• سه‌شنبه / ۲۱ دی ۱۴۰۰ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1400102115422
  • منبع : نمایندگی قزوین

یک هنرمند نگارگر:

مکتب نگارگری قزوین، این هنر را به میان مردم آورد

مکتب نگارگری قزوین، این هنر را به میان مردم آورد

ایسنا/قزوین یک هنرمند قزوینی گفت: پیش از مکتب قزوین، نگارگری صرفاً در شاهنامه‌های نفیس موجود بود که در اختیار شاهان قرار داشت اما مکتب نگارگری قزوین این هنر را از شاهنامه جدا کرد و به‌صورت تابلوهای جداگانه درآورد، بعدازاین مکتب، مردم نیز می‌توانستند این آثار را در دست داشته باشند.

هاله رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: نگارگری نوعی نقاشی ایرانی است که اغلب آن را به نام نقاشی مینیاتوری می‌شناسند و یکی از مکتب‌های مهم دوره صفویه در حوزه نگارگری مکتب قزوین است.

وی افزود: پیش از مکتب قزوین نگارگری صرفاً در شاهنامه‌های نفیس موجود بود که در اختیار شاهان قرار داشت اما مکتب نگارگری قزوین این هنر را از شاهنامه جدا کرد و به‌صورت تابلوهای جداگانه درآورد، بعدازاین مکتب، مردم نیز می‌توانستند این آثار را در دست داشته باشند.

این هنرمند قزوینی خاطرنشان کرد: هنر نگارگری نیاز به صبر و حوصله بالایی دارد، افراد بدون پیش‌زمینه و دانش نقاشی می‌توانند وارد این رشته شوند اما شرط اصلی آن علاقه‌مندی به هنر و نقاشی است، دوره آموزشی نگارگری تا زمانی که فرد بتواند تابلوی مثنی درست کند حدود ۲ سال زمان می‌برد، این مدت ممکن است بیشتر باشد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آثار نگارگری در حوزه هنری قزوین، اظهار کرد: در هر دوره معمولاً آثار هنرجویانی که قابل‌نمایش است و به‌خوبی کار شده در قالب نمایشگاه به معرض دید قرار می‌دهم، قبل از کرونا یک نمایشگاه از آثار هنرجویانم دایر کردم و بعدازآن به علت شیوع کرونا دیگر نمایشگاهی برگزار نکردیم.

رحمانی یادآور شد: با کاهش شیوع کرونا از ۱۱ دی‌ماه، نمایشگاهی از آثار هنرجویان جدید در نگارخانه حوزه هنری قزوین برگزار کردیم، برخی از آثار مربوط به هنرجویانی است که تازه‌کار هستند و نهایتاً ۲ سال در این حوزه فعال هستند، در حال حاضر ۶۰ اثر از آثار مرحوم آرش نوروزی، بهمن افشار، فهمیه قربان‌زاده، لیلا صبوحی، منیژه مقدم، سونا راست خانه و زهرا لشگری در این نمایشگاه برای بازدید قرار داده‌ شده است. 

وی خاطرنشان کرد: پس از آخرین نمایشگاه هنرجویی که ۳ سال پیش برگزار کردیم، یکی از هنرجویانی که در نمایشگاه حضور داشت به نام «آرش نوروزی» براثر حادثه تصادف جان خود را از دست داد، به همین منظور نمایشگاه امسال را به نام آرش برگزار کردیم و بخشی از نمایشگاه را به کارهای او اختصاص دادیم.

این هنرمند اظهار کرد: آثار نمایشگاه اغلب مثنّی سازی کارهای معروف است، نگارگری از کپی آثار معروف آغاز می‌شود و هنرجویان باید ایده و خلاقیت خود را در جهت کاربردی شدن اثر استفاده کنند؛ تابلوی نگارگری هنر ارزشمندی است که می‌تواند به‌عنوان هدیه نفیس نیز استفاده شود.

وی بیان کرد: مردم اغلب از تابلوهای هنری استفاده نمی‌کنند حتی اگر بودجه خرید آن را داشته باشند، شاید سازمان‌های متولی فرهنگ و هنر در این زمینه کم‌کاری کردند به‌طوری‌که مردم نسبت با هنر بیگانه هستند و حتی بازدید از نمایشگاه‌ها را صرفاً کار هنرمندان می‌دانند.

رحمانی تأکید کرد: برخی از مردم خرید ظرف و ظروف کریستال خارجی پرزرق و برق را به تابلوهای هنری ترجیح می‌دهند، درحالی‌که توریست‌ها از این تابلوها استقبال خوبی می‌کنند، باید متولیان امر تلاش کنند بازدید از نمایشگاه همانند رفتن به سینما به امری ملموس تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha