• چهارشنبه / ۱۸ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401081812757
  • خبرنگار : 50194

برگزاری جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

برگزاری جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

ایسنا/مازندران جشن گرامیداشت هفته ملی مازندران با برنامه هایی چون موسیقی سنتی، تشت زنی، عروس برون، دروم، لال لال شو، امیری خوانی، مسابقه، پخت و توزیع آش و نان محلی با حضور مسئولین شهرستانی، هنرمندان، ورزشکاران و عموم مردم در سالن پیامبر اعظم (ص) شهرستان نور برگزار شد.

مهدی توکلی، شهردار نور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: هدف از جشن گرامیداشت روز ملی مازندران تبادل آیین ها و انتقال فرهنگ غنی استان به نسل جوان جامعه است.

وی تصریح کرد: مازندران با توجه به گستردگی فرهنگ، آداب و سنن نقش بسزایی در تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم دارد. وجود عالمان، دانشمندان، هنرمندان و بزرگان مازندرانی که در آسمان فرهنگ و هنر ایران درخشیده اند گواه محکمی بر این مدعاست.

برگزاری جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

شهردار نور خاطرنشان کرد: با توجه به تغییر سبک و ذائقه نسل امروز، شهرداری و شورای اسلامی شهر به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ و هنر، وظیفه برگزاری جشن ها و آیین های بومی محلی را همراه با حفظ موازین شرعی برای شهروندان برعهده دارد.

توکلی افزود: یکی از اقداماتی که شهرداری در دوره ششم شورای اسلامی شهر نور در حوزه فرهنگی ورزشی انجام داده، ایجاد فضایی مناسب برای برگزاری برنامه های فرهنگی و ورزشی در خیابان ساحلی امام علی(ع) است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم در طول سال با توجه به موقعیت ممتاز شهر نور در کشور در حوزه گردشگری، برنامه های فرهنگی، ورزشی و هنری را برای شهروندان و گردشگران عزیز در راستای معرفی هر چه بیشتر شهر نور اجرا نمائیم.

داود فلاح، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد متولی برنامه های آیینی است، اظهار کرد: آیین و فرهنگ در مازندران به عنوان یک داشته مهم و ارزشمند تلقی می شود و اگر این مهم بخواهد در زمان خود مدفون و انتقال پیدا نکند به مرور زمان از بین می رود.

برگزاری جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

وی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد و نهادهای فرهنگی موظف اند نسل جوان را با آیین و سنت های گذشتگان آشنا کند، تصریح کرد: پیوند نسل جدید با رسوم آیینی نیاکان آنان را دلبسته فرهنگ غنی و بومی خود می سازد و هویت اصیل را احیا می کند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور خاطرنشان کرد: «لال لال شو» یا «تشت زنی» از جمله آداب و رسوم گذشتگان ما بود که می توان با برپایی جشنواره های اینچنینی و اجرای آن ها این فرهنگ غنی را به نسل جوان انتقال داد.

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرستان نور توانست با اجرای جشنواره های بومی و محلی به عنوان پایتخت بومی محلی تلقی شود.

حجت الله ناییج کارشناس فرهنگ مازندران نیز در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: سادات مرعشیان که از جور و ستم عباسیان به ستوه آمده بودند از علویان دعوت کردند که در روز ۱۳ یا ۱۴ آبان وارد منطقه رستمدار (کجور و نور) شوند که این روز به نام روز مازندران نامگذاری شده است و گفته شده که چنان عدالتی برپا شد که یک زن می توانست به تنهایی از کوهستان به ساحل بیاید و بازگردد.

برگزاری جشن هفته ملی مازندران در شهرستان نور

وی در پاسخ به این سوال که چرا آداب و رسوم نسبت به گذشته ضعیف شده است، گفت: آداب و رسوم نسبت به گذشته ضعیف نشده بلکه هنگامی که به سمت تمدن مدرن حرکت می کنیم خیلی چیزها عوض می شود به عنوان مثال در گذشته قدحی وجود داشت همه دست هایشان را در آن می شستند و یا غذا را همه خانواده با هم در یک سینی (مجمع) میل می کردند اما هنگامی که تمدن پیشرفت کرد و با ورود بهداشت این موارد محو شد.

ناییج افزود: اکنون با مدرن شدن خانه ها و جمع شدن بخاری های هیزمی نوع پوشش هم کمی تغییر کرد و لباس های پشمی و نمدی جای خود را به پوشش های جدید داده است.

این کارشناس فرهنگی معتقد است: چه بخواهیم و چه نخواهیم با آمدن تمدن یک سری فرهنگ ها محکوم به مرگ هستند.

گفتنی است در حاشیه این جشن از هیات ورزشی و عوامل اجرایی پنجمین جشنواره فرهنگی ورزشی ساحلی شهرستان نور با اهدا لوح سپاس و تندیس از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر نور تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha