• دوشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1400062921411
  • خبرنگار : 50247

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی مطرح کرد

جذب سرمایه‌گذار پروژه قطار برقی مشهد- تهران گرفتار تحریم‌ها

جذب سرمایه‌گذار پروژه قطار برقی مشهد- تهران گرفتار تحریم‌ها
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: مطالعات و طرح توجیهی این پروژه انجام شده و یکی از اولویت‌های اصلی است، اما برای عملیاتی شدن باید سرمایه‌گذار ورود کند.

سیدکمال‌الدین میرجعفریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به حجم کثیر ترددهای باری و مسافری در مسیر تهران- مشهد به‌ ویژه زائرانی که از این مسیر استفاده می‌کنند، نیاز است که سرعت نقل و انتقال و همچنین ظرفیت این مسیر افزایش پیدا کند؛ برای همین منظور چندین سال است که هدف‌گذاری برقی شدن خط آهن مشهد- تهران در دستورکار وزارت راه و شهرسازی و استان خراسان رضوی قرار گرفته است تا مقدمات اجرای آن فراهم شود.

وی با بیان این مطلب که ارزیابی‌های ابتدایی این پروژه تقریبا انجام شده است، عنوان کرد: امکان‌سنجی‌ها در سطح کلان مانند سازمان برنامه و بودجه، وزارتخانه و ... صورت پذیرفته و طی سال‌های گذشته مذاکرات متعددی نیز با سرمایه‌گذاران مختلف انجام شده که موفقیت‌آمیز نبوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص حضور سرمایه‌گذاران برای این پروژه و مذاکره با آن‌ها گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد کرده‌اند حضور برای برخی سرمایه‌گذاران فراهم نشد و باوجود اینکه بررسی‌های اولیه نیز در برخی موارد انجام شده بود، اما استقبالی صورت نگرفت و در راستای آن قراردادی نیز امضا نشد. گفتنی است که یکی از مذاکرات برای این پروژه با شرکت‌های چینی انجام شده بود که در مرحله آخر به عقد قرارداد نرسید.

میرجعفریان در پاسخ به سوالی درخصوص تاریخچه پروژه قطار برقی مشهد- تهران که به زمان دولت‌های نهم و دهم باز می‌گردد، عنوان کرد: این مسیر یکی از کریدورهای اصلی ترددی در سطح کشور است و همین مسئله باعث می‌شود که این پروژه یکی از اولویت‌های اصلی بوده که دولت‌ها باید به آن توجه داشته باشند، تقریبا از زمان دولت نهم و دهم این پروژه مورد توجه بوده و به دلیل اهمیت موضوع زمینه برای پیش‌برد این پروژه در حال حاضر فراهم است.

وی در مورد ردیف بودجه این پروژه اظهار کرد: ردیف بودجه‌ای برای قطار برقی تهران- مشهد وجود دارد و سازمان برنامه و بودجه مبلغی را به این امر اختصاص می‌دهد. از زمانی که امکان‌سنجی‌های این پروژه انجام شد، در سطح کلان تصمیم‌گیری‌ها به ثبت رسید و ردیف بودجه‌ای برای آن تخصیص پیدا کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به هزینه‌های اجرای پروژه آیا حتما باید سرمایه‌گذار جذب شود و از طریق بودجه دولتی کار پیش خواهد رفت یا خیر، خاطرنشان کرد: اگرچه ردیف بودجه‌ای برای این موضوع تعیین شده است، اما این بودجه‌ها در حد امکان‌سنجی و کارهای مقدماتی بوده و قطع به یقین برای عملیاتی شدن این پروژه باید سرمایه‌گذار جذب کنیم.

میرجعفریان ضمن بیان این مطلب که هنوز هیچ چیزی از این پروژه به فاز اجرایی نرسیده است، ادامه داد: موارد توجیهی اجرایی پروژه کامل بیان شده و برای سرمایه‌گذاران اعم از داخل و خارج این کارها انجام شده است. قطار برقی تهران- مشهد یکی از اولویت‌های کلان کشوری و استان است و امیدواریم با همت دولت محترم و گشایش‌هایی که در مسائل مالی و سرمایه‌گذاری اتفاق خواهد افتاد و همچنین استعدادی که پروژه از نظر حجم بسیار زیاد ترددها در این مسیر دارد، این پروژه نیز در برنامه‌های اجرایی قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha