• یکشنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401030805368
  • خبرنگار : 50038

مانور صنایع دستی ملایر در اشتغالزایی و رونق اقتصادی

مانور صنایع دستی ملایر در اشتغالزایی و رونق اقتصادی

ایسنا/همدان رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: هنرمندان صنایع دستی این شهرستان حدود یک چهارم جمعیت هنرمندان استان همدان را به خود اختصاص داده و بعد از کشاورزی، دومین زمینه اشتغالزایی را در شهر ملایر متعلق به خود کردند.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا؛ افزود: در سطح این شهرستان ۲۰ رشته فعال صنایع دستی و هنرهای سنتی در شش شهر و ۳۰ روستای شهرستان وجود دارد که مهمترین این رشته ها به لحاظ حجم مبادلات مالی و تعداد هنرمندان، هنر " منبت کاری" است.

این مقام مسئول اظهارکرد: بیش از ۹۰۰۰ نفر به صورت مستقیم در این رشته مشغول به فعالیت هستند و به دلیل داشتن شاخصه‌های مختلف این هنر در ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ توانست در شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای صنایع دستی " عنوان ملی" را در کشور از طریق معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارتخانه میراث فرهنگی کسب کند.

مانور صنایع دستی ملایر در اشتغالزایی و رونق اقتصادی

وی ادامه داد: بعد از ثبت ملی با تشکیل ستاد ارتقای شاخص های شهر ملی منبت، همت و تلاش بخش خصوصی، تشکیل انجمن های بخش خصوصی، مساعدت و همکاری مراکز دانشگاهی و آموزشی، بازدید مسئولین کشوری در سطح معاون اول رئیس جمهور و وزیر، وحدت همه مسئولین و حمایت نمایندگان و فرمانداری و اداره کل میراث فرهنگی، انجام تبلیغات، برگزاری جشنواره ها و... هنر مبلمان منبت شهر ملایر با طی یک فرآیند سخت و در اندک مدتی در نهم دی ماه ۱۳۹۸ توانست از سوی شورای جهانی صنایع دستی عنوان شهر جهانی مبلمان منبت را کسب کند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه این برند جهانی، آورده های زیادی برای هنرمندان شهرستان و حتی اقتصاد شهر ملایر داشت، اظهارکرد: دومین هنر پر جمعیت و زیباترین هنر شهرستان، هنر "مرواربافی" است.

فعالیت ۱۶۰۰ هنرمند در رشته مرواربافی

جلیلی توضیح داد: "مرواربافی" یکی از مهمترین رشته های صنایع دستی ملایر  است که سابقه تولید و کشت آن به صدها سال قبل و به نوعی به زمان تولید انگور می رسد؛ چراکه کاربری مهمی در حوزه کشاورزی دارد و از آن برای کارهای دامداری، ابزار کشاورزی و ظروف خانگی و نگهداری محصولات باغی استفاده می شود.

مانور صنایع دستی ملایر در اشتغالزایی و رونق اقتصادی

این مقام مسئول با بیان اینکه " مُروار" یک نوع چوب ترکه ای اسـت که بهترین نوع آن در ملایر کاشته و تولید می شود؛ خاطرنشان کرد: تعداد ۱۶۰۰ هنرمند در این رشته در شهرها و روستاها مشغول فعالیت هستند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر افزود: عمده این افراد در روستای داویجان مشغول فعالیت هستند، بنابرین با توجه به ویژگی های این هنر، شهرستان ملایر تحت عنوان روستای ملی داویجان یکم آذر ماه ۱۴۰۰ عنوان روستای ملی مرواربافی را کسب کرد.

مانور صنایع دستی ملایر در اشتغالزایی و رونق اقتصادی

جلیلی با اشاره به اینکه محصولات مُرواربافی بسیار متنوع و در همه حوزه ها اعم از صنعتی، خدماتی و خانگی کاربرد دارد، افزود: سومین هنر شهرستان، هنر " قلم زنی روی مس" بوده که این روزها علاقمندان زیادی دارد و جمعیت هنرمندان آن  رو به فزونی است.

وی با بیان اینکه رشته های بعدی هنر سفال در همه زمینه ها اعم از نقاشی روی سفال، مینا کاری و.... است و سایر هنرها از جمله چرم، سرمه دوزی، گیوه بافی، تراش سنگ های قیمتی، پیکر تراشی، منبت ریز و... در شهرستان فعال هستند، گفت: ملایر در ساخت سازهای سنتی نیز دارای سبقه و شهرت زیادی است و هنرمندان به نامی در این حوزه دارد که دارای نشان مُهر اصالت و نشان ملی هستند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر با بیان اینکه حدود ۱۶۰۰هنرمند در حوزه صنایع دستی تحت پوشش بیمه هستند، افزود: هنرمندان صنایع دستی شهرستان ملایر حدود یک چهارم جمعیت هنرمندان استان همدان را به خود اختصاص داده و بعد از کشاورزی، دومین اشتغال را در شهر ملایر متعلق به خود کردند.

پرداخت وام چهار درصد به هنرمندان صنایع دستی

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد خدمات ارائه شده در زمینه صنایع دستی، گفت: در سال گذشته به ۱۳۹ نفر وام چهار درصد به مبلغ سه میلیارد و ۶۷۰ میلیون تومان پرداخت شد، همچنین در طرح بنیاد برکت به ۱۱ نفر مبلغ ۵۵۰ میلیون تومان پرداختی داشتیم.

جلیلی اظهارکرد: از محل تبصره  ۱۸ نیز تعداد ۴۳ نفر به بانک معرفی شدند و به میزان هفت میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کردند.

رئیس میراث فرهنگی ملایر خاطرنشان کرد: سایر خدمات ارائه شده به هنرمندان در حوزه صنایع دستی شامل صدور و تمدید مدارک اعم از کارت شناسایی، پروانه انفرادی و کارگاهی، تمدید بیمه ها، مکاتبات روزمره برای دستگاه های اجرایی، معافیت مالیاتی و تعرفه مناسب خدمات برق، گاز، آب و... بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha