر رتبه کسب کرده بودند از دور رقابت در جایزه جمالزاده خارج و نهایتاً ۲۵ اثر در این بخش به داوری نهایی ارسال شدند.

وی تصریح کرد: مهسا صامتی، حامد علی بیگی و سمیه یوسفی ۲۰ اثر را در بخش زندگی نگاره انتخاب کردند و مهرانگیز بیدمشکی، شبنم غفاری و ندا تسلیمیان نیز ۱۹ اثر را در بخش مدارس برگزیدند. نتیجه نهایی داوری هم پایان هفته جاری اطلاع‌رسانی می‌شود.

مهدی تمیزی، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در این نشست گفت: مفتخریم که اصفهان جایزه ملی جمالزاده را برگزار می‌کند و شوراهای علمی، ادبی، نویسندگان و مخاطبانی که آثار خود را ارسال کرده‌اند بر رونق و شکوه این جایزه ملی می‌افزایند.

وی با اشاره به گذر روزهای پایانی دوره سوم جایزه ملی جمالزاده، افزود: معمولاً اتفاقات در سطح ملی در پایتخت رقم می‌خورد و شهرستان‌ها عموماً علاوه بر هراس در برگزاری یک رویداد ملی توانایی آن ‌را نیز در قامت خود نمی‌بینند، اما برگزاری جایزه ملی جمالزاده در اصفهان به دلیل ظرفیت فرهنگی و ادبی این شهر، شهروندان، پژوهشگران و نویسندگان آن، محقق شده است.

علی عطریان، عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه ادبی جمالزاده هم در ادامه با تشبیه جایزه ملی جمالزاده به قطار و توقف آن در ایستگاه سوم اظهار کرد: شهر اصفهان با توجه به سبقه طولانی خود در جریان داستان‌نویسی و نام‌آورانی چون جمالزاده جایگاه خاستگاه این جایزه ملی را به خود اختصاص داده و در دوره سوم خود نیز با استقبال خوبی از سراسر کشور روبرو بوده است.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، با بیان اینکه داستان، یک اثر هنری ماندگار است ابراز امیدواری کرد آثاری در جریان داستان‌نویسی در محور اصفهان خلق شود که برای آیندگان منبعی در راستای آشنایی با نحوه و سبک زندگی و زیروبم‌های ادبی ماندگار باشد.

عطریان، با اشاره به صرف بودجه ۱۹۰ میلیون تومانی برای برگزاری سومین دوره جایزه ادبی جمالزاده ادامه داد: در دو دوره قبل در بودجه‌بندی شورای شهر ردیف بندی بودجه‌ای مشخصی برای جایزه ادبی جمالزاده در نظر گرفته شد اما امسال با حذف این ردیف بودجه، هزینه برگزاری دور سوم از مجموع ردیف‌های حوزه ادبیات برداشت شد و قاعدتاً فراخ عملیاتی کمتری در برگزاری داریم.

وی ادامه داد: یکی نکات مورد توجه در شورای سیاست‌گذاری جایزه جمالزاده،گشاده‌دستی در اعطای جوایز است چراکه آگاهیم برای خلق یک اثر و داستان گاهی ماه‌ها وقت صرف شده و عموماً پیشنهادات به اهالی قلم و نویسندگان برای چاپ بسیار ناچیز است .

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از چاپ کتابی در سومین دوره جایزه جمالزاده خبر داد و گفت: این کتاب روایت اتفاقات، حوادث و روند روزمره زندگی از سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ در قالب ادبیات داستانی و ساخت جریان‌های تأثیرگذار و شاخص در طول یک قرن است.

محسنی، دبیر علمی و ادبی جایزه جمالزاده نیز افزود: فقدان منابع نظری در توسعه ناداستان به شکل مدون و احساس نیاز پس از آسیب‌شناسی آثار حاصل‌شده در دو دوره قبلی سبب‌ساز تدوین یک منبع تئوری با عنوان ابتدایی «جستارهایی برای جستار» به همت مترجمان و نویسندگان در برگیری از چندین مقاله از منابع خارجی و داخلی در حوزه زبان فارسی به شکل مطمئن و عملی شد.

در ادامه، الهه رضایی، دبیر اجرایی سومین دوره جایزه ملی جمالزاده، به مقایسه روند اجرای دومین دوره جایزه جمالزاده با این دوره پرداخت و گفت: در دومین دوره جایزه ملی جمالزاده فراخوان آثار از ۱دی ۹۸ و پایان مهلت دریافت آثار تا ۲۵ فروردین ۹۹ و اختتامیه در تاریخ ۱۴ تیر ۹۹ بود. دومین دوره جایزه جمالزاده در بازه زمانی ۷ ماهه برگزار شد، اما دوره سوم این جایزه از ۲۰ اسفند ۹۹ فراخوان خود را منتشر کرده، پایان مهلت ارسال آثار ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ بوده و با توجه به برگزاری آئین اختتامیه این جایزه در روز قلم ۱۴ تیرماه، می‌توان گفت که نهایتاً ۵ ماه مدت‌زمان برگزاری سومین دوره بوده و پیداست که حجم کاری بالایی را برای برگزارکنندگان داشته است.

وی ادامه داد: هدف اصلی جایزه جمالزاده بر چاپ آثار برگزیدگان در قالب کتاب است که به‌صورت غیر رایگان در اختیار افراد متقاضی قرار می‌گیرد؛ همانند دوره دوم که با تلاش برگزارکنندگان کتاب چاپ شد.

محمدعلی یزدخواستی، دیگر عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه جمالزاده نیز با اشاره به جایزه ادبی اصفهان گفت: جای یک جایزه ادبی در اصفهان خالی بود که جایزه جمالزاده شکل گرفت و این جایزه می‌تواند اصفهان را به قطب قدرتمند اندیشه و داستان بدل کند.

وی، مهم‌ترین هدف جایزه جمالزاده را نفوذ بیشتر اصفهان در کشور و جلب نظر نویسندگان دانست و ادامه داد: اصفهان یک تصویر خیالی است که در قالب داستان و روایت می‌توان آن را متبلور کرد و به این منظور بخش مدارس اصفهان نیز در این دوره از جایزه جمالزاده فعال‌شده است.

یزد خواستی در پاسخ به سؤال ایسنا در مورد چندوچون تحقق چشم‌انداز تبدیل جایزه جمالزاده در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان معتبرترین جایزه ملی در پایتخت فرهنگ و هنر کشور، گفت: چشم‌انداز و ترسیم یک افق برای یک رویداد در بلندمدت محقق می‌شود اما جایزه جمالزاده در طول همین سه دوره توانسته جایگاه ویژه‌ای در کشور ایجاد کند و با نگاه واقع‌بینانه می‌توان دستاورد این جایزه ملی در اصفهان را نسبت به تنها برگزاری سه دوره از آن، چشمگیر و قابل‌توجه دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha