• دوشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401081610846
  • خبرنگار : 50187

شایع ترین ناهنجاری‌های مادرزادی چیست؟/متخصص ژنتیک پاسخ می‌دهد

شایع ترین ناهنجاری‌های مادرزادی چیست؟/متخصص ژنتیک پاسخ می‌دهد

ایسنا/کرمان یک متخصص ژنتیک با اشاره به اینکه شایع ترین ناهنجاری مادرزادی ناهنجاری قلب است و شنوائی و مشکلات عصبی در رتبه های بعدی قرار دارد، گفت: بعضا این ناهنجاری های قلب ممکن است چند ماه بعد از تولد حل شود و برخی نیاز به جراحی داشته باشد.

دکتر نصرالله صالح گوهری در گفت و گو با ایسنا درباره ناهنجاری های مادرزادی اظهار کرد: ناهنجاری های مادرزادی در زمان تولد و بدو تولد نوزاد وجود دارند و ممکن است در بدو تولد تشخیص داده نشوند.

وی با اشاره به اینکه ناهنجاری های مادرزادی طیف وسیعی از بیماری ها را شامل می شود، افزود: برخی از این موارد را با بعضی روش ها می توان تشخیص داد. به ویژه ناهنجاری های فیزیکی که با سونوگرافی قابل تشخیص است و یا نقصی که از قبل در خانواده وجود داشته اما برخی ناهنجاری های جنین نیز قابل تشخیص نیست.

صالح گوهری با اشاره به اینکه ناهنجاری های مادرزادی به دو طیف گسترده ساختاری و عملکردی تقسیم می شوند، بیان کرد: ناهنجاری ساختاری مواردی است که کودک از لحاظ فیزیکی دچار مشکل است و در ناهنجاری عملکردی، از لحاظ ساختار و فیزیک شاید مشکلی نباشد اما عملکرد بدن و سیستم های بدن تحت تاثیر قرار می گیرد.

این دکترای تخصصی ژنتیک انسانی درباره عواملی که منجر به ناهنجاری های مادرزادی می شوند، گفت: عوامل ژنتیکی و محیطی و گاهی هر دو با هم موجب نقص مارزادی می شود و به طور کلی در ۵۰ درصد موارد علت ناهنجاری مادرزادی شناخته شده نیست.

وی افزود: کسانی که یک فرزند مشکل دار دارند حتما فرزند بعدی آنها هم دچار مشکل نمی شود اما بهتر است قبل از اقدام به بارداری با پزشک متخصص مشاوره کنند؛ همه نقایص مادرزادی در خانواده تکرار نمی شود.

صالح گوهری درباره بیماری "CP" یا فلج مغزی بیان کرد: این بیماری ژنتیکی نیست و حین زایمان و به علت نرسیدن اکسیژن به نوزاد به وجود می آید و نقص ژنتیکی محسوب نمی شود. ضمن اینکه بیماری "CP" پیش رونده نیست در حالی که بیماری های ژنتیکی ممکن است پیش رونده باشند.

این متخصص ژنتیک در ادامه درباره عوامل موثر در ناهنجاری های مادرزادی اظهار کرد: هر چه سن مادر بالا برود هم باروری دچار مشکل شده و هم ممکن است بارداری موفقی نداشته باشد؛ عوامل محیطی نیز منجر به ناهنجاری های مادرزادی می شود.

وی ادامه داد: در معرض قرار گرفتن مادر باردار با برخی عوامل نیز موجب بروز ناهنجاری های مادرزادی می شود از جمله ابتلا به سرخجه در بارداری که روی شنوائی و مغز جنین اثر می گذارد؛ مصرف برخی داروها در بارداری و یا قطع برخی دارو ها که نیاز بوده مصرف شود نیز در بروز ناهنجاری موثر است لذا مادران خودسرانه در زمان بارداری این اقدامات را انجام ندهند.

صالح گوهری درباره دیگر عوامل موثر بر ناهنجاری های مادرزادی اظهار کرد: فلزات سنگین که در برخی آب ها وجود داشته باشد. برخی مواد سمی؛ برخی آلودگی هوا در مناطق صنعتی را نیز موثر دانسته اند.وی بیان کرد: تصویربرداری پزشکی در دوران بارداری مادر نیز نکته مهمی است البته عکس ساده مشکلی ایجاد نمی کند اما پرتودرمانی می تواند روی جنین موثر باشد و مشکل ایجاد کند.

این دکترای تخصصی ژنتیک انسانی گفت: مادری که مبتلا به دیابت است، در زمان بارداری باید قند خونش کنترل شود و اگر قندش بیش از حد معمول باشد موجب تولد یک نوزاد ناهنجار می شود؛ مصرف الکل نیز می تواند موجب ناهنجاری مادرزادی بشود و مادران به این نکته توجه کنند.

وی افزود: مادرانی که تیروئید کم کار دارند ممکن است جنینشان به نوعی عقب ماندگی ذهنی به نام کرتینیسم مبتلا شوند و بهتر است درمان این بیماری ها را مورد توجه قرار بدهند؛ قرار گرفتن در معرض اشعه ها خطرزاست. ضمن اینکه در زمان بارداری مادران نباید از سونا و جکوزی استفاده کنند و مادر باردار نباید تب بالا داشته باشد.

صالح گوهری تصریح کرد: مادرانی که گروه خونی منفی دارند در سه ماهه اول باراری و قبل از تولد جنین باید آمپول رگام تزریق کنند تا مشکلی به وجود نیاید و برای بارداری دوم ممکن است مرگ جنین اتفاق بیفتد که البته مراکز بهداشت به این مسئله توجه دارند و پیشگیری ها و مراقبت را اعلام می کنند.

وی با اشاره به اینکه شایع ترین ناهنجاری مادرزادی ناهنجاری قلب است و شنوائی و مشکلات عصبی در رتبه های بعدی قرار دارد، گفت: بعضا این ناهنجاری های قلب ممکن است چند ماه بعد از تولد حل شود و برخی نیاز به جراحی داشته باشد.

این متخصص ژنتیک با تاکید بر اینکه روشی که ۱۰۰ درصد قبل از تولد مشکل ناهنجاری جنین را متوجه بشویم، در دنیا وجود ندارد، گفت: از طریق برخی روش های تشخیصی مثل سونوگرافی ها و آزمایشات دوران بارداری برخی بیماری ها قابل تشخیص است و اگر در خانواده فرد معلول و ناهنجاری وجود دارد بهتر است با متخصص ژنتیک صحبت شود.

صالح گوهری با اشاره به اینکه اگر عقب ماندگی ذهنی ناشناخته در خانواده باشد و پیگیری نشود، ممکن است در جنین تشخیص داده نشود، بیان کرد: در مواردی که ناهنجاری تشخیص داده شود، معمولا انجام سقط قبل از هفته ۱۹ حاملگی به حکم قانون امکانپذیر است و بعد از این زمان، اجازه سقط قانونی وجود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بیش فعالی جزو بیماری هایی است که علت آن مخلوط است و هم ژنتیکی و هم محیطی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha