• جمعه / ۸ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۶:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400050805212
  • خبرنگار : 50247

دبیر جامعه جراحان خراسان رضوی هشدار داد

ورود به موج‌های ششم و هفتم کرونا تا پایان سال

ورود به موج‌های ششم و هفتم کرونا تا پایان سال

ایسنا/خراسان رضوی دبیر جامعه جراحان خراسان رضوی  با هشدار در خصوص ورود به موج‌های ششم و هفتم کرونا تا پایان سال جاری، اظهار کرد: با وجود اینکه تلفات سنگینی را متحمل می‌شویم، اما اراده محکمی برای جلوگیری از موج‌ها وجود ندارد، ذخایر اقتصادی و دارویی ما اتمام ناپذیر نیستند و ممکن است روزی جوابگو نباشند.

 رضا زمانی، در نشست « ابتلاء به کرونای دلتا و وضعیت شهر مشهد» که شامگاه گذشته، ۷ مرداد ماه، به صورت مجازی برگزار شد، با هشدار در خصوص ورود به موج‌های ششم و هفتم کرونا تا پایان سال جاری، اظهار کرد: با وجود اینکه تلفات سنگینی را متحمل می‌شویم، اما اراده محکمی برای جلوگیری از موج‌ها وجود ندارد. موج اول را که نفهمیدیم، دوم را ندیدیم، سوم را احساس نکردیم و همینطور این موج‌ها مانند امواج دریا در حال آمدن هستند. ظاهرا اینطور تصور می‌شود که مانند امواج طوفانی دریا، این موج‌های کرونا هم کنترلش در دست ما نیست و خودمان را سپرده‌ایم به هرچه پیش آمد، خوش آمد. گفته می‌شود موج پنجم در غرب کشور تازه در حال شکل گرفتن است، خوب جلوی آن را بگیریم؛ بهداشت یعنی پیشگیری. به‌جای اینکه این همه درمان پر هزینه را انجام دهیم، جلوگیری و پیشگیری کنیم وگرنه نه‌تنها بخش بهداشت و درمان کشور بلکه اقتصاد و کل مملکت هم قفل می‌شود. اگر سیلی قرار است اتفاق بیفتد سیل‌بند می‌زنیم، خوب از الان به فکر موج ششم باشیم.

زمانی با اشاره به وضعیت نابسامان سایر بیماران اظهار کرد: در همان ابتدا پیشنهاد کردیم که مراکزی در خارج شهرها برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شود تا مرکز شهرها و امور عادی مردم قفل نشود. شما نمی‌دانید چه اتفاقاتی در بیمارستان‌ها در حال رخ دادن است. بیماران غیرکرونایی وضعیت خیلی بدی دارند. بیماران سرطانی نابسامان هستند و درمان‌هایشان با تاخیر انجام می‌شود. این روند تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد. هر موجی که می‌آید این اتفاق‌ها می‌افتد و این‌ها نتایج خیلی بدی دارد. ذخایر اقتصادی و دارویی ما اتمام ناپذیر نیستند و ممکن است روزی جوابگو نباشند، به‌علاوه اینکه چنین شرایطی منجر به خستگی پرسنل درمانی هم می‌شود و باید دست به دامان اپیدیمیولوژیست‌ها شویم و کاری کنیم.

مسعود زحمتکش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی مشهد نیز در این نشست، اظهار کرد: اگر تعطیلی کامل شهر اتفاق نیفتد فاجعه رخ خواهد داد. یک ماه پیش جلسه‌ای را با حضور اصحاب رسانه تشکل دادیم و گفتیم که صبر نکنیم تا روند کار از دستمان خارج شود و به معنای واقعی کلمه پیشگیری داشته باشیم ولی باز هم مسیر موج‌های قبلی را رفتیم و همان اتفاق برایمان افتاده است. آنقدر تعلل کردیم تا الان با معضل مواجه شده‌ایم. گونه دلتا حدودا سه روز دوره کمون و قدرت سرایت بسیار بالایی دارد و این قدرت سرایت باعث می‌شود تا سیستم بهداشت و درمان قفل شود و نتواند حجم زیاد بیماران در بازه زمانی کوتاه را مدیریت نماید. یک ماه قبل هشدار دادیم که شهر را ببندید و کنترل کنید قبل از اینکه کنترل از دستمان خارج شود.

وی افزود: الان ظرفیت اکثر هتل‌ها با درصد بالایی پر شده است، پروازها برقرار است و با آن تعطیلی یک هفته‌ای تهران، حجم سفرها به مشهد هم افزایش یافت. سیستم بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان هم در مقطعی نتوانست جوابگو باشد و سرریز بیماران آن استان هم وارد مشهد شد. روند ورود و خروج اتوبوس‌ها هم که برقرار است و تمامی این عوامل و سایر موارد باعث شد تا الان در وضعیتی قرار گیریم که تخت خالی در بیمارستان‌ها نداشته باشیم. در مطب عمومی خودم از ۲۰ مریضی که روز گذشته دیدم، ۱۷ مورد کرونایی بودند.در هر شیفت درمانگاه‌ها هم همکاران‌مان از ۶۰ مراجعه‌کننده‌ای که دارند ۵۰ تا بیمار کرونایی هستند. این وضعیت کار را برای سیستم بهداشت و درمان خیلی سخت می‌کند و سیستم نمی‌تواند سرویس دهی کند و مرگ و میر هم از کنترل خارج می‌شود. وضعیت خوبی نداریم.

در صورت عدم تعطیلی فاجعه رخ خواهد داد

زحمتکش تاکید کرد: اگر مسئولان اقدام سریعی انجام ندهند و شهر را مانند نوروز ۹۹ به صورت کامل تعطیل نکنند، فاجعه‌ای رخ خواهد داد و امیدواریم کارمان به فاجعه کشیده نشود. لازم به ذکر است که سازمان بهداشت جهانی به دلیل سوءتعبیرهایی که در زمینه اسامی کشورها ایجاد شده بود به‌جای استفاده از اسم کشورها، آلفا و بتا را مطرح کرد. به این صورت، آلفا کرونای انگلیسی، بتا کرونای آفریقای جنوبی، گاما کرونای برزیلی و دلتا هم به کرونای هندی اختصاص یافت. برخی تصور می‌کردند اگر یک کرونا انگلیسی یا برزیلی نام دارد؛یعنی در آن کشور شکل گرفته است در صورتی که این طور نبود و آن اسامی به این معنا بودند که اولین بار در آن کشورها کشف شده بودند.

نتوانستیم الگویی برای هیچ کشوری شویم

زحمتکش گفت: فرهنگ‌سازی درستی در حوزه کرونا وجود ندارد و مقداری ساده‌انگاری در بین مردم ترویج شده است. از طرف دیگر، کسانی که مبتلا می‌شوند حداقل ۱۴ روز باید قرنطینه شوند که این صدمات اقتصادی فراوانی به کشور وارد می‌کند، هر فردی هم که فوت می‌کند آسیب‌های روحی و روانی به عزیزانش وارد می‌شود. این مشکلات و صدمات در سطح کلان خیلی زیاد است و باید یکی حساب کتاب کند که این هزینه چقدر می‌شود و بجای صرف این هزینه‌ها آن را کمک معیشتی دهیم. خودمان که الگویی برای هیچ جای دنیا نشدیم، حداقل الگوهای کشورهای موفق دیگر را اجرا نماییم. نهادهای امر کرونا به صورت جزیره‌ای عمل می‌کنند و با زیرمجموعه‌های خود رودربایستی دارند و می‌خواهند آن‌ها را هم راضی نگه دارند.

مجبور به ادغام بخش‌های بیمارستانی هستیم

همچنین بهزاد علیزاده، فوق تخصص قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ادغام بخش‌های مختلف بیمارستانی به دلیل اختصاص دادن تخت‌ها به بیماران کرونایی خبر داد و گفت: مجبور هستیم بخش‌ها را ادغام نماییم. البته این داستان تازه‌ای برای ما نیست اما تمام داستان این نیست و الان نیروهای پرستاری و پزشکی ما فرسوده شدند و کسی هم گوش نمی‌دهد. نمی‌شود که برای موج پنجم هم از کلمه «بحران» یاد کنیم. بحران یعنی اتفاقی مانند سیل یا زلزله که ناگهان رخ می‌دهد و غافلگیر می‌شویم. در موج پنجم که نباید غافلگیر شویم.

وی ادامه داد: ما در این مدت متوجه شدیم که ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های ما برای رسیدگی به خیل عظیم بیماران مناسب نیست، متوجه شدیم که اقتصاد کشور توانایی لاک داون و تعطیلی کامل را ندارد، بنابراین باید راهکارهایی با توجه به شرایطمان تعریف کنیم. الان پیش‌بینی می‌شود که موج‌های ششم و هفتم را هم داشته باشیم. اکثر بیماران ما تخت و دستگاه اکسیژن نیاز دارند، چرا نمایشگاه بین المللی مشهد که سوله‌های بزرگ دارد را برای این کار تجهیز نمی‌کنیم تا روی سایر بخش‌های بیمارستانی فشار وارد نشود.

نمی‌توان مدام روی بخش‌های مختلف بیمارستان امام رضا(ع) فشار بیاورید که بخش‌های مختلف را تعطیل کن

وی ادامه داد: نمی‌توان مدام روی بخش‌های مختلف بیمارستان امام رضا(ع) فشار بیاورید که بخش‌های مختلف را تعطیل کن. امروز ساعت ۱۱ صبح دهمین پیوند قلب کودک در این بیمارستان انجام شود. ساعت ۹ شب متوجه شدیم که باید بخش‌هایی از جمله قلب را تعطیل کنیم. مگر می‌شود بیماران سرطانی، قلب، آپاندیسی و ... را در  نظر نگرفت. رزیدنت ما یک سال دیگر می‌رود، یک سال گذشت و نتوانستیم جراحی‌ها را به او بگوییم، چون او در این مدت فقط بیمار کووید۱۹ دیده است. این مشکلات هم در آینده وجود دارد و مانند کوه یخ هستند.

نباید مانع سرعت واکسیناسیون در کشور می‌شدیم

علیزاده متذکر شد: در طرح‌های پزشکی کمیته‌ای به نام کمیته اخلاق وجود دارد که وظیفه‌اش این است که اگر قرار است طرحی اجرا شود، آن را از نظر اخلاقی بررسی نماید مثلا قبل از آزمایش بر روی انسان‌ها، مراحل آزمایش حیوانی با موفقیت طی شده باشد. در زمانی که داروی استانداردی در دنیا مانند واکسن وجود دارد، کمیته اخلاق به ما اجازه نمی‌دهد به دلیل اینکه من می‌خواهم مطالعات و واکسن خودم را داشته باشم، سهم زیادی از هزینه‌ها را به این کار اختصاص دهم و مردم را از واکسنی که الان به‌عنوان درمان استاندارد وجود دارد محروم کنم. کمیته اخلاق جلوی من را در دانشگاه می‌گیرد. مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها وجود دارد، اما به‌نظر می‌رسد که ما هزینه‌های زیادی را کردیم که البته ارزشمندی خاص خودش را دارد،اما نباید مانع از این می‌شد که سرعت واکسیناسیون در کشور را بالا نبریم. ما کشور توانمندی هستیم و در شان ما این نبود که اینطور دست ما از پشت بسته شود.

واکسیناسیون و محدودیت‌های جدی‌تر دو فاکتور مهم برای مقابله با کرونا

علی بیرجندی‌نژاد، رییس سازمان نظام پزشکی مشهد اقدامات جدی‌تر از سمت مسئولین و اجرای سریع‌تر واکسیناسیون را دو فاکتور مهم در زمینه مقابله با کرونا برشمرد و عنوان کرد: مسئولین باید جدیت به خرج دهند و جایی که لازم است، دستورات جدی‌تر و محدودیت‌هایی را برای اماکن ایجاد کنند و همچنین واکسیناسیون مسیری است که تمام دنیا انجام دادند و موفق شدند، ما هم باید سرعتمان در واکسیناسیون را افزایش دهیم. وظیفه مردم هم این است که پروتکل‌ها را رعایت کنند و از حضور در اجتماعات و مجالس خانوادگی خودداری کنند وگرنه مسیرشان به شیون و ناله و زاری در پشت در ICU ها ختم خواهد شد. اگر به دلایل اقتصادی ضرورت داشت به سفر یا محلی برویم، حتما از ماسک استفاده نماییم.

 حمید سوری مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید۱۹ وزارت بهداشت، در خصوص برخی نظرات راجع به ایمنی گلهای گفت: این مطلب در خصوص باکتری‌ها شاید صحیح باشد اما زمانی‌که ما با ویروس‌ها و سویه‌های مختلف آن‌ها سر و کار داریم صحیح نیست و از طرفی اگر بخواهیم آن میزان از ایمنی گلهای  را پی بگیریم به مرگ‌های ۲۶۰ هزار نفری روزانه میرسیم. این افراد ممکن است هرکدام از عزیزان ما باشند و چنین سخنانی صحیح نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۰۵

تا این مردم هستند کرونا هم هست.

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۸ ۱۸:۵۱

تعطیلی که همه بار سفر می بندند بجای تعطیلات توصیه کنید در خانه بمانیم ماسک بزنیم دورهمی نرویم واکسن بزنیم