• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۵:۵۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401030100700
  • منبع : نمایندگی سمنان

امضای قرارداد طرح ملی"مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر"/جانمایی ۵ مجتمع دامپروری در فازهای بعدی

امضای قرارداد طرح ملی"مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر"/جانمایی ۵ مجتمع دامپروری در فازهای بعدی

ایسنا/سمنان تفاهمنامه طرح ملی" مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر" با حضور مهندس قاسمی و علی منصفی‌راد رؤسای سازمان جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی استان سمنان منعقد و به صورت رسمی، امضا شد.

محمدرضا قاسمی رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در این آیین که با حضور جمعی از نمایندگان رسانه‌های استان برگزار شد از اجرایی شدن طرح مطالعات این پروژه ملی از سوی جهاددانشگاهی استان به عنوان یک فرصت برای استان نام برد و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های بالای جهاددانشگاهی در حوزه های علمی و پژوهشی، اجرای این طرح، زمینه و بستر مناسبی را برای اجرای طرح های فناورانه در استان و منطقه فراهم می‌کند.

وی از تبدیل مهدیشهر به عنوان "قطب دامپروری" به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان نام برد و ادامه داد: اجرایی شدن این طرح، یکی از اولویت های کاری جهادکشاورزی در استان است.
قاسمی با تمجید از پیگیری‌های ویژه استاندار سمنان و نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس در خصوص این طرح ملی گفت: با توجه به طرح شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، انتظار می‌رود با اجرایی شدن این طرح در استان ، زمینه برای طرح های فناورانه در حوزه دام و خصوصا دام سبک بیش از پیش در استان و خصوصا در شهرستان مهدیشهر که از ظرفیت بالایی برخوردار است، فراهم شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان با اذعان به اینکه این طرح در سه فاز عملیاتی می‌شود اضافه کرد: فاز نخست طرح، انجام مطالعات است که از سوی جهاددانشگاهی استان انجام می‌شود.

امضای تفاهم‌نامه طرح ملی"مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر"/جانمایی 5 مجتمع دامپروری در فازهای بعدی

وی از تکمیل زنجیره تولید، احداث مجتمع‌های دامپروری و ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری به عنوان دیگر فازهای این طرح ملی نام برد و اظهار کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تولیدی و فرآوری محصولات لبنی و برندسازی در این بخش که از ظرفیت‌های ویژه و بالقوه منطقه است می‌تواند به رونق بیشتر صنعت دامپروری در استان کمک کند.

تامین مالی طرح از سوی جهادکشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از جهاددانشگاهی استان به عنوان متولی فاز اول این طرح نام برد و گفت: انجام فازهای تکمیلی و احداث مجتمع‌ها و تکمیل زنجیره تولید از تولید خوراک دام تا پرورش و نگهداری و از ایجاد مراکز کشتارگاهی تا قطعه‌بندی و بازاریابی و.. نیز برعهده جهادکشاوری استان است.

وی با بیان اینکه در حوزه فراورده های لبنی نیز در قالب همین طرح برنامه‌ریزی هایی صورت گرفته افزود: شهرستان مهدیشهر و ایل سنگسری در حوزه فراورده های لبنی از توان و ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تامین مالی طرح بر عهده جهادکشاورزی است اضافه کرد: تامین زمین و آب برای ایجاد مجتمع‌های پنجگانه  ایجاد زیرساخت هایی لازم و همچنین تامین منابع مالی برای تکمیل مطالعات برعهده جهادکشاورزی است.
وی همچنین از تامین منابع مالی برای بخش خصوصی فعال در این بخش خبر داد و گفت: این منابع مالی با هدف ترغیب بخش خصوصی به تولید در قالب تسهیلات انجام خواهد شد.

قاسمی تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی ما در این طرح ملی این است که زمینه ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی فراهم شود لذا همه تلاش ما بر این است که جاذبه لازم برای ورود بخش خصوصی به این بخش فراهم شود.

وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت های مرتبط با اصلاح نژاد سنگسری از سوی جهاددانشگاهی انجام می شود خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی نیز علاوه بر بهره برداری از دستاوردهای علمی این بخش، آن را به بخش خصوصی نیز انتقال خواهد داد.

زمینه‌سازی برای بهره‌مندی بخش دامپروری استان از فناوری‌های نوین

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به توانمندی های بالای شهرستان مهدیشهر در حوزه دامپروری و خصوصا دام سبک اظهارامیدواری کرد: با اجرایی شدن این طرح ملی، صنعت دامپروری در این شهرستان بیش از پیش ارتقا بیابد.

امضای تفاهم‌نامه طرح ملی"مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر"/جانمایی 5 مجتمع دامپروری در فازهای بعدی

وی از مشارکت جهاددانشگاهی در اجرای این طرح به عنوان یک فرصت نام برد و گفت: حضور جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد موفق در حوزه های علمی و فناورانه ، می تواند زمینه بهره‌مندی بخش دامپروری استان از فناوری‌های نوین را بیش از پیش، در سال "تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" فراهم کند.

جانمایی حداقل پنج مجتمع دامپروری در فازهای بعدی

قاسمی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص، آغاز عملیات اجرایی طرح ملی" مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر" اظهار کرد: ورود به فاز اجرایی طرح، منوط به اتمام مطالعات طرح است. در گام بعد نیز احداث مجتمع‌ها و تکمیل زنجیره تولید محقق خواهد شد.

وی از جانمایی حداقل پنج مجتمع دامپروری در قالب فازهای بعدی این طرح ملی خبر داد و عنوان کرد: البته بخشی از اجرای این طرح نیز همزمان با انجام مطالعات انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تامین یک مرتع برای بخشی از فعالیت های مرتبط با این طرح خاطرنشان کرد: بخش عمده فعالیت مجتمع‌ها به پروار بره سنگسری اختصاص دارد با این حال یک مرتع نیز در منطقه چاشتخواران برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha