• سه‌شنبه / ۱۵ آذر ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091510011
  • خبرنگار : 50034

«نبود زمین و گرانی مسکن» همدانی‌ها را به حاشیه راند!

«نبود زمین و گرانی مسکن» همدانی‌ها را به حاشیه راند!

ایسنا/همدان حاشیه‌نشینی و مسائل مربوط به آن یکی از مهمترین مسائل مدیریت شهری کشور ماست و طبق آمارها، در حال حاضر حدود هشت میلیون نفر از جمعیت شهری کشور را در خود جای داده است. البته حاشیه‌نشینی پدیده‌ای کم و بیش فراگیر در همه جهان است اما ما باید با آن منطقی برخورد کنیم.

به‌گزارش ایسنا، براساس اعلام نتایج محققان حاشیه‌نشینی در همدان حدود ۳۰ درصد جمعیت شهر را تشکیل می‌دهد. استان همدان به علت شرایطی مستعد پذیرش مهاجران روستاها و شهرهایی چون سنندج، کرمانشاه و ایلام است.

مناطق حاشیه ای همدان دارای ویژگی های مشترکی هستند به‌طوریکه از نظر بافت شهری و نوع معماری و مسکن از سایر نقاط شهری مجزاست، واحدهای مسکونی کوچک و تعداد افراد(سرانه مسکن) ساکن در هر واحد مسکونی زیاد است، خانه‌ها کم دوام یا بی‌دوام‌اند و شکل هندسی محلات و معابر هماهنگ و مناسب نیست و مجموعه این شرایط کار بهسازی و بهبود ساختار کالبدی این مناطق را با مشکل مواجه می‌کند، در این مناطق منازل سند رسمی ندارند و عموماً به شکل قولنامه‌ای خریداری شده‌اند، از طرفی وجود خرده فرهنگ‌های گوناگون در این مناطق زمینه ساز انواع نزاع‌هاست.

براساس آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، استان همدان با بیش از ۲۱۷ هزار نفر جمعیت حاشیه‌نشین دارای رتبه ۱۷ در بین استان‌های کشور است.

از آنجا که همدان یک استان مهاجرفرست به مرکز و مهاجرپذیر از نقاط روستایی و شهرهای کوچک است، باید همچنان منتظر موج‌های مهاجرتی و به تبع آن حاشیه‌نشینی بود بنابراین می‌طلبد مسئولان امر برای کنترل حاشیه‌نشینی و جلوگیری از گسترش این پدیده برنامه‌ریزی اساسی داشته باشند. 

تصویب طرح جامع؛ راهگشای معضل حاشیه‌نشینی در همدان

معاون امور عمرانی فرماندار همدان در نشست «بررسی عوامل مؤثر بر رشد حاشیه نشینی در همدان» که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، با بیان اینکه تصویب طرح جامع همدان می‌تواند راهگشای معضل حاشیه‌نشینی در همدان باشد، گفت: در افزایش محدوده به شهر همدان نباید خساست به خرج داد.

رضا زمانی یکی از دلایلی که امروز همدان را با چالش مواجه کرده، کم بودن محدوده شهر دانست و اظهار کرد: ما نتوانستیم در همدان محدوده را متناسب با نیاز تعریف و محدوده و قسمت هایی با کاربری و سطح شهری متناسب تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه در مدیریت شهری همدان نتوانستیم نقطه‌ای مانند منطقه استادان تعریف کنیم که قابلیت توسعه داشته باشد و بتوانیم مدیریت قیمت داشته باشیم، افزود: متأسفانه به علت اینکه در مناطق برخوردار مانند پردیس و استادان با کمبود زمین مواجهیم و قیمت مسکن افزایش داشته که این موضوع بر روی سایر نقاط شهر هم اثر گذاشته است.

زمانی بیان کرد: علت اصلی افزایش قیمت مسکن در همدان این است که ما نتوانستیم در شهر همدان زمینی با کاربری مناسب برای سکونت مردم تأمین کنیم در حالیکه در شهرهای دیگر این اتفاق افتاده به طوریکه در برخی شهرها مانند مشهد، مناطق بیابانی با اقدامات شهری به نقطه‌ای برای پذیرش جمعیتی خوب با قیمت مناسب شده است.

وی با تأکید بر تصویب طرح جامع همدان، گفت: اختلاف سلیقه و نظر در زمینه طرح جامع وجود دارد به‌طوریکه برخی نظر بر افزایش محدوده شهر همدان دارند و برخی معتقدند باید به سمت شهر جدید حورا برویم اما بحث اصلی این است که ما در شهر همدان نیاز به تأمین زمین داریم و باید زمین در همدان تعیین تکلیف شود.

زمانی خاطرنشان کرد: افراد ساکن در حاشیه‌های همدان شامل دو دسته هستند به‌طوریکه یک دسته افراد مهاجری هستند که از روستاها و شهرهای مجاور وارد همدان شدند و دسته دوم افرادی هستند که قبلاً در همدان ساکن بودند و به این مناطق رفتند که البته باید علل این موضوع بررسی شود.

افزایش قیمت مسکن همدانی‌ها را به حاشیه‌ها سوق داده است

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن در خرید و اجاره باعث سوق همدانی‌ها به مناطق حاشیه‌ای شده است، تصریح کرد: مردم به علت بالا رفتن قیمت مسکن در همدان و ناتوانی در پرداخت اجاره بها مجبور هستند در حاشیه شهر و کم برخوردار زندگی کنند.

زمانی با اشاره به اینکه مهاجرت از روستاها و استان های مجاور به همدان زیاد بوده است، ادامه داد: یکی از دلایلی که همدان نطقه جاذب مهاجرت بوده این است که در شهر همدان در مناطق حاشیه‌ای آزادی عمل وجود داشته یعنی دستگاه‌های نظارتی در سنوات قبل با کنترل زمین‌ها دقت نکرده است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه اشتغال یکی دیگر از دلایل مهاجرت به همدان بوده است، افزود: دستفروشی و مشاغل کاذب که ایجاد آن برای افراد سهل است، باعث شده که همدان نقطه جاذب سفر باشد.

در سال‌های گذشته خیلی از زمین‌های شهر حفاظت نشده است

وی با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته خیلی از زمین‌های شهر حفاظت نشده است، خاطرنشان کرد: در سنوات قبل زمین‌های با کاربری کشاورزی وجود داشته اما در عمل هیچ‌گونه کار کشاورزی انجام نمی‌شود و یا با آب فاضلاب شهر انجام می‌شود که می‌طلبد این زمین‌ها را در طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح جامع همدان باید مدیریت شوند.

زمانی با اشاره به اینکه اگر دستگاه‌های متولی زمینی را تعیین تکلیف نکنند مردم خودشان آن را تعیین تکلیف می‌کنند، افزود: یک زمین بایری که رها شده و دارای کاربری فضای سبز بوده اما قابلیت مسکونی هم دارد  که شهرداری باید تغییر کاربری دهد اما اگر این کار را نکند مردم به صورت غیرقانونی این کار را انجام می‌دهند.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان خوشبختانه با بیان اینکه در سنوات اخیر شهرداری در زمینه تفکیک و تغییر کاربری ورود کرده است، یادآور شد: این موضوع هم برای مالکان و هم برای مدیریت شهری وضعیت برد- برد است بنابراین باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم.

باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم

وی با اشاره به اینکه باید زمین‌های اطراف شهر را مدیریت کنیم، گفت: در حال حاضر این اتفاقات افتاده و مناطق حاشیه نشینی شکل گرفته است بنابراین باید رفاه اجتماعی نسبی برای افراد ساکن در این مناطق ایجاد کنیم و در مقابل هم اجازه ندهیم این مناطق توسعه پیدا کنند که در این زمینه خیلی موفق نبودیم.

زمانی با تأکید بر اینکه اراضی کشاورزی که قابلیت کشت ندارند، بهتر است به کاربری مسکونی تغییر پیدا کنند و نباید در این رابطه سختگیری کرد، افزود: در مجموعه مدیریت شهری در جلوگیری از توسعه مناطق حاشیه‌نشینی خیلی موفق نبودیم به طوریکه بیشترین مشکلات ما در انشعابات آب و گاز بود که برای اینکه به این افراد انشعابات داده شود، به شهر الحاق می‌کردند اما مجدداً رشد می‌کرد.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه در بحث کنترل حاشیه‌نشینی مدیریت شهری باید دقت نظر داشته باشد، ادامه داد: به تازگی اقدامات خوبی در گشت‌های مشترک و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز توسط مدیریت شهری انجام گرفته همچنین در بحث تفکیک زمین‌‎ها و قانونی کردن اراضی ورود خوبی صورت گرفته است.

مساحت ۱۰۷۲ هکتاری سکونتگاه‌های غیررسمی در همدان

وی با اشاره به اینکه در ستاد بازآفرینی شهرستان مطالعات پایه انجام شده است، یادآور شد: در پنج مقوله مطالعات بازآفرینی انجام شده و مصوبه هم گرفته به طوریکه محدوده تاریخی و مراکز شهری با مساحت ۵۱۲ هکتار، محدوده نابسامان میانی با مساحت ۸۵۲ هکتار، محدوده کاربری ناهمگون با مساحت ۳۰۱ هکتار، ۲۴۰ هکتار محدوده روستاهای الحاقی و ۱۰۷۲ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی در مجموعه طرح مصوب بازآفرینی شهر همدان دیده که در کارگروه بازآفرینی مصوب شده است.

زمانی با بیان اینکه طرح ۲۰۲۰ محله سال گذشته ابلاغ شده است، گفت: ۱۷ محله از ۲۰۲۰ محله کشور در همدان تحت عنوان طرح توسعه و تحول اجتماع محلات کم برخوردار ابلاغ شده و ۶۴ میلیارد تومان نیز به این ۱۷ محله تخصیص داده شده است.

حرکت رو به جلویی در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان وجود دارد

وی با بیان اینکه به اعتقاد بنده حرکت رو به جلویی در مناطق حاشیه‌ای شهر همدان وجود دارد، تصریح کرد: اقدامات برنامه ششم توسعه تکالیفی برای این موضوع درنظر گرفته شده که همه دستگاه‌های متولی پای کار هستند و رویکرد دولت در زمینه تأمین اعتبارات مناطق بازآفرینی رویکرد خوبی بوده و هدف دولت انجام کار براساس برنامه است.

معاون امور عمرانی فرماندار همدان در پایان با اشاره به اینکه آمار ساخت و سازهای غیرمجاز در همدان خیلی کُندتر شده و تعداد آنها کمتر شده است، گفت: اگر ما اراضی را تعیین تکلیف نکنیم مردم خودشان شروع به ساخت و ساز می‌کنند.

امکانات حاشیه شهر همدان بهتر از خیلی شهرهاست

به گزارش ایسنا، رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر همدان نیز با بیان اینکه حاشیه شهر همدان با حاشیه بسیاری از شهرها قابل مقایسه نیست، گفت: امکانات حاشیه شهر همدان بهتر از خیلی شهرهاست و کارهای زیادی برای این مناطق انجام شده است.

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه ۳۰ درصد شهرها حاشیه نشینی دارند که سازمان امور اجتماعی وزارت کشور هم این آمار را تأیید کرده است، تصریح کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد شهر همدان حاشیه نشین هستند که البته حاشیه شهر همدان با خیلی از شهرها قابل مقایسه نیست به طوریکه همدان در مقایسه با تهران، اهواز و مشهد بهتر و امکانات بهتر و به‌روزتری دارد.

وی با بیان اینکه حاشیه شهر وقتی ایجاد می‌شود که در شهر برنامه‌ریزی برای تولید مسکن نداشته باشیم، افزود: علت اصلی حاشیه‌نشینی متولیان هستند به طوریکه مردم منتظر نمی‌مانند تا مسئولان زمین برای ساخت مسکن تفکیک یا اضافه کنند بنابراین در حاشیه شهرها شروع به ساخت سکونتگاه‌های غیررسمی می‌کنند.

شهر همدان کمبود زمین دارد

این عضو شورای شهر همدان اظهار کرد: برای اینکه مردم بتوانند مسکن بسازند باید زمین قانونی تحویل بدهیم. ۳۰ تا ۴۰ پهنه در شهر همدان وجود دارد که کاربری‌هایشان در طرح تفصیلی آموزشی، فضای سبز و ... بوده اما در آنها ساخت و ساز انجام شده است.

وی با بیان اینکه شهر همدان کمبود زمین دارد، ادامه داد: شهر همدان فشرده شده و جایی برای ساخت مسکن ندارد به‌طوریکه در منطقه چهار، شهرداری ۳۸ هکتار زمین با کاربری درمانی را تفکیک کرده و تغییر کاربری داده است.

وی با اشاره به اینکه به علت نبود زمین شهرداری اقدام به تفکیک اراضی با کاربری فضای سبز و درمانی را تفکیک کرده است، یادآور شد: طرح جامع همدان هفت سال است که بلاتکلیف مانده و وقتی تکلیف مشخص نشود مردم به صورت ناخودآگاه به ساخت و ساز غیرمجاز رو می‌آورند.

بادامی نجات با اشاره به گرانی زمین در همدان، ادامه داد: وقتی عرضه زمین در شهر کم باشد قیمت افزایش می‌یابد در حال حاضر در همدان زمین کم داریم. براساس آمار سرشماری مرکز آمار ایران، یزد و همدان جمعیتی یکسانی دارند اما در یزد ۱۳ هزار هکتار و در همدان ۵۷۰۰ هکتار محدوده شهری وجود دارد بنابراین طبیعی است که شهر دچار مشکل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هیچ برنامه‌ریزی در شهر همدان وجود ندارد و نمی‌دانیم طرح جامع چه خواهد شد؟ یادآور شد: انتقال جمعیت در حوزه حکمرانی محلی نیست و ما تعیین نمی‌کنیم چه کسی به همدان مهاجرت کند یا نکند اما وقتی مهاجران به شهر می‌آیند باید تدابیری پیش‌بینی شود.

رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه کارهایی که در حاشیه های شهر همدان انجام شده، بی نظیر است، خاطرنشان کرد: اقداماتی که در شهر همدان در زمینه حاشیه‌نشینی انجام شده در کشور کم نظیر است.

بادامی‌نجات با بیان اینکه با تمام اقداماتی که انجام شده است اما کم و کاستی‌هایی هم وجود دارد، اظهار کرد: در بحث کالبد واقعاً کار شده اما بحث بازآفرینی صرفاً کالبدی نیست و مسائل اقتصادی و فرهنگی هم نیاز است توسط دستگاه‌های متولی انجام شود البته در بحث اقتصادی فرهنگسرای کسب و کار در محله خضر توسط شهرداری انجام شده است.

این عضو شورای شهر همدان با اشاره به اینکه در شورای پنجم اقدامات مؤثری در حوزه توانمندسازی اتفاق افتاد، تأکید کرد: از ابتدای شورا تا این دوره با وجود اختلاف نظرهای شدید بین اعضاء، نگرانی عمده شورای شهر مناطق کم برخوردار بوده است و همیشه کسانی هستند که منابع را به سمت این مناطق هدایت کنند تا مسائل و مشکلات را حل کنیم.

جلوگیری از حاشیه‌نشینی با بهبود خدمات در مبدأ

به گزارش ایسنا، رئیس اداره بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان نیز با بیان اینکه نخستین موضوع در بروز حاشیه نشینی، مهاجرت به علت خشکسالی‌ها و مشاغل مورد توجه است، گفت: اگر بخواهیم از حاشیه نشینی جلوگیری شود بهتر است از ابتدا خدمات برای روستاها و شهرهای مجاور ایجاد شود.

محمدرضا باباخانی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ و ۹۳ در کشور کار خوبی برای بازآفرینی در کشور شروع شد، تصریح کرد: از سال ۹۵ به طور جدی در استان همدان ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی به موازات ستادملی تشکیل شد.

وی با بیان اینکه برای ساماندهی مناطق بازآفرینی اعتبارات خوبی هم برای آن درنظر گرفته شد، اظهار کرد: در حال حاضر با پدیده حاشینه نشینی مواجه هستیم و باید برنامه‌ریزی کنیم تا این مناطق را ساماندهی کنیم.

باباخانی با اشاره به اینکه پروژه‌های خوبی برای بازآفرینی شهری تعریف شد، تصریح کرد: راه وشهرسازی هم به نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری مبلغی را درنظر گرفت و کار خوبی شکل گرفت. سیاست دولت در آن دوره بیشتر خدمات زیربنایی و روبنایی بود به‌طوریکه اعتبارات و برنامه‌ها در بحث آب و فاضلاب و مراکز درمانی، مدارس و مساجد پیش می‌رفت.

سیاست‌ها به سمت مسکن رفته است

وی با بیان اینکه سیاست‌ها با تغییر دولت‌ها عوض می‌شود که این اتفاق با تغییر دولت رخ داد و قیمت مسکن به گونه‌ای شد که سیاست‌ها به حوزه مسکن رفت، ادامه داد: اعتقاد داریم حالا که ساخت و سازی صورت می‌گیرد، باید ایمن و قانونمند شود که برای این کار دولت تسهیلاتی در نظر گرفته است به طوریکه تخفیفات ۵۰ درصدی توسط شهرداری ها و تسهیلات ۳۰۰ میلیونی با نرخ ۹ درصد در محدوده‌های بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی پرداخت می‌شود.

رئیس اداره بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اینکه مردم به سمت ساخت و سازهای قانونمند حرکت کرده‌اند، افزود: ساکنان سکونتگاه‌های غیرسمی عموماً اقشار ضعیف و کم درآمد هستند بنابراین پیگیری شده برای ساختمان‌های زیر ۶۰۰ متر و سه طبقه مجری‌ها حذف شود که این حذف شدن به کاهش بار مالی ساکنان کمک خواهد کرد که فکر می‌کنم در آینده نزدیک اجرایی شود.

باباخانی با بیان اینکه یکی از مواردی که باید کار شود و همه باید پای کار باشند بحث بنگاه‌های مشاور املاک است، یادآور شد: بنگاه‌های مشاور املاک بی ضابطه در شهر گسترش پیدا کرده و با دلالی باعث افزایش قیمت مسکن شده است. عزم راسخی لازم است تا وضعیت این بنگاه‌ها ساماندهی شود.

وی با اشاره به اینکه دو میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد، ادامه داد: در همدان هم می‌شود آژانس‌های املاکی ساماندهی شوند چرا که رشد بی ضابطه این آژانس ها باعث دلالی و افزایش قیمت مسکن شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه مشکل زمین باید در همدان حل شود، افزود: بحث طرح جامع خیلی به موضوع رفع مشکل زمین کمک می‌کند و در حوزه شهرسازی در حال پیگیری است اما در اینکه این طرح باید تصویب شود، شکی نیست.

سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که از حاشینه‌نشینی جلوگیری کند

به گزارش ایسنا، مدیر منطقه سه شهرداری همدان نیز با بیان اینکه شهرداری ها با اجرای سریع و با کیفیت مصوبات می‌توانند از حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند، گفت: شهرداری‌ها مجری هستند و مصوباتی را از دولت و شورای شهر دریافت می‌کنند بنابراین می‌توانند برای جلوگیری و پیشگیری از حاشیه‌نشینی این مصوبات را خیلی سریع و با کیفیت مناسبی اجرا کرده و از حاشیه‌نشینی جلوگیری کنند.

محمدرضا فیض‌منش با تأکید بر اینکه سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتوان جلوی حاشینه‌نشینی و گسترش آن را گرفت، تصریح کرد: برای جلوگیری از حاشیه‌‎نشینی، شهرداری باید یک گام جلوتر از مردم و ساکنان باشد به‌طوریکه به تفکیک اراضی به صورت استاندارد بپردازد و کاربری‌های مناسب برای فضای مسکونی استاندارد، سرانه‌های لازم سکونتگاه رسمی درنظر گرفته شود تا از حاشیه‌نشینی و ایجاد سکونتگاه غیررسمی جلوگیری شود.

ایجاد بزرگترین سکونتگاه رسمی در تاریخ همدان

وی از تغییر کاربری ۳۶ هکتار از اراضی محله خضر همدان خبر داد و یادآور شد: ۳۶ هکتار از محله خضر را با برنامه‌ریزی خوب و درست تفکیک و تغییر کاربری داده شد به طوریکه یک کوی جدید با نام «کوی پردیسان» به شهر همدان اضافه شد.

فیض‌منش ادامه داد: در این محله همه کاربری‌ها اعم از ورزشی، نظامی، فضای سبز و ... یک تفکیک استاندارد برای مسکن حدود ۵۰۰ قطعه مسکونی، درنظر گرفته شده و شهرداری زودتر از استقرار مالکان کاربری‌های عمومی را اجرا می‌کند.

وی با اشاره به احداث پارک پردیسان، افزود: فضای سبز پارک پردیسان به وسعت شش و نیم هکتار از سال گذشته شروع کردیم در حالیکه سکونتگاه‌ها شکل نگرفته اما واگذاری قطعه‌ها به مالکان انجام شده و یکی از بزرگترین طرح‌ سکونتگاهی رسمی در تاریخ همدان است و خوشبختانه این یک موفقیت بزرگ برای شهرداری است چراکه این گونه طرح‌ها یک عامل بازدارنده از حاشیه‌نشینی است.

مدیر منطقه سه شهرداری همدان تصریح کرد: در منطقه سه شهرداری کاربری‌های عمومی را خیلی سریع اجرا کرده و هر چیزی که دولت در اختیار شهرداری گذاشت به اجرا در آمده است و حضور به موقع داشتیم همچنین ساماندهی آب‌های رودخانه‌ای، هدایت آب های سطحی و ایجاد کاربری فرهنگی، مذهبی را داشتیم و در بخش اقتصادی هم ساختمان ولایت را در خضر ایجاد کردیم.

باید محدوده شهر همدان افزایش پیدا کند

مدیر منطقه سه شهرداری همدان با تأکید بر اینکه باید محدوده شهر همدان افزایش پیدا کند، تصریح کرد: این تغییر کاربری‌ها حاشیه‌نشینی را در منطقه سه و چهار کاهش داده است ضمن اینکه اگر بخواهیم این فضا را بیشتر کنیم باید محدوده شهر همدان را گسترش دهیم.

فیض‌منش با بیان اینکه میزان حاشیه‌نشینی در منطقه سه کمتر از ۱۰ درصد است، اظهار کرد: یک یا دو لکه خیلی کمی در انتهای بلوار سلامت پشت بیمارستان آتیه همدان سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که حدود ۲۰ تا ۳۰ واحد است.

۲۰ درصد حاشیه‌نشینی همدان در منطقه چهار است

به گزارش ایسنا، مشاور مدیر منطقه چهار شهرداری همدان نیز با بیان اینکه شهر همدان ۳۰ درصد املاک عادی را به خود اختصاص داده است، گفت: حدود ۲۰ درصد از املاک عادی در منطقه چهار شهری قرار دارد که این املاک عادی بر اثر حضور مردم و مهاجرت ایجاد شده و ساخت و ساز در آن شکل گرفته و یک بافت قدیمی بدون رعایت ضوابط شهر سازی تولید شده است.

فرزاد فرجی با اشاره به اینکه بیشترین فضای خالی برای ساخت و ساز در منطقه چهار شهری است، اظهار کرد: در این مکان بیشترین مساکن با بافت قدیمی و رعایت نکردن ضوابط شهرسازی ایجاد شده و ما باچند مشکل در این مکان‌ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه رعایت نکردن ضوابط ساخت‌و ساز ما برای ایجاد مسکن باید از زمین‌های که تفکیک اصولی شده‌اند، استفاده کنیم، یادآور شد: در این مناطق برای تشویق افراد به اصولی ساختن نقشه پروانه را تا دو و نیم طبقه رایگان در نظر گرفتیم.

تله دلالان زمین برای مهاجران

 فرجی با اشاره به فروش زمین به مهاجران در منطقه چهار شهر همدان، ادامه داد: مهاجرانی که به همدان می‌آیند عمدتاً از شهرهای ایلام، کردستان و شهرها و روستاهای اطراف همدان هستند که این افراد دارای بودجه محدود بوده و متأسفانه در تله‌ دلالان می‌افتند و آنها هم قطعه‌های زمین خالی را در این مناطق پیدا می‌کنند و بدون رعایت قوانین تفکیک اراضی، سرانه‌ها، مسیرها و معابر دست به تفکیک می‌زنند.

وی با بیان اینکه این دلالان با دور زدن ضوابط شهرداری زمین‌ها را قطعه‌بندی کرده و حقوق قانونی و سرانه‌های عمومی شهرداری هم پرداخت نمی‌کنند، تصریح کرد: این امر باعث ایجاد ساخت‌و ساز غیرمجاز و مناطق متراکم غیرمجاز می‌شوند ‌که فضاهای عمومی مثل فضای آموزشی، بهداشتی و درمانی هم در آن دیده نشده و باعث می‌شود که شهرداری از بودجه بیت‌المال که برای خدمات عمومی شهر است، برای تملک زمین‌های دیگر و ایجاد فضاهای عمومی هزینه کند.

فرجی با تأکید بر اینکه برای جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز باید دستگاه‌های دیگر هم به شهرداری کمک کنند، خاطرنشان کرد: برای مثال زمانی که شهرداری سوابق ثبتی یک قطعه زمین را تقاضا می‌کرد و کد UTM هم به اداره ثبت می‌داد، در پاسخ نامه اداره ثبت عنوان می‌کرد این اداره مواجه با تکلیف نیست! البته خوشبختانه به لحاظ همکاری نسبت به گذشته خیلی بهتر شده اما شهرداری به یاری بیشتر ادارات برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز دارد.

مقابله با تفکیک‌های غیرمجاز و طرح جامع در حال اجراست

وی با بیان اینکه مقابله با تفکیک‌های غیرمجاز و طرح جامع در حال اجراست، اضافه کرد: در طرح جامع و تفصیلی باید براساس مالکیت‌ها کاربری‌ها را تقسیم کنیم به‌طوریکه کاربری‌های عمومی باید روی املاک دولتی قرار بگیرد چراکه شهرداری انقدر درآمد ندارد که زمانی که کاربری را روی ملک شخصی می‌گذارند، اجرا کند و طرح اجرا نمی‌شود و فقط شهرداری با مالکان دچار اختلاف می‌شود.

فرجی با اشاره به اقدامات شهرداری منطقه چهار همدان در جلوگیری از حاشیه‌نشینی، تصریح کرد: شهرداری منطقه چهار همدان سعی کرده نسبت به خدمات رسانی، توسعه شهری و ایجاد معابر، بازگشایی معابر که از راهکارهای جلوگیری از رشد حاشیه‌نشینی است، انجام دهد به‌طوریکه امسال حدود ۲۰ هزار تن آسفالت در معابر این منطقه ریخته شده است.

وی پوشش رودخانه‌ها در مناطق کم برخوردار و بازگشایی بیش از ۵۰ معبر در منطقه چهار را از دیگر اقدامات این مدیریت دانست و به ضعف قانونی در جلوگیری از حاشیه نشینی اشاره کرد و افزود: در برخورد با ساخت وساز غیرمجاز درگیری‌هایی بین پلیس ساختمان و سازندگان غیرمجاز ایجاد می‌شود و در واقع با ضعف قانون همراه است به طوریکه اگر بخواهیم جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیریم باید جرم انگاری شود.

فرجی تصریح کرد: وقتی کار کردن در ملکی که به صورت غیرمجاز احداث می‌شود، جرم باشد و مسئولیت قانونی برای کارگران و نیروی کار ایجاد کند به راحتی وارد ساخت و ساز نمی‌شوند در حالیکه الان با دو تا سه برابر دستمزد حاضر به کار در ساخت وسازهای غیرمجاز هستند و این موضوع یکی از مشکلاتی است که شهرداری با آن مواجه است.

مشاور مدیر منطقه چهار شهرداری همدان در پایان با بیان اینکه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز نیاز به ورود همه سازمان ها و ارگان هاست، یادآور شد: شهرداری، شورای شهر و راه وشهرسازی در این زمینه ورود خوبی دارد اما نیاز است سایر دستگاه‌ها هم ورود داشته باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha