• پنجشنبه / ۵ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401030503575
  • خبرنگار : 50455

ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی مورد توجه قرار بگیرد

ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی مورد توجه قرار بگیرد

ایسنا/قم داور سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی گفت: در راستای اجرای مسابقات قرآنی توصیه ما این است که از ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی استفاده شود که جوانان بیشتری جذب قرآن و مسابقات قرآنی شوند.

حیدر کسمایی، داور بخش حفظ سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: سطح مسابقات، نحوه و کیفیت برگزاری و هم‌چنین اطلاع‌رسانی بسیار خوب بود، اما سطح شرکت‌کنندگان می‌توانست بهتر باشد؛ شاید شرایط کرونایی دو سال گذشته باعث شده نسبت به سال‌های گذشته این کیفیت پایین‌تر باشد، البته مسابقات در آن دوران هم برگزار می‌شد و نباید شاهد این افت کیفیت می‌بودیم.

وی با بیان اینکه سطح داوری مسابقات و داوران ایران از تمام کشورها بالاتر است، گفت: داوری حفظ به نحوی است که حافظ علاوه بر حسن حفظ باید تجوید، وقف، ابتدا و صوت و لحن را نیز رعایت کند اما در این مسابقات، حسن حفظ امتیاز بیش‌تری دارد، یعنی اهمیت بیش‌تری برای حفظ قائل هستیم و قرائت خوب امتیاز کمتری دارد.

کسمایی گفت: داوران حاضر در این مسابقات، داوران درجه یک کشور هستند و تمام امتیازات برای شرکت‌کنندگان طبق آیین‌نامه اعمال می‌شود که این آیین‌نامه‌ها نیز بیش‌تر به نفع حافظان است.

وی در رابطه با علت این موضوع که با وجود دانشجویان زیاد در کشور، تعداد کمی به مرحله ملی مسابقات قرآن راه پیدا کردند، گفت: به نظر بنده، ترغیب برای این مسابقات به طور مثال جوایز ضعیف بوده، اما در هر حال مسابقات وسیله‌ای برای میل به این سمت است که در این دوره مشخص شد در کارها و برنامه‌های قبل از این مسابقات در دانشگاه‌های کشور کم کاری اتفاق افتاده و باعث ضعف در سطح ملی شده است؛ در این راستا هم ما پیشنهاد برگزاری کارگاه برای شرکت‌کنندگان این مسابقات دادیم، اما انجام نشد.

کسمائی با بیان اینکه در مسابقات حافظان ۵ و ۱۰ جزء به نسبت افراد تازه‌کار و تقریبا آماتور بودند و کیفیت قابل توجهی را شاهد نبودیم، اظهار کرد: اما در حفظ ۲۰ جزء ارائه متسابقان از دیروز خیلی بهتر بود؛ البته که حافظان ۲۰ جز عمدتا از حافظان کل قرآن بودند.

وی گفت: وقتی شخصی از حسن حفظ ۱۰۰ بگیرد برای تجدید، وقف و درست خواندن کار واقعا مشکل و رقابت در آن خیلی شدید خواهد شد و ما امروز ۴ متسابق با رتبه ۱۰۰ داشتیم ولی توقعی که داشتیم بیش از این بود.

داور سی‌وششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویی گفت: امید داریم که نگاه به قرآن، برنامه‌ها، فعالیت و روی آوردن به قرآن در دانشگاه بالاتر رود. البته فقط تعداد بالا نرود بلکه کیفیت نیز بالاتر برود.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای مسابقات قرآنی توصیه ما آن است که از ایده‌پردازی‌های استادان و جوانان در فعالیت‌های قرآنی استفاده شود که این قبیل فعالیت‌ها نیاز به کار جهادی و عشق دارد هرچند انجام وظیفه نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است تا اگر شخصی وقتی را که در اختیار امور متعلق به مباحث قرآنی می‌گذارد همراه با خلاقیت و ایجاد ترغیب باشد؛ البته در این میان نباید از نقش رسانه‌ها غافل شد و آنان نیز باید پای کار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha