• سه‌شنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401041409656
  • خبرنگار : 50405

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل پاسخ داد

تهران-قاهره؛ بهبود روابط پس از ۴۳ سال ممکن است؟

تهران-قاهره؛ بهبود روابط پس از ۴۳ سال ممکن است؟

ایسنا/خراسان رضوی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: به عقیده من صحبت‌هایی که از طرف وزارت امور خارجه در خصوص لزوم گسترش روابط با مصر مطرح می‌شود، بیشتر بیانگر تلاش دولت سیزدهم برای فعال نشان دادن سیاست خارجی خود در ابعاد منطقه‌ای است، اما در عمل ممکن است اثربخش نباشد.

دکتر مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به صحبت‌های اخیرا مطرح‌شده از سمت دستگاه دیپلماسی کشور مبنی بر لزوم گسترش روابط با عربستان و مصر، اظهار کرد: نه از قاهره و نه از ریاض، چندان نشانه مثبتی در این خصوص دیده نمی‌شود. مصر اخیرا در نشستی با پادشاه اردن، در خصوص همراهی با رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک ارتش عربی-اسرائیلی به تفاهم رسیدند و طبیعتا مصر از حالا به بعد نسبت به ایران مواضع سخت‌تری از خود نشان خواهد داد.

وی افزود: در زمان حسنی مبارک نیز ایران بارها تمایل خود به گسترش روابط با مصر را نشان داد. زمانی ما شاهد سفر محمد مرسی، دیگر رئیس جمهور مصر، به تهران برای شرکت در سازمان کنفرانس اسلامی بودیم که حتی در آن زمان محمد مرسی مدت زمان بسیار کمی در تهران ماند و نوع تعامل وی با مسئولین ایرانی محدود و پرحاشیه بود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: لذا به عقیده من صحبت‌هایی که از طرف وزارت امور خارجه ایران در خصوص لزوم گسترش روابط با مصر مطرح می‌شود، بیشتر بیانگر تلاش دولت سیزدهم برای فعال نشان دادن سیاست خارجی خود در ابعاد منطقه‌ای است، اما در عمل ممکن است اثربخش نباشد. زمانی ما می‌توانیم نسبت به بهبود روابط با مصر امیدوار شویم، که شاهد سطحی از روابط عملی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و علمی باشیم، در حالی که اکنون سیگنال مثبتی از طرف مصر ارسال نمی‌شود و حتی طبق اخبار، مصر در حال همگرایی با رژیم صهیونیستی است.

مطهرنیا در پاسخ به اینکه آیا ممکن است کشورهایی مانند عراق بتوانند نقش موثری در زمینه میانجی‌گری برای کاهش تنش‌ها بین ایران و مصر ایفا کنند، بیان کرد: عراق خواهان کاهش تنش‌ها در خاورمیانه است، اما تعدادی از کشورهای عربی در برخی از جهت‌گیری‌های خود در عرصه‌های مختلف، نگاه غربی دارند و در چهارچوب سیاست‌های ایالات متحده در منطقه حرکت می‌کنند و این اقدامات از نظر ایران درست نیست. لذا حتی اگر کشوری بخواهد برای بهبود روابط بین ایران و سایر کشورها میانجی‌گری کند، ممکن است سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در تعارض با سیاست‌های کشورهای عربی ببیند.

وی اضافه کرد: در شرایط‌ کنونی کشورهای عربی وابسته به سیاست‌های آمریکا، خواهان گسترش روابط با ایران نیستند، مگر اینکه در چارچوب رقابت‌های درون‌منطقه‌ای و گرفتن امتیازاتی از قدرت‌های بزرگ، بخواهند با برگ ایران بازی کنند. لذا حتی اگر کشوری در منطقه اقدام به میانجی‌گری برای بهبود روابط ایران با سایر کشورها کند هم نمی‌تواند نقشی موثر از خود به نمایش بگذارد، کما اینکه تا کنون هم با وجود تلاش‌هایی از سمت میانجی‌گران مختلف، ما شاهد حل و فصل این مسائل نبوده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha